اجیر گرفتن برای نماز
مسأله 1542. بعد از مرگ انسان، میشود برای نماز و عبادتهای دیگر او که در زندگی به جا نیاورده، دیگری را اجیر کنند، یعنی به او مزد دهند که آنها را به جا آورد، و اگر کسی بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحیح است.
مسأله 1543. انسان میتواند برای بعضی از کارهای مستحبی، مثل زیارت قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام، از طرف زندگان اجیر شود، و نیز میتواند کار مستحبی را انجام دهد، و ثواب آن را برای مردگان یا زندگان هدیه نماید.
مسأله 1544. کسی که برای نماز قضای میت اجیر شده، باید یا مجتهد باشد یا مسائل نماز را از روی تقلید صحیح بداند، یا عمل به احتیاط کند.
مسأله 1545. اجیر باید موقع نیت، میت را معین نماید، و لازم نیست اسم او را بداند. پس اگر نیت کند از طرف کسی نماز میخوانم که برای او اجیر شدهام کافی است.
مسأله 1546. اجیر باید عمل را به قصد اطاعت امری که میت به آن مأمور بوده، به جا آورد ولی اگر عملی را انجام دهد و ثواب آن را برای او هدیه کند، کافی نیست.
مسأله 1547. باید کسی را اجیر کنند که اطمینان داشته باشند عمل را به طور صحیح انجام میدهد.
مسأله 1548. کسی که دیگری را برای نمازهای میت اجیر کرده، اگر بفهمد که عمل را به جا نیاورده یا باطل انجام داده، باید دوباره اجیر بگیرد.
مسأله 1549. هر گاه شک کند که اجیر عمل را انجام داده یا نه، باید دوباره اجیر بگیرد؛ ولی اگر اجیر بگوید عمل را انجام دادهام کافی است، و دوباره اجیرگرفتن لازم نیست، و اگر شک کند که عمل او صحیح بوده یا نه، گرفتن اجیر لازم نیست.
مسأله 1550. کسی را که عذر دارد و مثلاً با تیمم یا نشسته نماز میخواند، نمیشود برای نمازهای میت اجیر کرد اگر چه نماز میت همانطور قضا شده باشد.
مسأله 1551. مرد برای زن و زن برای مرد میتواند اجیر شود، و در بلند خواندن و آهستهخواندن نماز، باید به تکلیف خود عمل نماید.
مسأله 1552. لازم نیست قضای نمازهای میت به ترتیب خوانده شود، مگر در آنچه در ادای آن ترتیب لازم است، مثل ظهر و عصر یک روز.
مسأله 1553. اگر با اجیر شرط کنند که عمل را به طور مخصوصی انجام دهد باید همانطور به جا آورد، و اگر با او شرط نکنند، باید در آن عمل به تکلیف خود رفتار نماید، و احتیاط مستحب آن است که از وظیفه خودش و میت هر کدام که به احتیاط نزدیکتر است به آن عمل کند، مثلاً اگر وظیفه میت، گفتن سه مرتبه تسبیحات اربع بوده، و تکلیف او یک مرتبه است، سه مرتبه بگوید.
مسأله 1554. اگر با اجیر شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند، باید مقداری از مستحبات نماز را که معمول است به جا آورد.
مسأله 1555. اگر انسان چند نفر را برای نماز قضای میت اجیر کند لازم نیست برای هر کدام از آنها وقتی را معین کند، ولی اگر بخواهد احتیاط کند و ترتیب را مراعات نماید، باید برای هر کدام آنها وقتی را معین نماید، مثلاً اگر با یکی از آنها قرار گذاشت که از صبح تا ظهر نماز قضا بخواند، با دیگری قرار بگذارد که از ظهر تا شب بخواند، و نیز باید نمازی را که در هر دفعه شروع میکند معین نماید، مثلاً قرار بگذارد، اول نمازی را که میخواند صبح باشد یا ظهر یا عصر، و همچنین باید با آنها قرار بگذارد که در هر دفعه، نماز یک شبانهروز را تمام کنند، و اگر ناقص بگذارند آن را حساب نکنند، و دفعه بعد نماز یک شبانهروز را از سر شروع نمایند.
مسأله 1556. اگر کسی اجیر شود که مثلاً در مدت یک سال نمازهای میت را بخواند، و پیش از تمامشدن سال بمیرد، باید برای نمازهایی که میدانند به جا نیاورده، دیگری را اجیر نمایند، و همچنین برای نمازهایی که احتمال میدهند به جا نیاورده باشد، بنابر احتیاط واجب اجیر بگیرند.
مسأله 1557. کسی را که برای نمازهای میت اجیر کردهاند اگر پیش از تمامکردن نمازها بمیرد، و اجرت همه آنها را گرفته باشد، چنانچه شرط کرده باشند که تمام نمازها را خودش بخواند، اگر قدرت بر عمل داشته، اجاره صحیح است، و اجارهکننده میتواند اجره المثل باقیمانده را بگیرد یا آن که اجاره را فسخ نماید، و اجرهالمثل مقداری را که اجیر انجام داده از مال الاجاره کسر و مابقی را استرداد نماید، و اگر قادر نبوده، اجاره نسبت به بعد فوت اجیر باطل است، و میتواند اجره المسمای باقیمانده را گرفته، یا آن که اجاره مدت گذشته را فسخ نماید، و اجرهالمثل آن را بدهد، و اگر شرط نکرده باشند، باید ورثهاش از مال او کسی را اجیر بگیرند، اما اگر مال نداشته باشد، بر ورثه او چیزی واجب نیست.
مسأله 1558. اگر اجیر پیش از تمامکردن نمازهای میت بمیرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد، باید با توجه به آنچه در مسأله پیش گفته شد از مال او برای نمازهایی که اجیر بوده دیگری را اجیر نمایند و اگر چیزی زیاد آمد، در صورتی که وصیت کرده باشد، برای او نماز استیجار نمایند، و ورثه هم وصیت او را در زاید بر ثلث اجازه کرده باشند، باقیمانده ترکه او را صرف استیجار نماز برای او نمایند، و اگر ورثه اجازه نکردند، ثلث باقیمانده را به مصرف نمازش برسانند.
برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:
رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)
ثبت دیدگاه