حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024 ساعت ×
احکام نماز جماعت – احراز عدالت امام جماعت
۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
پاسخ به سوالات شرعی در موضوع احکام نماز جماعت - احراز عدالت امام جماعت مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

احکام نماز جماعت – احراز عدالت امام جماعت

سوال: امام جماعتی عدم صلاحیتش از جهت عدالت قبلاً محرز بوده و فعلاً به خاطر ارتباط کمتر با او گمان می ‎رود که صفات گذشته ‎اش را ترک کرده باشد. از نظر اقتدا کردن به او، آیا یقین قبلی ملاک است یا گمان فعلی؟ هم چنین در عدالتی که برای امام جماعت شرط است امور سیاسی و غیره هم دخیل است؟

جواب: گمان، مجوّز اقتدا نیست. باید حجت شرعی برای عدالت قائم شود و نسبت به معنی عدالت به مسأله شماره 2 توضیح المسائل مراجعه نمایید. والله العالم.

 

سوال: شخصی با این که در عدالت امام جماعت شک دارد یا اصلاً او را عادل نمی داند ولی برای نماز به او اقتدا می کند و دو باره همان نماز را منفرداً می‎خواند این عمل شرک در عبادت حساب می شود یا خیر؟

جواب: عمل مذکور شرک محسوب نمی شود ولی بدون عذر این عمل را انجام ‎ندهید. والله العالم.

 

سوال: روحانیونی از طرف مراجع مختلف تقلید یا از طریق ارگان های دولتی مثلاً سازمان تبلیغات اسلامی یا اعزام مبلغ و… به روستاها و بخش های مختلف برای مدت موقت مثلاً یک شب جمعه یا برای چند ماه تابستان و… اعزام می‎ شوند و مومنین نسبت به صلاحیت و عدالت آن ها هیچ گونه اطلاعی ندارند، وظیفه مأمومین در این مواقع چیست؟

جواب: به طور کلی به نظر مأموم، امام جماعت باید واجد شرایط باشد که از جمله آن عدالت است، بنابر این چنانچه از اعزام روحانی توسط دفتر مراجع یا مرکز خاصی، اشخاص علم یا اطمینان به صلاحیت و عدالت او پیدا می کنند می توانند اقتدا نمایند، و در غیر این صورت اقتدا جایز نیست. والله العالم.

 

سوال: آیا کسی که گناه کبیره انجام داده می تواند امام جماعت مردم شود و اگر شخصی از گناه او اطلاع داشته باشد می تواند به او اقتدا نماید یا خیر؟

جواب: شخص مذکور تا توبه نکرده عادل نیست و امام جماعت باید عادل باشد و کسی که اطلاع از گناه کبیره او داشته باشد تا یقین به توبه و عدالت او پیدا نکند نمی تواند اقتدا نماید ولی نباید گناه او را به دیگران بگوید. والله العالم.

 

سوال: در صورتی که عده زیادی (حدود 20 نفر) آشکارا به امام جماعت اقتدا نکنند آیا نشان دهنده عدم عدالت امام نیست؟

جواب: اگر مقصود ترتیب آثار فسق امام جماعت به واسطه عدم اقتدا آن اشخاص باشد به حسب موارد و اشخاص مختلف است، و اگر مقصود جواز عمل آن اشخاص باشد اگر تفسیق عملی امام جماعت بر آن صادق باشد جایز نیست. والله العالم.

 

سوال: امام جماعتی به صورت شوخی گاهی دروغ می‎گوید مثلاً سیبی در دست دارد و همه می بینند اما به شوخی می‎گوید سیبی در دست من نیست، آیا چنین دروغی باعث سلب عدالت امام جماعت می شود؟

جواب: اگر معلوم است شوخی می ‎کند، دروغِ حرام نیست. والله العالم.

 

سوال: شخصی والدینش بهایی بوده و خودش تا سالیانی بعد از بلوغ بهایی بوده امّا بعداً توبه می کند و حتّی عادل هم می شود، آیا شخص مذکور می تواند امام جماعت بشود؟

جواب: در صورتی که عدالت او به طریق شرعی احراز بشود اقتداء به او مانعی ندارد. والله العالم.

 

سوال: آیا اقتدا کردن به افرادی که با نظام مقدس جمهوری اسلامی مخالف می‎باشند و یا با ولایت فقیه مخالفند جایز است یا نه؟

جواب: با حاکمیت اسلام و اجراء احکام اسلام هیچ مسلمانی مخالف نیست و اگر بعضی اشتباهاتی یا ایراداتی داشته باشند ممکن است موردی باشد، یا در بعض حدود و مرز های ولایت، نظرات فقهی داشته باشند که در کل اگر مغرضانه نباشد و اشتباه محض یا اجتهاد و رأی باشد مخلّ به عدالت نمی شود. والله العالم.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.