حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

پنجشنبه, ۶ دی , ۱۴۰۳ Thursday, 26 December , 2024 ساعت ×
احکام تقلید
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
احكام تقليد در رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

احکام تقلید

مسأله 1. عقیده مسلمان به اصول دین باید از روی دلیل باشد، و نمی‎تواند در اصول دین تقلید نماید، یعنی بدون دلیل، گفته کسی را قبول کند، ولی اگر از گفته غیر به عقاید دینی یقین پیدا کند در حکم به مسلمان‌بودن او کافی است، و در احکام دین باید یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد، یا از مجتهد تقلید کند، یعنی به دستور او رفتار نماید، یا از راه احتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است، مثلاً اگر عده‎ای از مجتهدین عملی را حرام می‎دانند، و عده‌ای دیگر می‎گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد، و اگر عملی را بعضی واجب و بعضی مستحب می‎دانند، آن را به‌جا آورد. پس کسانی که مجتهد نیستند و نمی‎توانند به احتیاط عمل کنند، واجب است از مجتهد تقلید نمایند.

مسأله 2. تقلید در احکام، یاد گرفتن فتوای مجتهد است با التزام به عمل به آن، و از مجتهدی باید تقلید کرد که مرد و بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامی و حلال‎زاده و زنده و عادل باشد، و عادل کسی است که با ملکه عدالت کارهایی را که بر او واجب است به جا آورد و کارهایی را که حرام است ترک کند، و ملکه عدالت عبارت است از حالتی که وادار کند انسان را به اطاعت و ترک معصیت، و نشانه آن این است که اگر از اهل محل یا همسایگان او یا کسانی که با او معاشرت دارند حال او را بپرسند، خوبی او را تصدیق نمایند، و مجتهدی که انسان از او تقلید می‎کند ـ در صورت علم به مخالفت فتوای او با فتوای غیرـ بنابر احتیاط واجب باید غیر، اعلم از او نباشد مگر آن که فتوای غیر اعلم موافق با احتیاط باشد یا فتوای اعلم، شاذ و نادر باشد که در این صورت باید به قولی که احوط است عمل نماید، و اعلم یعنی کسی که در فهمیدن حکم خدا از تمام مجتهدهای زمان خود استادتر باشد.

مسأله 3. مجتهد و اعلم را از سه راه می‎توان شناخت:

اول: آن که خود انسان یقین کند، مثل آن که از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد.

دوم: آن که دو نفر عالم عادل که می‎توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند، مجتهد‌‌بودن یا اعلم‌بودن کسی را تصدیق کنند به شرط آن که دو نفر عالم عادل دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند.

سوم: آن که عده‎ای از اهل علم که می‎توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند، و از گفته آنان اطمینان پیدا می‎شود، مجتهدبودن یا اعلم‌بودن کسی را تصدیق کنند.

مسأله 4. اگر شناختن اعلم مشکل باشد، می‎تواند از کسی تقلید کند که یقین به اعلم‌بودن دیگران از او نداشته باشد یا مخالفت فتوای او با فتوای اعلم معلوم نباشد؛ و اگر چند نفر در نظر او اعلم از دیگران و با یکدیگر مساوی باشند، باید از یکی از آنان تقلید کند، ولی چنان‌چه یکی پرهیزکارتر باشد، بهتر آن ‎است که از او تقلید کند.

مسأله 5. به دست آوردن فتوی یعنی دستور مجتهد، چهار راه دارد:

اول: شنیدن از خود مجتهد.

دوم: شنیدن از دو نفر عادل.

سوم: شنیدن از کسی که انسان به گفته او اطمینان دارد.

چهارم: دیدن در رساله مجتهد، در صورتی که انسان به درستی آن رساله اطمینان داشته باشد.

مسأله 6. تا انسان یقین نکند که فتوای مجتهد عوض شده است، می‎تواند به آنچه در رساله نوشته شده عمل نماید، و اگر احتمال دهد که فتوای او عوض شده جستجو لازم نیست.

مسأله 7. اگر مجتهد اعلم در مسأله‎ای فتوی دهد، کسی که از او تقلید می‎کند، بنابر احتیاط نمی‎تواند در آن مسأله به فتوای مجتهد دیگر عمل کند، ولی اگر فتوی ندهد و بفرماید احتیاط آن است که فلان‌طور عمل شود، مثلاً بفرماید احتیاط آن است که در رکعت سوم و چهارم نماز، سه مرتبه تسبیحات اربعه یعنی «سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُ للهِ ولا إِلهَ إلَّا اللهُ وَاللهُ اَکْبَرُ» بگویند، مقلد باید یا به این احتیاط، که احتیاط واجبش می‎گویند عمل کند و سه مرتبه بگوید، یا به فتوای مجتهدی که علم او از مجتهد اعلم کمتر و از مجتهدهای دیگر بیشتر است عمل نماید. پس اگر او یک مرتبه گفتن را کافی بداند، می‎تواند یک مرتبه بگوید. و هم‌چنین است اگر مجتهد اعلم بفرماید مسأله محل تأمل یا محل اشکال است.

مسأله 8. اگر مجتهد اعلم بعد از بیان فتوی در مسأله‎ای احتیاط کند، مثلاً بفرماید یک مرتبه تسبیحات‌خواندن در رکعت سوم و چهارم کفایت می‎کند اگرچه احتیاط این است که سه مرتبه بخوانند، مقلد می‎تواند به خواندن یک مرتبه اکتفا کند و می‎تواند رعایت احتیاط نموده، سه مرتبه بخواند و این احتیاط را احتیاط مستحب گویند.

مسأله 9. اگر مجتهدی که انسان از او تقلید می‎کند، از دنیا برود باید از مجتهد زنده تقلید کند، ولی کسی که در مسأله‎ای به فتوای مجتهدی عمل کرده یا آن را یاد گرفته و ملتزم به عمل به آن شده باشد، اگر بعد از مردن آن مجتهد در آن مسأله به فتوای مجتهد زنده رفتار نکرده باشد، می‎تواند در آن مسأله به فتوای مجتهدی که از دنیا رفته باقی باشد، بلکه جواز بقا بر تقلید او در سایر مسائل نیز بعید نیست. ولی اگر مجتهد میتی که از او تقلید می‎کرده اعلم از حی باشد، بقا بر تقلید او بنابر احتیاط واجب است چنان‌که اگر مجتهد حی از میت اعلم باشد، عدول به حی واجب است.

مسأله 10. اگر در مسأله‎ای به فتوای مجتهدی عمل کند، و بعد از مردن او در همان مسأله به فتوای مجتهد زنده رفتار نماید، دوباره نمی‎تواند آن را مطابق فتوای مجتهدی که از دنیا رفته است انجام دهد، ولی اگر مجتهد زنده در مسأله‎ای فتوی ندهد، و احتیاط نماید و مقلد مدتی به آن احتیاط عمل کند، دوباره می‎تواند به فتوای مجتهدی که از دنیا رفته عمل نماید، مثلاً اگر مجتهدی گفتن یک مرتبه «سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُ للهِ ولا إِلهَ إلَّا اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ » را در رکعت سوم و چهارم نماز کافی بداند، و مقلد مدتی به این دستور

عمل نماید و یک مرتبه بگوید، چنان‌چه آن مجتهد زنده احتیاط واجب را در سه مرتبه گفتن بداند و مقلد مدتی به این احتیاط عمل کند و سه مرتبه بگوید، دوباره می‎تواند به فتوای مجتهدی که از دنیا رفته برگردد و یک مرتبه بگوید.

مسأله 11. مسائلی را که انسان غالباً به آن‌ها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد.

مسأله 12. اگر برای انسان مسأله‎ای پیش آید که فتوای اعلم را نداند، اگر مخالفت فتوای غیراعلم با اعلم معلوم نباشد یا فتوای غیراعلم موافق با احتیاط باشد، می‎تواند به غیراعلم رجوع کند و می‎تواند از روی احتیاط وظیفه خود را انجام دهد.

مسأله 13. اگر کسی فتوای مجتهدی را به دیگری بگوید، چنان‌چه فتوای آن مجتهد عوض شود لازم نیست به او خبر دهد که فتوی عوض شده است؛ ولی اگر بعد از گفتن فتوی بفهمد اشتباه کرده، در صورتی که ممکن باشد باید اشتباه را برطرف کند.

مسأله 14. اگر مکلف مدتی بدون تقلید عمل کند، در صورتی صحیح است که مطابق با واقع انجام شده باشد، واگر عبادی بوده به قصد قربت آن را به جا آورده باشد، و راه به دست آوردن مطابق‌شدن آن با واقع این است که یا بعد علم پیدا کند که مطابق با واقع بوده یا آن که مطابق فتوای مجتهدی که فعلاً وظیفه‎اش تقلید از اوست واقع شده باشد.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.