بهشت و دوزخ الان موجود هستند
سوال: در کتاب عین الحیات علامه مجلسى (ج2، ص 55) مى خوانیم که: «بدان که از جمله عقایدى که انکار آنها کفر است و اقرار به آنها واجب و از ضروریات مذهب است، اقرار کردن به بهشت و دوزخ است؛ و باید اعتقاد داشت که بهشت و دوزخ، الحال موجودند». اگر یک شیعه بگوید: «الآن بهشت و دوزخ موجود نیست»، حکم این شخص چیست؟
جواب: عقیده به موجود بودن بهشت و دوزخ عقیده اى است که برحسب تصریح، جمعى از بزرگان، شیعه بر آن اتّفاق دارند، و از شیعه جز دو نفر نقل خلاف نشده و این نسبت به آن دو نفر نیز ثابت نیست؛ و آیات قرآن کریم و احادیث بسیار به صراحت بر موجود بودن آنها دلالت دارد و در بعضى روایات تأکید بر وجوب اعتقاد به آن شده است؛ تا حدّى که هرکس آن را انکار نماید، از شیعه نشمرده اند؛ و کسى را که به آن و عقاید حقّه دیگر ایمان داشته باشد، شیعه اهل بیت علیهم السلام و مومن حقیقى دانسته اند.
با این وجود اگر کسى با عدم توجه به اینکه انکار آن، انکار قرآن کریم و اخبار معصومین علیهم السلام است و یا به گمان عدم دلالت قرآن کریم و احادیث، موجود بودن آنها را انکار نماید، به کفر او یا خروج او از تشیع و ولایت اهل بیت علیهم السلام حکم نمى شود.
کلام علامه مجلسى مربوط به کفر کسى است که اصل بهشت و دوزخ را حتى در عالم آخرت منکر شود که در کفر چنین کسى شبهه و شکى نیست. والله العالم.
ثبت دیدگاه