حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

دوشنبه, ۲۶ آذر , ۱۴۰۳ Monday, 16 December , 2024 ساعت ×
مدارس علمیه
۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۵۰
پاسخ به سوالات شرعی در موضوع احکام مسجد -مدارس علمیه مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

مدارس علمیه

سوال: آیا از درآمد موقوفاتی که اختصاص به اداره حوزه علمیه دارد علاوه بر حق التدریس اساتید می توان مصرف هزینه ‎های جنبی مانند آب و برق و سرویس ایاب و ذهاب اساتید و حقوق خدمتگزار و غیره که لازم و ملزوم یکدیگرند نمود؟

جواب: به طور کلی عواید موقوفه باید در مواردی که واقف معلوم کرده صرف شود و چون ترتیبات مقرر در موقوفات یکسان نیست اظهار نظر کلی در آن میسر نمی باشد و باید در هر مورد با ملاحظه وقفنامه اظهار نظر شود. والله العالم.

 

سوال: آیا تشکیل جلسه درس طلاب علوم دینیه در قسمتی از حسینیه جایز است یا نه؟

جواب: با فرض عدم مزاحمت با مراسم عزاداری مانعی ندارد. والله العالم.

 

سوال: شخصی که در محل عمومی تدریس می کند و رضایت بر شرکت بعضی از افراد در درس خود را ندارد و شخصی را شخصاً از آمدن و شرکت در درسش نهی می ‎کند، آیا این نهی حرمت تکلیفی برآن فرد دارد یا نه؟

جواب: در فرض سوال، چنانچه تدریس برای استفاده عموم بلامانع باشد شرکت شخص مفروض در مجلس درس اشکال ندارد. والله العالم.

 

سوال: آیا استفاده اندک از حجرات و معطل کردن آن در بخش عمده ایام با توجه به نیاز طلاب به این حجرات، جایز است یا خیر؟ آیا صرف سابقه حضور در حجره‎ ای مجوز بسته نگاه داشتن یا استفاده ناچیز (یکی دو ساعت در روز) و محروم کردن طلاب بدون حجره از استفاده شبانه روزی می باشد یا نه؟

جواب: اگر در وقف کیفیتی و ترتیب خاصی برای استفاده از حجرات مدرسه معین شده باشد همان کیفیت و برنامه باید معمول گردد، و هم چنین اگر از گذشته سیره بر استفاده به نحو خاصی مستقر بوده مثل آن که بعض از علماء و فضلاء با وجود نیاز طلاب، حجره اختصاصی برای تدریس و مباحثه داشته باشند، فعلاً نیز همان سیره در همان محدوده قابل اجراء است و اگر کسی به این صورت حجره داشته باشد مزاحمت با او جایز نیست و ظاهراً این برنامه را که با این عنوان که بزرگان و افراد مهذب در مدرسه آمد و شد داشته باشند، متولیان در هر زمان به مصلحت وقف و لازم می دانستند، و در واقع نظارت ایشان را بر امور اخلاقی طلاب جلب می کردند، مع ذلک چون مدارس در سابق و بیشتر در زمان حال برای اسکان طلاب وقف شده در صورتی که کیفیتی جهت اداره آن ها معین نشده باشد، باید متولی جهتِ نیاز طلاب را به حجره و سکونت در مدرسه رعایت نماید و بدون مصلحت مرقوم صرفاً به عنوان مباحثه و تدریس، کسی مزاحم سکونت طلاب در حجرات نشود، علی هذا ظاهر این است که در مورد مدارس قسم دوم اختصاص حجره به مجرد تدریس و مباحثه منوط به نظر و صلاحدید متولی منصوص یا منصوب از طرف فقیه می باشد. والله العالم.

 

سوال: در صورت عدم مراجعه ساکنین قبلی حجرات برای تخلیه و بردن وسایل خود، حکم کتب و سایر وسایل آنان چه می باشد؟

جواب: اگر با اعلام و اخطار و سلب مسئولیت در موعد مقرر برای تحویل گرفتن کتب و وسایل خود نیامد با نظر متولی شرعی وسایل و اثاث ساکن قبلی جمع می شود و در محل مناسبی برای او نگهداری می شود. والله العالم.

 

سوال: اگر مدرسه ‎ای متولی خاص یا عام نداشته باشد، تکلیف استفاده طلاب از حجرات آن چگونه است؟

جواب: اگر متولی منصوص نداشته باشد یا مجهول التولیه باشد تولیت آن با مجتهد جامع الشرایط است و در نحوه استفاده طلاب به سیره ‎ای که معمول بوده عمل ‎شود. والله العالم.

 

سوال: اگر مدرسه مخروبه ‎ای، از محل وجوهات شرعیه زیر نظر فرد مأذون از سوی مجتهد جامع الشرایط تعمیر شود، فرد ناظر بر صرف وجوهات نسبت به این مدرسه و نحوه استفاده آن جهت طلاب تولیت عام یا خاص پیدا می‎کند؟ و آیا اصولاً حقی پیدا می کند مبنی بر این که مانع از استفاده طلابی گردد که برای سکونت خود جایی ندارند و مجبورند شب ها را در مسجد یا خانه استیجاری به سر برند؟

جواب: کیفیت استفاده تابع مقررات وقف است و چنانچه نحوه وقف معلوم نباشد، امر آن با مجتهد جامع الشرایط است و به صرف تعمیر مدرسه، کسی تولیت نسبت به وقف را پیدا نمی کند. والله العالم.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.