مسائل متفرقه زکات
سوال: تقریباً چهل یا پنجاه سال از سن شخصی می گذرد، در این مدت کم و بیش زکات داده، ولی یقین ندارد، که تمام آنچه را که تعلق گرفته، داده باشد، اکنون می خواهد خود را بریء الذمه نماید، چه اندازه از مالش را اخراج کند؟
جواب: اگر بخواهد علم به برائت ذمه پیدا کند، احتیاطاً حد اکثری را که احتمال می دهد از بابت زکات بدهکار است ادا نماید ولی مراعات این احتیاط واجب نیست و به مقداری که یقین به اشتغال ذمه دارد، اگر ادا نموده یا فعلاً ادا نماید کافی است.والله العالم.
سوال: در هندوستان از چیزهای زراعی که زکات شامل آن ها است فقط گندم را می توان نام برد و اغلب در این گونه جاها برنج و غیره مثل نی شکر میکارند. آیا در این گونه چیزها زکات واجب است یا نه؟آیا در سرمایه ای که کارکنان دولتی از دولت به دست می آورند و نیز تجار در سرمایه شان زکات واجب است یا خیر؟
جواب: زکات در اشیاء مذکور در سوال، واجب نیست. والله العالم.
سوال: صدقه بر سید حرام است، آیا صدقه سید بر سید جایز است یا نه؟
جواب: صدقه سید بر سید حرام نیست و در صدقه مستحب اگر چه دهنده سید نباشد نیز بر سید حرام نیست. والله العالم.
سوال: آیا در محصولات کشاورزی جدید مانند برنج، کیوی، پسته و زعفران هم باید زکات بدهند؟
جواب: اشیایی که زکات به آنها تعلق می گیرد، همان نه چیزی است که در رسائل عملیه ذکر شده و در غیر آنها زکات واجب نیست. والله العالم.
سوال: ما یقین داریم بیشتر کشاورزان، شاید 90 % آن ها گندم های خود را به سیلوها تحویل می دهند و اهل زکات دادن نیستند و سیلو هم به صورت آرد درآورده، توسط شورای آرد و نان به نانواها تحویل و آن ها نیز بعد از پخت به مردم ارائه می دهند. حالا آیا این مردم بدهکار به فقرا هستند یا نه و آیا مطلبی که در احادیث باب 32 استبصار ج2 مربوط به خمس است: (لتطیب ولادتهم ولیزکوا أولادهم) شامل این مردم میگردد یا نه؟
جواب: کل گندم های مذکور مختلط نمی شود و علم به این که در نانی که به دست مردم می رسند زکات باشد حاصل نمی شود و به هر حال باب زکات غیر از باب خمس است، کسی که در باب خمس بگوید که در ذمه من انتقل عنه خمس باقی می ماند و من انتقل الیه اشتغال ذمه پیدا نمی کند در باب زکات نمی گوید. والله العالم.
سوال: اگر شخصی موونه سالش را نتواند فراهم نماید و به عسرت بگذراند، یا قرض دارد و نتواند قرضش را اداء کند و مقداری زکات هم بر او واجب شده، باید زکات را بدهد یا لازم نیست؟
جواب: بلی باید زکات را بدهد. و اگر فقیر است می تواند از دیگران زکات بگیرد. والله العالم.
سوال: زنی که سیده است و دارای چند بچه یتیم غیرسید است و سرپرست اطفال یتیم است، زکات به یتیم ها جز از طریق مادرشان میسر نیست. آیا می تواند زکات واجب را بگیرد و به مصرف یتیم ها برساند؟
جواب: با اذن فقیه بیاشکال است ضمناً به خود آن علویه که علی الفرض فقیره است، پرداخت سهم سادات بیاشکال است. والله العالم.
سوال: در روستای ما عده زیادی شغلشان کشاورزی است و بیشتر زمین آنان وقفی است که بعضی ها اجاره اوقاف را می پردازند و بعضی ها هم به عللی نمی پردازند و اکثریت اهل این روستا زکات مالشان را نمی دهند. سوال ما این است: 1. آیا دادن اجاره بها به اوقاف کفایت از دادن زکات می کند یا نه؟
2. آن هایی که زکات نمی دهند اگر اصلاً زکات را قبول نداشته باشند چه حکمی دارند؟
3. اگر شما دستور بدهید که زکات بدهند و آن ها هم قبول کردند آیا اجازه می دهید زکات ها در همین روستا خرج شود یا نه؟
جواب: زکات یکی از فروع دین و منکر آن با علم به این که دستور اسلام و پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله است، نجس و کافر است و تصرف در زمین وقفی بدون پرداخت اجاره به متولی شرعی غصب و حرام است و پرداخت اجاره موقوفه زکات محسوب نمی شود، مومنینی که زکات می دهند مجازند در همان روستای خود در مواردی که شرعاً جایز است زکات مصرف شود، خرج کنند. والله العالم.
ثبت دیدگاه