حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 16 October , 2024 ساعت ×
کارمندان و کارگران و کسبه
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
پاسخ به سوالات شرعی در موضوع احکام نماز مسافر -احکام کارمندان و کارگران و کسبه مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

کارمندان و کارگران و کسبه

سوال: کارکنان ادارات و مانند آن که وطن یا محل اقامت (سکونت) آن ها جایی، و محل کار آن ها جای دیگری است و هر روزه (مگر ایام تعطیل) قطع مسافت می نمایند، آیا نماز شان تمام و روزه دارند یا خیر؟ و اگر افراد فوق الذکر یک هفته در محل کار و یک هفته برای استراحت در منزل باشند چه حکمی‎ دارند؟

جواب: اگر چندین ماه همه هفته قطع مسافت شرعیه را می نمایند، نمازشان تمام و روزه‎ شان صحیح است؛ چه همه روزه رفت و آمد کنند، چه یک هفته در منزل و یک هفته در محل کار باشند و ده روز در منزل؛ چه با قصد چه بی قصد یا در محل کار با قصد نمانند. والله العالم.

 

سوال: کارمندی که به دستور مافوق مقید است سه روز در یک شهرستان کار کند با فاصله 130 کیلومتر، سه روز دیگر هفته را در شهرستان دیگر انجام وظیفه نماید، نمازش را قصر بخواند یا تمام؟

جواب: در فرض سوال باید نمازش را تمام بخواند. والله العالم.

 

سوال: شخصی محل کارش در اصفهان است هفته‎ ای پنج روز در محل کار است و دو روز به وطن در یزد برمی‎گردد، هفته دیگر پنج روز در محل کار است و دو روز در قم می ‎ماند که مسافر است. نماز و روزه این شخص در محل کار حکمش چیست؟

جواب: در مورد سوال نماز و روزه شخص مذکور در وطن و محل کار و در بین راه تمام و صحیح است، ولی در دو روز مسافرت به قم که جهت شغل نیست نماز شکسته است و روزه صحیح نیست. والله العالم.

 

سوال: شخصی مقلّد مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی بوده و مدت 6 سال در 25 کیلومتری محل زندگیش کار می‎کرده (روز می‎رفت و شب برمی‎گشت) روزه می‎گرفته است. آیا روزه‎ هایش را باید قضاء نماید یا نه؟

جواب: در فرض سوال، نمازها و روزه ‎های شخص مذکور، صحیح بوده و قضا ندارد. والله العالم.

 

سوال: افرادی در محل کار با قصد 10 روز می ‎مانند ولی به علت پیش آمدی قبل از 10 روز مسافرت می‎ کنند، وظیفه آن ها نسبت به نماز و روزه چیست؟

جواب: در فرض سوال اگر مسافرتی که پیش آمده به حد مسافت شرعی است نماز او در این مسافرت شکسته است، ولی نماز هایی‎ که در محل کار با قصد ده روز تمام خوانده صحیح است و بعد از برگشت به محل کار چنانچه مجدداً قصد ده روز اقامت نداشته باشد نماز او در محل کار نیز شکسته است. بلی، اگر مسافرت مذکور کمتر از مسافت شرعی باشد در این مسافرت و در مراجعت به محل اقامت نماز تمام است. والله العالم.

 

سوال: در فرض قبل اگر محل کار، محل آسایش آن ها است و از آنجا به مسافت و غیر مسافت سفر می‎ کنند، چه وظیفه ای دارند؟

جواب: با عدم قصد اقامت ده روز در یک محل نماز شکسته است. والله العالم.

 

سوال: اگر در فرض بالا، از اول قصد اقامت 10 روز دارند ولی در ضمن آن می‎ دانند که ممکن است برای آن ها مأموریتی تا حد مسافت شرعی پیش آید، حکم چیست؟

جواب: اگر از اول می داند و یا حتی احتمال عقلایی می ‎دهد که در ضمن 10 روز، مأموریتی به محل دیگر و لو کمتر از مسافت شرعی باشد برای او پیش می ‎آید قصد اقامت او محقق نمی شود باید نماز را شکسته بخواند. والله العالم.

 

سوال: اینجانب مدت بیست سال است که در شرکت ملی حفاری نفت مشغول به کار می ‎باشم. در طول ماه پس از 14 روز متوالی کار، 14 روز متوالی استراحت و مرخصی دارم. با این تناوب طبق ضوابط شرکت در پی حفر چاه نفت در خارج از شهرها فعالیت می ‎نمایم و به فراخور حجم کار مدت اتمام حفاری چاه ها مختلف و در نتیجه محل کارم متغیر خواهد بود به طوری که گاهی سه ماه و گاهی یک سال عملیات حفاری در یک منطقه طول می‎کشد. نظر به این که خانواده‎ ام در شهر و به فاصله ده ها کیلومتر دور از محل کارم زندگی می کنند و پس از پایان هر 14 روز کار به محل زندگی خانواده ‎ام مراجعت می‎ کنم و پس از 14 روز استراحت دوباره برای یک دوره 14 روز به محل کار بر می ‎گردم. مرقوم فرمایید حکم نماز و روزه اینجانب در محل کار و همچنین در مدت مسافرت از منزل تا محل کار و یا بالعکس که گاهی از یک روز هم بیشتر می شود چگونه خواهد بود؟

ضمناً در یک سال یک ماه مرخصی دارم در پایان مرخصی که به سرکار می‎روم در مسیر راه و سر کار، وضعیت نماز و روزه چگونه است؟

و در بعضی از مواقع قبل از شروع عملیات حفاری می دانیم که کمتر از ده روز در یک مکان برای کار متوقف می ‎شویم و عملیات حفاری را انجام می دهم در این صورت حکم نماز و روزه ‎ام چگونه خواهد بود؟

جواب: در مورد سوال، که چهارده روز در محل زندگی می مانید و چهارده روز در محل کار، حکم دائم السفر ندارید یعنی هر وقت فاصله محل کار با محل سکونت به قدر مسافت شرعی باشد در بین راه حکم مسافر را دارید یعنی نماز شکسته است و روزه صحیح نیست، و اما در محل کار با این که قصد ماندن ده روز و بیشتر دارید نماز تمام و روزه صحیح است و الا نماز قصر و روزه هم صحیح نیست و از اینجا حکم مسافرت بعد از دوران مرخصی و نیز مواقعی که عملیات حفاری کمتر از ده روز طول می کشد هم معلوم شد که در هر دو مورد نماز شکسته است و روزه صحیح ‎نیست. والله العالم.

 

سوال: شخصی در کرج مقیم است و همه روزه در چهار فرسخی کرج در کارخانه‎ ای مشغول به کار می باشد. اگر این شخص اتفاقاً در تهران کار داشته باشد و پس از اتمام کار به این قصد مسافرت نماید و کارخانه در مسیر تهران ـ کرج باشد، نماز و روزه او قصر است یا تمام؟

جواب: در فرض مذکور اگر از کارخانه تا تهران چهار فرسخ نباشد، باید نماز را تمام بخواند و روزه را بگیرد. والله العالم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.