حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024 ساعت ×
آب کشیدن و تطهیر چیزهاى نجس
۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
پاسخ به سوالات شرعی در موضوع آب کشیدن و تطهیر چیزهاى نجس مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

آب کشیدن و تطهیر چیزهاى نجس

سوال: کیفیت پاک شدن چرم و چوب نجس با فرض عدم استحاله را بیان‎ فرمایید.

جواب: به وسیله آب، ظاهر چرم متنجس و چوب پاک می شود. والله العالم.

 

سوال: کیفیت تطهیر موکت نجس که به زمین چسبیده را بیان فرمایید.

جواب: بعد از زوال عین نجاست، آن را به وسیله شلنگ متصل به آب کُر تطهیر نمایند و پس از تطهیر لازم نیست غساله آن گرفته شود. والله العالم.

 

سوال: اگر بول و نجاست بچه به قالی و از آن به سیمان کف اتاق های آپارتمان برسد، آیا با آب کشیدن سطحی سیمان، نجاست بر طرف می‎گردد یا خیر(با توجه به این که آب تا حدودی از سیمان عبور می‎کند)؟

جواب: ظاهر آن پاک می شود ولی باطن آن که به واسطه نفوذ رطوبت نجس، نجس شده است به مجرد رسیدن رطوبت آب پاک نمی شود و نیازی به تطهیر باطن آن هم نیست. والله العالم.

 

سوال: ماشین های لباسشویی تمام اتوماتیکی که لباس ها را پس از شستشو با مواد شوینده سه الی پنج مرتبه با آب قلیل آبکشی می نماید، با توجه به این که در هنگام شستشوی اولیه، کف متنجس را با توجه به حجیم بودن آن به قسمت هایی از درب شیشه ‎ای و لاستیک دور آن می رساند در صورتی که هنگام آبکشی آب به قسمت های مورد نظر نمی ‎رسد، آیا البسه از نظر شرعی پاک می شود؟ در صورتی که جواب منفی باشد چگونه باید عمل کرد؟

جواب: اگر بدانید قسمت هایی از شیشه یا لاستیک اطراف درب به وسیله آب قلیل، پاک نمی شود و ترشحات آن به لباس های داخل ماشین می‎ رسد موجب تنجیس لباس ها می گردد و باید آن ها را در خارج ماشین، تطهیر نمایید. والله العالم.

 

سوال: من در منزلی زندگی می‎کنم که شخصی در این منزل رفت و آمد داشت و تصور می‎کردم ایشان کافر و نجس است اما پس از تحقیق متوجه شدم که ایشان کافر نیست. متأسفانه طی مدتی که من تصور می‎کردم ایشان نجس است و کافر، دیگر خودم را موظف به رعایت طهارت و پرهیز از نجس کردن اشیا نمی ‎دانستم زیرا ایشان را نجاستی سیار می ‎دانستم که همه چیز و همه جا را نجس کرده و فکر می ‎کردم دیگر بر من واجب نیست از نجس کردن اشیا پرهیز کنم. مثلاً وقتی دستم خون می ‎آمد بدون این که دستم را بشویم به در، دیوار، تلویزیون، یخچال، همه چیز و همه جا می ‎زدم. اکنون که دانسته ‎ام آن شخص نه کافر بوده و نه نجس متأسفانه نه تنها مشکلم حل نشده بلکه در حال حاضر خودم را در خانه ‎ای می‎ بینم که همه چیز و همه جایش نجس است من خودم با دست خودم آن ها را با نجاست واقعی نجس کرده ام.

آیا از غذای تهیه شده در این خانه که نجس است بخورم؟ و نمازم را که بدون طهارت باطل است بخوانم؟ و با دیگران معاشرت کنم تا این نجاست را انتقال بدهم؟ یا این که وسایل خانه را در حد توان تطهیر کنم؟

جواب: اولاً: در بسیاری از اشیا و اثاث منزل، مثل فرش و در و دیوار و وسایل، غیر از خوراکی و نوشیدنی شرط استفاده، طهارت نیست. ثانیاً: تطهیر چیزی که شک دارید عین آن نجس شده یا نه لازم نیست و محکوم به طهارت است و ملاقی شبهه محصوره ـ تا چه رسد به غیرمحصوره ـ محکوم به نجاست نیست. می توانید ظرف هایی را که یقین دارید نجس شده بشویید و غذایی را که یقین ندارید ظرف آن نجس بوده نیز می توانید بخورید. خلاصه، در حکم به نجاست به شرحی که در رساله نوشته شده علم و یقین لازم است و با عدم علم، هر چیزی را شک داشته باشید نجس شده محکوم به پاکی است و در موارد شک، احتیاط لازم نیست و خود را به زحمت و حرج نیاندازید. والله العالم.

 

سوال: اگر لباس یا ظرفی را شخص وسواسی چند بار آب بریزد اشکال‎ دارد؟

جواب: در آب کر یا با آب جاری، یک مرتبه شستن کافی است و وسواسی نباید به شک خود اعتنا کند و مثل متعارف مردم، عمل نماید. والله العالم.

 

سوال: آیا حائض بعد از بیرون آمدن از توالت باید دست هایش را غسل دهد یا آب کشیدن تنها کافی است؟

جواب: اگر دستش به نجاستی، مانند خون یا غیر آن آلوده نشده شستن لازم نیست و اگر آلوده شده بشوید و در هر دو صورت، غسل ندارد. والله العالم.

 

سوال: اگر بخواهیم چیز نجس را آب بکشیم و در آن مانعی از آب ببینیم که ندانیم قبل از نجس شدن بوده یا بعد از آن، تکلیف چیست؟

جواب: در صورت مذکور مانع را بر طرف نمایید و آن چیز را بشویید. والله العالم.

 

سوال: کسی که طریقه طهارت با آب قلیل را نمی ‎دانسته و بعداً متوجه شده است که طهارت او صحیح نبوده است، آیا نماز هایی که خوانده باید قضا نماید یا خیر؟

جواب: اگر یقین دارد به خاطر ندانستن مسأله، وضوی او از جهت نجس بودن مواضع وضو باطل بوده، باید آن نماز ها را قضا کند و همچنین اگر یقین دارد از جهت مذکوره، با لباس یا بدن نجس نماز خوانده، باید به احتیاط لازم، آن نماز ها را قضا کند. والله العالم.

 

سوال: اگر لباسی آلوده به خون حیض یا خون‎ های دیگر باشد و بعد از شستن آن لباس، رنگ خون بر آن بماند؛ آیا این رنگ، نجس می باشد یا خیر؟

جواب: اگر عین خون زایل شده و فقط رنگ خون مانده، با آب کشیدن پاک می شود؛ و در این جهت تفاوتی بین خون حیض و غیر آن نیست. والله العالم.

 

سوال: آبی که در هنگام طهارت گرفتن به بدن می‎ پاشد، پاک است یا نجس؟ اگر این آب بر روی دستشویی و بعد به بدن بپاشد حکم چیست؟ اگر ندانیم به چه صورت آب پاشیده حکم مسأله چیست؟

جواب: در مورد سوال، اگر تطهیر به وسیله شلنگی باشد که متصل به آب لوله کشی است و حکم آب جاری را دارد، و آبی که به بدن می‎ پاشد مشتمل بر اجزاء نجس نباشد پاک است. و اگر تطهیر با آب قلیل باشد با رعایت شرایط آب استنجاء پاک است و از آبی که از دستشویی ترشح می کند اگر دستشویی نجس شده و آبی که به آن می ریزد و ترشح می کند متصل به کرّ نباشد اجتناب کنید و اگر ندانید به چه صورت پاشیده محکوم به طهارت ‎است. والله العالم.

 

سوال: آیا آسفالت خیابان باعث پاک شدن کف کفش و طایر ماشین می شود با توجه به اینکه آسفالت ها نوعاً خاکی هستند و ترکیبی از سنگ و ریگ با قیر می باشد؟

جواب: آسفالت مطهر نیست و مجرد خاکی بودن و یا مخلوط بودن آن با ریگ کافی نیست. والله العالم.

 

نوشته های مشابه

الکل صنعتى
1 سال قبل
نجاسات
1 سال قبل
تیمم
1 سال قبل

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.