حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
اجیر گرفتن برای نماز
۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
احکام اجیر گرفتن برای نماز در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

اجیر گرفتن برای نماز

مسأله 1542. بعد از مرگ انسان، می‎شود برای نماز و عبادت‎های دیگر او که در زندگی به جا نیاورده، دیگری را اجیر کنند، یعنی به او مزد دهند که آن‌ها را به جا آورد، و اگر کسی بدون مزد هم آن‌ها را انجام دهد صحیح است.

مسأله 1543. انسان می‎تواند برای بعضی از کارهای مستحبی، مثل زیارت قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله و ائمه‌ علیهم السلام، از طرف زندگان اجیر شود، و نیز می‎تواند کار مستحبی را انجام دهد، و ثواب آن را برای مردگان یا زندگان هدیه نماید.

مسأله 1544. کسی که برای نماز قضای میت اجیر شده، باید یا مجتهد باشد یا مسائل نماز را از روی تقلید صحیح بداند، یا عمل به احتیاط کند.

مسأله 1545. اجیر باید موقع نیت، میت را معین نماید، و لازم نیست اسم او را بداند. پس اگر نیت کند از طرف کسی نماز می‎خوانم که برای او اجیر شده‎ام کافی است.

مسأله 1546. اجیر باید عمل را به قصد اطاعت امری که میت به آن مأمور بوده، به جا آورد ولی اگر عملی را انجام ‎دهد و ثواب آن را برای او هدیه کند، کافی نیست.

مسأله 1547. باید کسی را اجیر کنند که اطمینان داشته باشند عمل را به طور صحیح انجام می‎دهد.

مسأله 1548. کسی که دیگری را برای نمازهای میت اجیر کرده، اگر بفهمد که عمل را به جا نیاورده یا باطل انجام داده، باید دوباره اجیر بگیرد.

مسأله 1549. هر گاه شک کند که اجیر عمل را انجام داده یا نه، باید دوباره اجیر بگیرد؛ ولی اگر اجیر بگوید عمل را انجام داده‎ام کافی است، و دوباره اجیرگرفتن لازم نیست، و اگر شک کند که عمل او صحیح بوده یا نه، گرفتن اجیر لازم نیست.

مسأله 1550. کسی را که عذر دارد و مثلاً با تیمم یا نشسته نماز می‎خواند، نمی‎شود برای نمازهای میت اجیر کرد اگر چه نماز میت همان‌طور قضا شده باشد.

مسأله 1551. مرد برای زن و زن برای مرد می‎تواند اجیر شود، و در بلند خواندن و آهسته‌خواندن نماز، باید به تکلیف خود عمل نماید.

مسأله 1552. لازم نیست قضای نمازهای میت به ترتیب خوانده شود، مگر در آنچه در ادای آن ترتیب لازم است، مثل ظهر و عصر یک روز.

مسأله 1553. اگر با اجیر شرط کنند که عمل را به طور مخصوصی انجام دهد باید همان‌طور به جا آورد، و اگر با او شرط نکنند، باید در آن عمل به تکلیف خود رفتار نماید، و احتیاط مستحب آن است که از وظیفه خودش و میت هر کدام که به احتیاط نزدیک‎تر است به آن عمل کند، مثلاً اگر وظیفه میت، گفتن سه مرتبه تسبیحات اربع بوده، و تکلیف او یک مرتبه است، سه مرتبه بگوید.

مسأله 1554. اگر با اجیر شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند، باید مقداری از مستحبات نماز را که معمول است به جا آورد.

مسأله 1555. اگر انسان چند نفر را برای نماز قضای میت اجیر کند لازم نیست برای هر کدام از آن‌ها وقتی را معین کند، ولی اگر بخواهد احتیاط کند و ترتیب را مراعات نماید، باید برای هر کدام آن‌ها وقتی را معین نماید، مثلاً اگر با یکی از آن‌ها قرار گذاشت که از صبح تا ظهر نماز قضا بخواند، با دیگری قرار بگذارد که از ظهر تا شب بخواند، و نیز باید نمازی را که در هر دفعه شروع می‎کند معین نماید، مثلاً قرار بگذارد، اول نمازی را که می‎خواند صبح باشد یا ظهر یا عصر، و هم‌‌چنین باید با آن‌ها قرار بگذارد که در هر دفعه، نماز یک شبانه‌روز را تمام کنند، و اگر ناقص بگذارند آن را حساب نکنند، و دفعه بعد نماز یک شبانه‌روز را از سر شروع نمایند.

مسأله 1556. اگر کسی اجیر شود که مثلاً در مدت یک سال نمازهای میت را بخواند، و پیش از تمام‌شدن سال بمیرد، باید برای نمازهایی که می‎دانند به جا نیاورده، دیگری را اجیر نمایند، و هم‌چنین برای نمازهایی که احتمال می‎دهند به جا نیاورده باشد، بنابر احتیاط واجب اجیر بگیرند.

مسأله 1557. کسی را که برای نمازهای میت اجیر کرده‎اند اگر پیش از تمام‌کردن نمازها بمیرد، و اجرت همه آن‌ها را گرفته باشد، چنان‌چه شرط کرده باشند که تمام نمازها را خودش بخواند، اگر قدرت بر عمل داشته، اجاره صحیح است، و اجاره‌کننده می‎تواند اجره المثل باقی‌مانده را بگیرد یا آن که اجاره را فسخ نماید، و اجره‎المثل مقداری را که اجیر انجام داده از مال الاجاره کسر و مابقی را استرداد نماید، و اگر قادر نبوده، اجاره نسبت به بعد فوت اجیر باطل است، و می‎تواند اجره المسمای باقی‎مانده را گرفته، یا آن که اجاره مدت گذشته را فسخ نماید، و اجره‎المثل آن را بدهد، و اگر شرط نکرده باشند، باید ورثه‎اش از مال او کسی را اجیر بگیرند، اما اگر مال نداشته باشد، بر ورثه او چیزی واجب نیست.

مسأله 1558. اگر اجیر پیش از تمام‌کردن نمازهای میت بمیرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد، باید با توجه به آنچه در مسأله پیش گفته شد از مال او برای نمازهایی که اجیر بوده دیگری را اجیر نمایند و اگر چیزی زیاد آمد، در صورتی که وصیت کرده باشد، برای او نماز استیجار نمایند، و ورثه هم وصیت او را در زاید بر ثلث اجازه کرده باشند، باقی‎مانده ترکه او را صرف استیجار نماز برای او نمایند، و اگر ورثه اجازه نکردند، ثلث باقی‎مانده را به مصرف نمازش برسانند.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.