حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024 ساعت ×
احکام آب ها
۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
پاسخ به سوالات شرعی در موضوع احکام آبها مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

احکام آب ها

سوال: آبی که کمتر از کر باشد و نجس شود، به مجرد اتصال با کر و یا آب جاری پاک می شود و یا امتزاج لازم است؟

جواب: امتزاج بنابر احتیاط لازم است همان طور که در رساله مرقوم است. والله العالم.

 

سوال: آب مضاف حتی اگر به اندازه یک رودخانه گل آلود باشد حکمش‎ چیست؟

جواب: مجرّد گل آلود بودن موجب مضاف بودن آب نیست. بلی، اگر طوری باشد که به آن آب گفته نشود مضاف است و در فرض سوال که خیلی زیاد است اگر یک قسمت از آن با نجس برخورد کند نجس شدن قسمت دیگر محل تأمل است. والله العالم.

 

سوال: اگر به واسطه بمب ‎های باران ‎زا ایجاد ابر و باران نمایند، آیا در طهارت همان حکم باران طبیعی را دارد یا خیر؟

جواب: محل تأمل است. والله العالم.

 

سوال: مستدعی است بیان فرمایید که اوّلاً پساب های تصفیه شده فاضلاب منازل که اثری از نجاست همراه ندارد حکمشان از جهت نجاست و طهارت چگونه است؟ و اگر نجس است از چه طریقی پاک می شود؟

جواب: در صورت نجس بودن، تصفیه آن را پاک نمی کند و باید به وسیله اتصال به آب جاری و یا کر و یا باران با شرائطی که در رساله عملیه ذکر شده، تطهیر شود. والله العالم.

 

سوال: اگر از پساب های تصفیه شده فاضلاب منازل برای مشروب نمودن سبزیجات و پرورش آبزیان نظیر ماهی و میگو بهره برداری شود، در این صورت استفاده از محصولات به عمل آمده چگونه است؟

جواب: استفاده از محصولات مذکور حرام نیست مگر آن که ضرر معتدٌ به داشته باشد. والله العالم.

 

سوال: مردم محله ‎ای در کوچه ‎ای دارای جوی باریکی هستند و آب ‎های حمّام و حیاط منازل این محله به جوی می‎ رود و آن هایی که فرزند کوچک دارند نجاسات اطفال را در حمّام یا حیاط می‎شویند. آیا این گناه است و باعث ضمان است؟ در ضمن آب در این جوی خیلی کم جریان دارد.

جواب: اگر این کار موجب اذیت دیگران بشود گناه دارد و اگر در فاضلاب ‎ها خون یا بول یا هر چیز نجسی وجود داشته باشد آب جوی نجس می شود. بلی اگر آب جاری یا کر به مقداری که فاضلاب نجس، رنگ یا بو یا طعم آن را تغییر ندهد جریان داشته باشد نجس نمی شود. والله العالم.

نوشته های مشابه

الکل صنعتى
1 سال قبل
نجاسات
1 سال قبل
تیمم
1 سال قبل

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.