حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
احکام بول و غائط کردن
۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
احکام تخلی، بول و غائط كردن در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

احکام تخلى‏

بول و غائط کردن‏

مسأله 57. واجب است انسان وقت تخلی و مواقع دیگر، عورت خود را از کسانی که مکلفند اگر چه مثل خواهر و مادر با او محرم باشند، و هم‌چنین از دیوانه و بچه‎های ممیز که خوب و بد را می‌فهمند بپوشاند، ولی زن و شوهر لازم نیست عورت خود را از یکدیگر بپوشانند.

مسأله 58. لازم نیست با چیز مخصوصی عورت خود را بپوشاند و اگر مثلاً با دست هم آن را بپوشاند کافی است.

مسأله 59. موقع تخلی باید طرف جلوی بدن، یعنی شکم و سینه و زانوها رو به قبله یا پشت به قبله نباشد.

مسأله 60. اگر موقع تخلی طرف جلوی بدن کسی رو به قبله یا پشت به قبله باشد و عورت را از قبله بگرداند کفایت نمی‎کند، و اگر جلوی بدن او رو به قبله یا پشت به قبله نباشد، احتیاط واجب آن است که عورت را رو به قبله یا پشت به قبله ننماید.

مسأله 61. احتیاط مستحب آن است که طرف جلوی بدن در موقع استبراء -که احکام آن بعداً گفته می‎شود- و موقع تطهیر مخرج بول و غائط، رو به قبله و پشت به قبله نباشد.

مسأله 62. اگر برای آن‌که نامحرم او را نبیند مجبور شود رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند، اشکال ندارد؛ و نیز اگر از راه دیگر ناچار باشد که رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند، مانعی ندارد.

مسأله 63. احتیاط واجب آن است که بچه را در وقت تخلی رو به قبله یا پشت به قبله ننشانند ولی اگر خود بچه بنشیند، جلوگیری از او واجب نیست.

مسأله 64. در چهار جا تخلی حرام است:

اول: در کوچه‎های بن بست، در صورتی که صاحبانش اجازه نداده باشند.

دوم: در ملک کسی که اجازه تخلی نداده است.

سوم: در جایی که برای عده مخصوصی وقف شده‎ است، مثل بعضی ‎از مدرسه‎ها.

چهارم: روی قبر مؤمنین در صورتی که بی‎احترامی به آنان باشد.

مسأله 65. در سه صورت مخرج غائط فقط با آب پاک می‎شود:

اول: آن که با غائط نجاست دیگری، مثل خون بیرون آمده باشد.

دوم: آن که نجاستی از خارج به مخرج غائط رسیده باشد.

سوم: آن که اطراف مخرج بیشتر از مقدار معمول آلوده شده باشد.

و در غیر این سه صورت می‌شود مخرج را با آب شست و یا به دستوری که بعداً گفته می‎شود با پارچه و سنگ و مانند این‌ها پاک کرد، اگر چه شستن با آب بهتر است.

مسأله 66. مخرج بول با غیر آب، پاک نمی‎شود؛ و در کُر و جاری اگر بعد از بر طرف‌شدن بول یک مرتبه بشویند کافی است، ولی با آب قلیل بنابر احتیاط باید دو مرتبه شست، و بهتر است سه مرتبه شسته شود.

مسأله 67. اگر مخرج غائط را با آب بشویند، باید چیزی از غائط در آن نماند، ولی باقی‌ماندن رنگ و بوی آن مانعی ندارد، و اگر در دفعه اول طوری شسته شود که ذره‎ای از غائط در آن نماند، دوباره شستن لازم نیست.

مسأله 68. با سنگ و کلوخ و مانند این‌ها اگر خشک و پاک باشند می‎شود مخرج غائط را تطهیر کرد، و چنان‌چه رطوبت کمی داشته باشند که به مخرج نرسد اشکال ندارد، ولی سزاوار است از سه دفعه کمتر نباشد اگر چه اقوی آن است که پاک می‎شود اگر به یک مرتبه یا دو مرتبه مخرج پاکیزه شود.

مسأله 69. احتیاط واجب آن است که سنگ یا پارچه‎ای که غائط را با آن بر طرف می‎کنند، سه قطعه باشد و اگر با سه سنگ بر طرف نشود، باید به قدری سنگ‎ها را اضافه نمایند تا مخرج کاملاً پاکیزه شود، ولی باقیماندن ذره‌های کوچکی که دیده نمی‎شود اشکال ندارد.

مسأله 70. پاک‌کردن مخرج غائط با چیزهایی که احترام آن‌ها لازم است، مانند کاغذی که اسم خدا و پیغمبران بر آن نوشته شده معصیت و حرام است، و پاک‌شدن مخرج با استنجاء به سرگین و استخوان محل اشکال است.

مسأله 71. اگر شک کند که مخرج را تطهیر کرده یا نه اگر چه همیشه بعد از بول یا غائط فوراً تطهیر می‎کرده، احتیاط واجب آن است که تطهیر نماید.

مسأله 72. اگر بعد از نماز شک کند که قبل از نماز، مخرج را تطهیر کرده یا نه، نمازی که خوانده صحیح است، ولی برای نمازهای بعد باید تطهیر کند.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.