حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024 ساعت ×
احکام تقلید – وجوب تقلید
۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
پاسخ به سوالات شرعی در خصوص تقلید و وجوب تقلید کردن
پ
پ

احکام تقلید – وجوب تقلید

سوال: آیا عمل بدون تقلید مطلقاً باطل است یا بطلانش در صورتی است که مطابق با تقلید صحیح نباشد؟

جواب:عمل بدون تقلید در صورتی محکوم به صحت است که مطابق با فتوای مجتهدی باشد که فعلاً وظیفه مکلّف، تقلید از اوست. والله العالم.

 

سوال: در رساله آمده است: «مسائلی که انسان غالباً احتیاج دارد باید یاد بگیرد.» مراد از احتیاج، احتیاج فعلی است یا شأنی؟

جواب:مقصود این است که مسائلی را که مورد ابتلا می باشدو اگر یاد نگیرد در مخالفت تکلیف واقع می شودیاد بگیرد. والله العالم.

 

سوال: جوانان مسلمانی که به واسطه گرایش به مسائل روشنفکری، تقلید از مجتهدین را قبول ندارند، اعمالشان بدون تقلید چگونه است؟

جواب: عمل بی‎تقلید محکوم به بطلان است مگر این که مطابق با فتوای مجتهدی که فعلاً وظیفه آن ها تقلید از او است باشد و در مورد عبادات باید با قصد قربت انجام گرفته باشد. والله العالم.

 

سوال: اینجانب 27 سال سن دارم، طی این دوران از شخص خاصی تقلید نکرده ام، البته به تمام مسائل طوری عمل کرده ام که مطمئنم وظیفه خود را انجام داده ام، علّت این که تا به حال از کسی تقلید نکرده ام این است که معتقدم علما در بسیاری از مسائل توافق نظر دارند و در موارد اختلاف هم باید تحقیق و تفحص کرد که حق با کدام یک است؛ با این کار تنها به فکر و عقیده یک نفر به خصوص متکی نخواهیم بود.

این طرز فکر از موقعی در من ایجاد شد که داستان پیامبری حضرت ابراهیم را در سوره انعام خواندم، ایشان هر بار پدیده ای را خدای خود اعلام می‎کنند و با افول آن می گویند این خدای من نمی تواند باشد و… در نهایت آن افول ناپذیر پایدار را به عنوان پروردگار جهان برمی ‎گزینند. آیا توجه به همین داستان نمی تواند برای ما حجّت باشد که ما به جای تقلید از علمای مختلف، در زمان های مختلف (در صورت فوت آن ها) دستورات نزدیک به یقین آن ها را الگوی عمل قرار دهیم؟

جواب: داستان حضرت ابراهیم علیه السلام ربطی به مسأله تقلید ندارد بلکه مربوط به اصول دین است که بر هر فردی لازم است که به آن معتقد شود، علاوه بر این که آن حضرت برای الزام بت پرستان و بطلان عقیده آن ها از این طریق وارد شد تا کاملاً فساد عقیده آن ها را ثابت نماید نه این که خودش ابتدائاً به چیزی معتقد بود و بعد به چیز دیگر معتقد شود، و روش مذکور در فقه، مبرء ذمّه نیست و شما با این روش حکم خدا را نمی توانید به طوری که برای شما عند اللّه حجت باشد، به دست آورید. به هر حال وظیفه مکلّف، در مسائل مورد اختلاف، تقلید از مجتهد اعلم زنده است. والله العالم.

نوشته های مشابه

الکل صنعتى
1 سال قبل
نجاسات
1 سال قبل
تیمم
1 سال قبل

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.