حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
احکام خرید و فروش میوه ها
۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲:۴۸
احکام خرید و فروش میوه ها در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

احکام خرید و فروش میوه ها

مسأله 2107. فروش میوه ‏اى که گل آن ریخته و دانه بسته، پیش از چیدن صحیح است، و نیز فروختن غوره بر درخت اشکال ندارد.

مسأله 2108. اگر بخواهند میوه‏ اى را که بر درخت است، پیش از آن که دانه ببندد و گلش بریزد بفروشند، باید او را به تبع چیزى از حاصل زمین مانند سبزی ها بفروشند، و هم‏چنین است حکم بنابر احتیاط لازم اگر میوه بیش از یک سال را بفروشند. بلى، اگر با مشترى شرط کنند که میوه را پیش از دانه بستن بچیند، بدون ضمیمه معامله صحیح است.

مسأله 2109. اگر خرمایى را که زرد یا سرخ شده، بر درخت بفروشند اشکال ندارد، ولى نباید عوض آن را خرما بگیرند، اما اگر کسى یک درخت خرما در خانه یا باغ کس دیگرى داشته باشد، در صورتى که مقدار آن را تخمین بزنند و صاحب درخت آن را به صاحب خانه یا باغ بفروشد و عوض آن را از خرماى غیر از آن درخت بگیرد، چنان‏چه خرمایى را که میگیرد کمتر یا زیادتر از مقدارى که تخمین زده ‏اند نباشد، اشکال ندارد.

مسأله 2110. فروختن خیار و بادنجان و سبزی ها و مانند این‏ها که سالى چند مرتبه چیده می شود، در صورتى که ظاهر و نمایان شده باشد و معین کنند که مشترى در سال‏ چند دفعه آن را بچیند اشکال ندارد.

مسأله 2111. اگر خوشه گندم و جو را بعد از آن که دانه بسته، به چیز دیگرى غیر گندم و جو بفروشد اشکال ندارد.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.