احکام خیارات
سوال: آیا ماده 401 قانون مدنی ایران که مقرر می دارد: «اگر برای خیار شرط مدت معین نشده باشد هم شرط خیار و هم بیع باطلاست» منطبق با موازین شرعی است یا خیر؟
جواب: بلی شرط مذکور فاسد و مفسد عقد است. والله العالم.
سوال: آیا حق خیارات شرعی به ورثه می رسد یا خیر؟
جواب: بلی حق خیار به ورثه منتقل می شود. والله العالم.
سوال: آیا برای به هم زدن معامله به غیر از حق خیارات شرعی و خیار شرط و اقاله راه های دیگری نیز وجود دارد؟
جواب: راه مشروع همان می باشد که در سوال ذکر شده است. والله العالم.
سوال: معامله ماشینی با اسقاط کافه خیارات توسط واسطه ای بین خریدار و فروشنده انجام گردیده پس از تبادل اسناد و تحویل ماشین به خریدار، خریدار با ابراز این نکته که در حین معامله به وجود و معنی جمله اسقاط خیارات هیچ گونه توجهی نداشتم انصراف خود را اعلام کرده است. آیا خریدار چنین حقی دارد یا خیر؟ در صورت مثبت بودن جواب، فروشنده چه تکلیفی دارد؟
جواب: چنانچه شرعاً ثابت شود که خریدار در حال معامله توجهی به معنی و مفهوم اسقاط خیار نداشته است، حق خیار با وجود شرایط خیار، مثل غبن و غیره برای او باقی است. والله العالم.
سوال: شرایط اقاله را بیان فرمایید؟
جواب: اجمالاً اقاله فسخ معامله با رضایت طرفین است و به کمتر یا زیادتر از ثمن معامله، اقاله صحیح نیست و تفصیل مطلب را در کتب فقهی ملاحظه نمایید. والله العالم.
سوال: اگر در معامله نقدی خیارات را ساقط کنند، آیا خیار تأخیر ثمن و خیار حیوان را هم شامل می شود؟
جواب: بلی اگر در حین معامله، طرفین تمام خیارات را ساقط کنند، شامل دو خیار مورد سوال نیز می شود. والله العالم.
سوال: اگر حیوان در زمان خیار بزاید و بمیرد، قیمت آن از بایع به مشتری برمی گردد و یا اگر بعد از زاییدن در زمان خیار معامله فسخ شود، آیا در این دو صورت بچه حیوان از آن مشتری است یا بایع؟
جواب: در فرض سوال، اگر حمل هم جزء مبیع بوده نسبت به حمل که متولد شده و زنده است قاعده (التلف فی زمن الخیار ممن لاخیارله) جاری نیسـت و خیاری که ثابت بوده نسـبت به حمـل به اضافه خیار تبعض صفقه باقی است پس اگر مشتری معامله را نسبت به بچه حیوان فسخ کند و تمام ثمن را از بایع بگیرد بچه حیوان متعلق به بایع است. و چنانچه ذی الخیار فسخ ننماید می تواند تفاوت قیمت حیوان با حمل و حیوان بی حمل را ملاحظه نمایند و به همان نسبت از ثمن برگردانند و در این صورت بچه حیوان متعلق به مشتری است و اگر حمل جزء بیع نبوده باید به بایع مسترد شود. بلی چنانچه حمل حیوان بعد از بیع و در ملک مشتری متکوّن شده باشد ظاهراً حمل به مشتری تعلق دارد. والله العالم.
ثبت دیدگاه