حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
احکام سر بریدن و شکار کردن حیوانات
۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
احکام سر بریدن و شکار کردن حیوانات در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

احکام سر بریدن و شکار کردن حیوانات

مسأله 2592. اگر حیوان حلال‌گوشت را به دستوری که بعداً گفته می‎شود سر ببرند؛ وحشی باشد یا اهلی بعد از جان‌دادن، گوشت آن حلال و بدن آن پاک است، ولی حیوانی که نجاست‎خوار شده، اگر به دستوری که در شرع معین نموده‎اند، آن را استبراء نکرده باشند، و حیوانی که انسان با آن وطی «نزدیکی» کرده بعد از سر بریدن، گوشت آن حلال نیست.

مسأله 2593. حیوان حلال‌گوشت وحشی، مانند آهو و کبک و بز کوهی و حیوان حلال‌گوشتی که اهلی بوده و بعداً وحشی شده، مثل گاو و شتر اهلی که فرار کرده و وحشی شده است، و به سهولت ذبحش میسر نیست، اگر به دستوری که بعداً گفته می‎شود آن‌ها را شکار کنند، پاک و حلال است؛ ولی حیوان حلال‌گوشت اهلی، مانند گوسفند و مرغ خانگی، و حیوان حلال‌گوشت وحشی که به واسطه تربیت‌کردن اهلی شده است و ذبحش به سهولت میسور است، با شکار کردن پاک و حلال نمی‎شود.

مسأله 2594. حیوان حلال‌گوشت وحشی در صورتی با شکار کردن پاک و حلال می‎شود، که بتواند فرار کند یا پرواز نماید. بنابراین بچه آهو که نمی‎تواند فرار کند، و بچه کبک که نمی‎تواند پرواز نماید، با شکار کردن پاک و حلال نمی‎شود، و اگر آهو و بچه‎اش را که نمی‎تواند فرار کند، با یک تیر شکار نمایند، آهو حلال، و بچه‎اش حرام است.

مسأله 2595. حیوان حلال‌گوشتی که مانند ماهی خون جهنده ندارد، اگر به خودی خود بمیرد، یا به غیر دستور شرعی که در صید ماهی گفته می‎شود، آن را بکشند پاک است، ولی گوشت آن را نمی‎شود خورد.

مسأله 2596. حیوان حرام‌گوشتی که خون جهنده ندارد، مانند مار با سر بریدن حلال نمی‎شود، ولی مرده آن پاک است، چه خودش بمیرد یا سرش را ببرند.

مسأله 2597. سگ و خوک به واسطه سر بریدن و شکار کردن پاک نمی‎شوند، و خوردن گوشت آن‌ها هم حرام است؛ و حیوان حرام‌گوشتی را که درنده و گوشت‎خوار است، مانند گرگ و پلنگ اگر به دستوری که گفته می‎شود سر ببرند، یا با تیر و مانند آن شکار کنند پاک است، ولی گوشت آن حلال نمی‎شود، و اگر با سگ شکاری آن را شکار کنند، پاک‌شدنش هم اشکال دارد.

مسأله 2598. فیل و خرس و بوزینه و موش و حیواناتی که مانند مار و سوسمار در داخل زمین زندگی می‎کنند، اگر خون جهنده داشته باشند و به خودی خود بمیرد نجس‎اند، بلکه اگر سر آن‌ها را هم ببرند، یا آن‌ها را شکار نمایند، پاک‌شدن بدنشان اشکال دارد، و احتیاط لازم اجتناب از آن‌ها است.

مسأله 2599. اگر از شکم حیوان زنده، بچه مرده‎ای بیرون آید، یا آن را بیرون آورند، خوردن گوشت آن حرام است.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.