حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 2 July , 2024 ساعت ×
احکام شرعی حج
۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
به منظور آگاهی از مناسک و کیفیت اعمال حج تمتع و سوالات شرعی خود با پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با ما در ارتباط باشید.
پ
پ

احکام شرعی حج

حج بیت الله الحرام، در بین واجبات و فرایض دین اسلام دارای موقعیت خاص و جایگاه ویژه است. حکمت‌ها و منافع تربیتی، اجتماعی و سیاسی آن بسیار است.

حج، مدرسه عالی و دانشگاهی است که در کلاس هایش بخش‌های مهمی از معارف قرآن کریم و عقاید و هدایت‌های اسلام، ضمن عمل به ارکان و دستورات آن آموخته می‌شود.

اسلام حقیقی، که تسلیم محض در برابر احکام و اطاعت خالص از خداوند متعال است در عمل به برنامه‌های آن ظاهر می‌گردد. همه مواقف و مشاعر آن سازنده و موجب رشد فکر و پرواز روح به عوالم غیرمتناهی و درس و جهاد با نفس و سیر در فضاهای رحمانی و ملکوتی است.

حج، مشتمل بر عبادات و وظایف مهم دینی است مثل نماز و دعا، انفاق و خضوع و خشوع در درگاه الهی، خویشتن داری و صبر و بازداری از مشتیهات، آشنایی با مسلمانان و مسائل اجتماعی و سیاسی جهان اسلام و اعلای کلمه اسلام و ظهور نفوذ دعوت حضرت خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله وسلم در شرق و غرب و دورترین نقاط و حضور در یک اجتماع میلیونی از نمایندگان مردم سراسر جهان و امور بسیار دیگر، همه در حج مندرج است. خلاصه فضائل این فریضه بزرگ بسیار بوده و ثواب‌هایی که برای یکایک آن اعمال مقرر است بی شمار می‌باشد.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: وَلِلهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَه غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ

خداوند می فرمایند: و برای خدا حج آن خانه بر عهده مردم است [البته بر] کسی که بتواند به سوی آن راه یابد و هر که کفر ورزد یقیناً خداوند از جهانیان بی‌نیاز است.

سوره آل عمران، آیه۹۷

 

باید کسانی که به حج مشرف می‌شوند درک تشرف انجام این مراسم نورانی و حضور در این اجتماع پرفیض را توفیقی بزرگ شمرده و خودسازی و استفاده‌های معنوی در هر کدام از مواقف آن را نصب العین خود قرار داده و خصوصاً برای تعجیل فرج حضرت صاحب الامر – ارواح العالمین له الفداء – در همه آن مشاهد مقدسه دعا و ندبه کنند.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع ولائی حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره بمناسبت ماه ذی الحجه و روز ترویه و شروع مراسم حج بعضی از مسائل مهم حج را برای تسهیل در امر حجاج محترم و علاقه مندان به احکام شرعی در اختیار کاربران گرامی گذاشته است که می توانید روی لینک زیر کلیک نمایید.

احکام حج

 

همچنین همزمان با فرارسیدن موسم حج و عزیمت حجاج بیت الله الحرام به سرزمین وحی، حجاج محترم و مقلدین مرجع ولائی حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره می‌توانند به منظور آگاهی از مناسک و کیفیت اعمال حج تمتع و سوالات شرعی خود با شماره‌های ذیل تماس بگیرند.

📞 شماره تماس‌ در عربستان سعودی
۰۰۹۶۵۳۴۲۸۷۹۵۲

📲 واتس آپ
۰۹۱۲۱۵۳۱۲۱۶ ـ ۰۹۱۲۱۷۸۳۵۹۹

📱 ایتا
۰۹۱۲۲۵۳۹۷۹۰ ــ ۰۹۱۲۱۷۸۳۵۹۹

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.