حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
احکام صید ماهی
۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱:۰۲
احکام صید ماهی در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

احکام صید ماهی

مسأله 2624. اگر ماهی فلس‌دار را زنده از آب بگیرند، و بیرون آب جان دهد، پاک و خوردن آن حلال است، و چنان‌چه در آب بمیرد، پاک است ولی خوردن آن حرام می‎باشد؛ ولی اگر دامی در آب برای صید ماهی نصب کنند، و ماهی بعد از به‌دام افتادن، در آب بمیرد حلیت آن بعید نیست، اگر چه احوط، ترک خوردن آن است؛ و ماهی بی‎فلس را اگر چه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد، حرام است.

مسأله 2625. اگر ماهی از آب بیرون بیفتد، یا موج آن را بیرون بیندازد، یا آب فرو رود و ماهی در خشکی بماند، چنان‌چه پیش از آن که بمیرد، با دست یا به وسیله دیگر کسی آن را بگیرد، بعد از جان‌دادن حلال است.

مسأله 2626. کسی که ماهی را صید می‎کند، لازم نیست مسلمان باشد و در موقع گرفتن، نام خدا را ببرد.

مسأله 2627. ماهی مرده‎ای که معلوم نیست آن را زنده از آب گرفته‎اند یا مرده، چنان‌چه در دست مسلمان باشد، و با آن معامله ماهی حلال بنماید، حلال است، و اگر در دست کافر باشد، اگر چه بگوید آن را زنده گرفته‎ام، حرام می‎باشد، مگر آن که یقین حاصل شود یا دو شاهد عادل شهادت دهند که راست می‎گوید.

مسأله 2628. بنابر احتیاط باید از خوردن ماهی زنده خودداری کرد، هر چند حلیت آن بعد از گرفتن بعید نیست.

مسأله 2629. اگر ماهی زنده را بریان کنند، یا در بیرون آب پیش از جان‌دادن بکشند، احتیاط آن است که از خوردن آن خودداری نمایند، اگر چه حلیت آن بعید نیست.

مسأله 2630. اگر ماهی را بیرون آب دو قسمت کنند، و یک قسمت آن در حالی که زنده است در آب بیفتد، بنابر احتیاط واجب، قسمتی را که بیرون آب مانده نباید خورد.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.