حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024 ساعت ×
احکام طهارت – اسامی متبرکه
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
پاسخ به سوالات شرعی در موضوع احکام طهارت مبحث اسامی متبرکه مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

احکام طهارت – اسامی متبرکه

سوال: آیا در کلماتی مثل «بسمه تعالی» یا «هو» و یا کلمات فارسی مانند «خدا» و غیره، اجتناب از دست زدن بدون وضو به آن لازم است و حکم اسماء جلاله را دارد یا خیر؟

جواب: مسّ نام خداوند متعال به هر لغتی که باشد بدون طهارت از حدث جایز نیست و نسبت به ضمیری که به خداوند برمی گردد نیز احتیاط ترک است. والله العالم.

 

سوال: آیه و یا کلمه ای از قرآن مثل الله به قصد قرآنیت نوشته شده است، بعد طوری الله قیچی می شود که فقط یک سوم از الف الله باقی مانده است. حال اگر به این الف بدون وضو دست زده شود حرام است یا نه و اصلاً قیچی کردن بدون قصد بی احترامی چه صورتی دارد و اگر الله را به قصد ننویسد حکم بالا را دارد یا نه؟

جواب: در مورد سوال، بدون وضو احتیاط در ترک مسح قسمت باقی مانده است و قیچی کردن اگر صدق اهانت کند اشکال دارد و کلمه الله چه به قصد قرآنیت نوشته شود یا غیر قرآنیت حکمش یکی است. والله العالم.

 

سوال: اگر قرآن، نجس شود و بدانیم در صورت آب کشیدن خراب می شود چه باید کرد؟

جواب: باید آن را آب کشید اگرچه موجب محو کلمات آن شود. والله العالم.

 

سوال: چند ورق قرآن و اسم الله در یک ظرف آب ریخته شده و جوهر کلمات قرآن در آب ظرف حل شده است. آیا دست زدن بدون وضو به آب ظرف حرام است یا نه؟ و آیا نوشتن «الله» روی دست شخص بدون وضو جایز است؟

جواب: دست بی وضو زدن به آن آب اشکال ندارد ولی نوشتن کلمه الله به بدن شخص بی وضو اشکال دارد. والله العالم.

 

سوال: آیا قرآنی که قابل استفاده نیست و کهنه شده را می توانیم دفن کنیم یا بسوزانیم؟

جواب: در محل پاکی که معرض هتک نباشد دفن کنند و سوزاندن آن حرام است. والله العالم.

 

سوال: لفظ جلاله «الله» یا آیه قرآن روی سنگ ‎های قبر نوشته شده است و عابران روی آن ها قدم می‎ گذارند. اجازه می دهید آن ها را بدون اجازه صاحبانشان که دسترسی به آن ها ممکن نیست محو نماییم؟

جواب: اگر معرض اهانت باشد و دسترسی به صاحبان قبور نباشد پاک کردن آن ها واجب است. والله العالم.

 

سوال: آیا حکاکی آیات کلام الله مجید بر روی سنگ های مزار جایز است یا خیر؟

جواب: در صورتی که سنگ مزار در معرض زیر پا قرار گرفتن و توهین باشد نباید آیات قرآنی و اسم جلاله و اسامی مقدّسه برآن حک شود. والله العالم.

 

سوال: اگر در آیه حکاکی شده بر روی سنگ قبر، کلمه مبارک «الله» را حذف و یا پاک کنند کفایت می کند یا باید همه آیه حذف شود؟

جواب: پاک کردن اسم جلاله اثری در حکم بقیه آیه ندارد. والله العالم.

 

سوال: در صورتی که باید کلمه مبارکه «الله» و یا همه کلمات آیه از روی سنگ قبر پاک شود این امر بر عهده چه کسی است؟

جواب: پاک کردن آن ها بر هر کسی که متمکن باشد لازم است اگر چه صاحب آن اجازه ندهد. والله العالم.

 

سوال: آیا مسئولان گورستان می توانند از حکاکی آیات مبارک کلام الله جلوگیری نموده و یا آن هایی را که قبلاً حک شده پاک کنند؟

جواب: لازم است مسئولان گورستان به اشخاص تذکر دهند که اسامی مقدسه و آیات قرآنی را در سنگ هایی که ممکن است زیر پا واقع شوند ننویسند و نسبت به حکّ آیات به جواب مسأله قبل، مراجعه فرمایید.( پاک کردن آن ها بر هر کسی که متمکن باشد لازم است اگر چه صاحب آن اجازه ندهد). والله العالم.

 

سوال: آیه قرآن مانند «بسم الله الرحمن الرحیم» را آهن بری کرده اند. سایه آیه بر زمین یا دیوار نمودار است. دست زدن بدون وضو به سایه آیه چه صورتی ‎دارد؟

جواب: اشکال ندارد. والله العالم.

 

سوال: در عصر حاضر معمول شده که مردان بدن خود را خال کوبی می کنند و بعضی افراد حتی اسامی ائمه علیهم السلام را نیز در بدن خود خال می‎کوبند.

اولاً بیان فرمایید اصل عمل خال کوبی چگونه است؟

و ثانیاً اگر بعد از خال ‎کوبی، شخص جُنب شود حکم مسأله چه خواهد بود؟

جواب: خال کوبی اگر برای غرض عقلایی مثل درمان باشد جایز است و در غیر این صورت اگر ضرر معتدٌبه داشته باشد جایز نیست و در مورد نوشتن آیات، چون در مواردی موجب اشکال شرعی است احوط ترک است، ولی عدم طهارت برای شخص مذکور اشکال ندارد. بلی، مسّ آنچه با خال نوشته شده، با فرض صدق مسّ، در حال عدم طهارت، حرام است. والله العالم.

 

سوال: نوارهایی که آیات قرآن در آن ها ضبط شده اگر احیاناً مورد حریق قرار بگیرد یا در بالوعه (فاضلاب) بیفتد، حفظ آن از سوختن و خارج کردن آن از بالوعه لازم است یا خیر؟

جواب: بعید نیست که چون در نظر عرف، توهین محسوب می شود حفظ آن از سوختن و خارج کردن از بالوعه لازم باشد. والله العالم.

 

سوال: آیا کلماتی نظیر «الله»، «بسمه تعالی»، «هو الحکیم» و… اگر به حروف لاتین نوشته شود، جزء اسماء متبرکه می ‎باشند یا نه؟

جواب: احکام اسامی متبرکه بر آن ها مترتب است و باید احترام آنها رعایت شود. والله العالم.

 

سوال: مستدعی است نظر مبارک را در مورد چاپ لفظ جلاله، بعض آیات قرآن کریم و اسامی معصومین علیهم الصلاه والسلام روی جا کلیدی بیان بفرمایید.

جواب: اصل چاپ و نوشتن این کلمات مبارکه بر روی جا کلیدی یا اشیای دیگری که شخص همراه خود دارد اشکال ندارد؛ فقط باید دارندگان این اشیای محترمه، رعایت قداست و احترام آن ها را بنمایند و به شکل غیرمحترمانه و توهین آمیز از آن استفاده نکنند. والله العالم.

 

سوال: فروش روزنامه و مجلّات به عنوان کاغذ بلا استفاده که گاهی به یقین در آن ها اسماء مبارکه حق تعالی و ائمه معصومین علیهم السلام یا مضامین و آیات قرآنی نوشته و چاپ شده است، و با عدم آگاهی از چگونگی مصرف توسط خریدار چه حکمی دارد؟

یا تحقیق این که این اوراق که فروخته می شود در چه محلّی (مثلاً جهت بسته‎بندی پوشاک یا میوه و تبدیل به پاکت) مصرف خواهد شد لازم است؟

جواب: دور ریختن روزنامه و هر ورقی که مشتمل بر آیات قرآنی و اسامی متبرکه انبیا و ائمه علیهم السلام باشد به طوری که زیردست و پا بیفتد و باعث اهانت بشود حرام است و همچنین اگر در اختیار کسانی قرار دهند چه به عنوان فروش و یا غیرفروش که می ‎دانند نحوه استفاده موجب توهین است اشکال دارد و در صورت شک در نحوه استفاده آن ها فروش آن اشکال ندارد و تحقیق، لازم ‎نیست. والله العالم.

 

سوال: با توجه به وسعت و تعداد اسماء متبرکه در روزنامه و سایر نامه ‎ها و کاغذ های باطله، دور ریختن آن ها چه حکمی دارد؟

جواب: دور ریختن آن ها با اشتمال بر اسامی متبرکه و آیات قرآنی حرام است، ولی تخمیر آن ها اشکالی ندارد. والله العالم.

 

سوال: نشستن بر روی روزنامه‎ هایی که احتمالاً ممکن است آیات و احادیث بر روی آن ها نوشته باشد چه صورتی دارد؟

جواب: اگر بدانید آیات و احادیث بر روی آن ها نوشته شده نشستن بر روی آن ها جایز نیست. والله العالم.

 

نوشته های مشابه

الکل صنعتى
1 سال قبل
نجاسات
1 سال قبل
تیمم
1 سال قبل

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.