حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
احکام عقد دائم
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷
احکام عقد دائم در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

احکام عقد دائم

مسأله 2421. زنی که عقد دائم شده، نباید بدون اجازه شوهر از خانه بیرون رود، و باید خود را برای هر لذتی که او می‎خواهد تسلیم نماید، و بدون عذر شرعی از نزدیکی‌کردن او جلوگیری نکند، و اگر در این‌ها از شوهر اطاعت کند، تهیه غذا و لباس و منزل او بر شوهر واجب است، و اگر تهیه نکند؛ چه توانایی داشته باشد یا نداشته باشد مدیون زن است.

مسأله 2422. اگر زن در کارهایی که در مسأله پیش گفته شد اطاعت شوهر را نکند، گناهکار است، و حق غذا و لباس و منزل و هم‎خوابی ندارد، ولی مهر او از بین نمی‎رود.

مسأله 2423. مرد حق ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور کند.

مسأله 2424. مخارج سفر زن اگر بیشتر از مخارج وطن باشد با شوهر نیست، ولی اگر شوهر مایل باشد که زن را سفر ببرد، باید خرج سفر او را بدهد.

مسأله 2425. زنی که از شوهر اطاعت می‎کند و شوهر خرج او را نمی‎دهد، اگر ممکن است می‎تواند خرج خود را بدون اجازه از مال او بردارد، و اگر ممکن نیست، چنان‌چه ناچار باشد که معاش خود را تهیه کند، اگر نمی‎تواند با اطاعت شوهر تهیه معاش کند، در موقعی که مشغول تهیه معاش است، اطاعت از شوهر بر او واجب نیست، ولی احتیاط آن است که از حاکم شرع هم اذن بگیرد.

مسأله 2426. اگر مرد بیش از یک زن دائمی داشته باشد و نزد یکی از آن‌ها یک شب بماند، باید نزد دیگران نیز هر چهار شب یک شب بماند، بلکه اگر یک زن داشته باشد نیز بنابر احتیاط همین‌طور است.

مسأله 2427. شوهر نمی‎تواند بیش از چهار ماه نزدیکی با عیال جوان خود را ترک کند، بلکه بنابر احتیاط بیش از این مدت نزدیکی با عیال پیر خود را نیز ترک نکند.

مسأله 2428. اگر در عقد دائم، مهر را معین نکنند، عقد صحیح است، و چنان‌چه مرد با زن نزدیکی کند، باید مهر او را مطابق مهر زنانی که مثل او هستند بدهد.

مسأله 2429. اگر موقع خواندن عقد دائم برای دادن مهر، مدتی معین نکرده باشند، زن می‎تواند پیش از گرفتن مهر از نزدیکی‌کردن شوهر جلوگیری کند؛ چه شوهر توانایی دادن مهر را داشته باشد و چه نداشته باشد، ولی اگر پیش از گرفتن مهر به نزدیکی راضی شود، و شوهر با او نزدیکی کند، دیگر نمی‎تواند بدون عذر شرعی از نزدیکی شوهر جلوگیری نماید.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.