حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
احکام متعه یا عقد غیر دائم
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳
احکام متعه یا عقد غیر دائم در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

احکام متعه یا عقد غیر دائم

مسأله 2430. متعه کردن زن اگر چه برای لذت‌بردن هم نباشد صحیح است.

مسأله 2431. واجب است که شوهر بیش از چهار ماه نزدیکی با متعه خود را اگر جوان باشد ترک نکند، و بنابر احتیاط بیش از این مدت، نزدیکی با متعه پیر خود را نیز ترک نکند.

مسأله 2432. زنی که متعه می‎شود، اگر در عقد شرط کند که شوهر با او نزدیکی نکند، عقد و شرط او صحیح است، و شوهر فقط می‎تواند لذت‎های دیگر از او ببرد، ولی اگر بعداً به نزدیکی راضی شود، شوهر می‎تواند با او نزدیکی نماید.

مسأله 2433. زنی که متعه شده، اگر چه آبستن شود حق خرجی ندارد.

مسأله 2434. زنی که متعه شده، حق هم‎خوابی ندارد، و از شوهر ارث نمی‎برد، و شوهر هم از او ارث نمی‎برد.

مسأله 2435. زنی که متعه شده اگر نداند که حق خرجی و هم‎خوابی ندارد عقد او صحیح است، و برای آن که نمی‎دانسته، حقی به شوهر پیدا نمی‎کند.

مسأله 2436. زنی که متعه شده می‎تواند بدون اجازه شوهر از خانه بیرون برود، ولی اگر به واسطه بیرون‌رفتن، حق شوهر از بین می‎رود، بیرون‌رفتن او حرام است.

مسأله 2437. اگر زنی مردی را وکیل کند، که به مدت و مبلغ معین او را برای خود متعه نماید، چنان‌چه مرد او را به عقد دائم خود در آورد، یا به غیر از مدت یا مبلغی که معین شده او را متعه کند، وقتی که آن زن فهمید، اگر بگوید: راضی هستم؛ عقد صحیح و گر نه باطل است.

مسأله 2438. اگر پدر یا جد پدری برای محرم‌شدن، یک ساعت یا دو ساعت زنی را به عقد پسر نابالغ خود درآورد کافی است، و نیز می‎تواند دختر نابالغ خود را برای محرم‌شدن، به عقد کسی در آورد، ولی باید آن عقد برای دختر مفسده نداشته باشد.

مسأله 2439. اگر پدر یا جد پدری، طفل خود را که در محل دیگری است و نمی‎داند زنده است یا مرده، برای محرم‌شدن به عقد کسی در آورد، بر حسب ظاهر، محرم‌بودن حاصل می‎شود، و چنان‌چه بعداً معلوم شود که در موقع عقد، آن دختر زنده نبوده، عقد باطل است، و کسانی که به واسطه عقد ظاهراً محرم شده بودند نامحرمند.

مسأله 2440. اگر مرد مدت متعه زن را ببخشد، چنان‌چه با او نزدیکی کرده، باید تمام چیزی را که قرار گذاشته به او بدهد، و اگر نزدیکی نکرده، باید نصف آن را بدهد.

مسأله 2441. مرد می‎تواند زنی را که متعه او بوده و هنوز عده‎اش تمام نشده، به عقد دائم خود در آورد.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.