حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
احکام نفاس
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲:۵۳
احکام نفاس در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

احکام نفاس

مسأله 514. از وقتی که اولین جزء بچه از شکم مادر بیرون می‎آید، هر خونی که زن می‎بیند، اگر پیش از ده روز یا آخر ده روز قطع شود، خون نفاس است، و زن را در حال نفاس، نفسا می‎گویند.

مسأله 515. خونی که پیش از بیرون‌آمدن اولین جزء بچه می‎بیند، نفاس نیست.

مسأله 516. لازم نیست که خلقت بچه تمام باشد، بلکه اگر خون بسته‎ای هم از رحم خارج شود و خود زن بداند، یا چهار نفر قابله بگویند که اگر در رحم می‎ماند انسان می‎شد، خونی که تا ده روز ببیند خون نفاس است.

مسأله 517. ممکن است خون نفاس یک آن بیشتر نیاید، ولی بیشتر از ده روز نمی‎شود.

مسأله 518. هر گاه شک کند که چیزی سقط شده یا نه، یا چیزی که سقط شده اگر می‎ماند انسان می‎شد یا نه، لازم نیست وارسی کند، و خونی که از او خارج می‎شود، شرعاً خون نفاس نیست.

مسأله 519. توقف در مسجد و رساندن جایی از بدن به خط قرآن و کارهای دیگری که بر حایض حرام است، بر نفسا هم حرام است، و آنچه بر حایض واجب و مستحب و مکروه است، بر نفسا هم واجب و مستحب و مکروه می‎باشد.

مسأله 520. طلاق زن در حال نفاس باطل است، و نزدیکی‌کردن با او حرام می‎باشد؛ و اگر شوهرش با او نزدیکی کند، احتیاط مستحب آن است به دستوری که در احکام حیض گفته شد کفاره بدهد.

مسأله 521. وقتی از خون نفاس پاک شد، باید غسل کند و عبادت‎های خود را به جا آورد، و اگر دوباره خون ببیند چنان‌چه روزهایی که خون دیده با روزهایی که در وسط پاک بوده، روی هم ده روز یا کمتر از ده روز باشد، بنابر احتیاط واجب روزهایی را که خون دیده نفاس قرار دهد، و در روزهایی که در بین پاک بوده آنچه را بر نفسا حرام است ترک کند، و عبادت‎های خود را به جا آورد.

مسأله 522. اگر از خون نفاس پاک شود و احتمال دهد که در باطن خون هست، باید مقداری پنبه داخل فرج نماید و کمی صبر کند که اگر پاک است برای عبادت‎های خود غسل کند.

مسأله 523. اگرخون نفاس از ده روز بگذرد، چنان‌چه در حیض عادت دارد، به اندازه روزهای عادت او نفاس و بقیه، استحاضه است؛ و اگر عادت ندارد، تا ده روز نفاس و بقیه، استحاضه می‎باشد، و احتیاط مستحب آن است کسی که عادت دارد از روز بعد از عادت و کسی که ندارد، بعد از روز دهم تا روز هیجدهم زایمان، کارهای استحاضه را به جا آورد، و کارهایی را که بر نفسا حرام است ترک کند.

مسأله 524. زنی که عادت حیضش کمتر از ده روز است، اگر بعد از زایمان بیشتر از روزهای عادتش خون ببیند، باید به اندازه روزهای عادت را نفاس قرار دهد، و بعد از آن بنابر احتیاط واجب تا دو روز عبادت را ترک نماید و بعد از دو روز تا روز دهم، کارهای استحاضه را به جا آورد و کارهایی را که بر نفسا حرام است ترک نماید، و اگر از ده روز بگذرد، استحاضه است، و باید روزهای بعد از عادت تا روز دهم را هم استحاضه قرار دهد، و عبادت‎هایی را که در آن روزها به جا نیاورده قضا نماید، مثلاً زنی که عادت او شش روز بوده، اگر بیشتر از شش روز خون ببیند، باید شش روز را نفاس قرار دهد، و بنابر احتیاط واجب در روز هفتم و هشتم عبادت را ترک کند، و در روز نهم و دهم کارهای استحاضه را به جا آورد و کارهایی را که بر نفسا حرام است ترک نماید، و اگر بیشتر از ده روز خون دید، از روز بعد از عادت او، استحاضه می‎باشد.

مسأله 525. زنی که در حیض عادت دارد، اگر بعد از زایمان، تا یک ماه یا بیشتر از یک ماه پی‎درپی خون ببیند، به اندازه روزهای عادت او نفاس است، و ده روز از خونی که بعد از نفاس می‎بیند اگر چه در روزهای عادت ماهانه‎اش باشد، استحاضه است، مثلاً زنی که عادت حیض او از بیستم ماه تا بیست و هفتم است، اگر روز دهم ماه زایید و تا یک ماه یا بیشتر پی‎درپی خون دید، تا روز هفدهم نفاس و از روز هفدهم تا ده روز، حتی خونی که در روزهای عادت خود ـ که از بیستم تا بیست و هفتم است ـ می‎بیند، استحاضه می‎باشد، و بعد از گذشتن ده روز، اگر خونی را که می‎بیند در روزهای عادتش باشد، حیض است؛ چه نشانه حیض داشته باشد یا نداشته باشد و هم‌چنین است اگر در روزهای عادتش نباشد ولی نشانه حیض داشته باشد، و اگر بعد از گذشتن ده روز از نفاس، در روزهایی که عادت حیض او نباشد، خونی ببیند که نشانه حیض نداشته باشد، باید احتیاطاً تا وقتی که ممکن است آن خون حیض باشد، آنچه را بر حایض حرام است ترک کند و کارهای مستحاضه را به جا آورد.

مسأله 526. زنی که در حیض عادت ندارد، اگر بعد از زایمان تا یک ماه یا بیشتر از یک ماه خون ببیند، ده روز اول آن نفاس، و ده روز دوم آن استحاضه است و خونی که بعد از آن می‎بیند، اگر نشانه حیض داشته باشد حیض، و گر نه آن هم استحاضه می‎باشد.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.