حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
احکام نقد و نسیه
۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۳:۰۱
احکام نقد و نسیه در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

احکام نقد و نسیه‏

مسأله 2112. اگر جنسى را نقد بفروشند، خریدار و فروشنده بعد از معامله می توانند جنس و پول را از یکدیگر مطالبه نموده و تحویل بگیرند، و تحویل‏ دادن خانه و زمین و مانند این‏ها به این است که آن را در اختیار خریدار بگذارند که بتواند در آن تصرف کند، و تحویل ‏دادن فرش و لباس و مانند این‏ها به این است که آن را طورى در اختیار خریدار بگذارند که اگر بخواهد آن را به جاى دیگر ببرد فروشنده جلوگیرى نکند.

مسأله 2113. در معامله نسیه باید مدت کاملاً معلوم باشد. پس اگر جنسى را بفروشد که سر خرمن پول آن را بگیرد، چون مدت کاملاً معین نشده معامله باطل است.

مسأله 2114. اگر جنسى را نسیه بفروشد، پیش از تمام‏ شدن مدتى که قرار گذاشته ‏اند، نمی تواند عوض آن را از خریدار مطالبه نماید، ولى اگر خریدار بمیرد و از خودش مال داشته باشد، فروشنده می تواند پیش از تمام‏ شدن مدت، طلبى را که دارد از ورثه او مطالبه نماید.

مسأله 2115. اگر جنسى را نسیه بفروشد، بعد از تمام‏ شدن مدتى که قرار گذاشته‏ اند، می تواند عوض آن را از خریدار مطالبه نماید، ولى اگر خریدار نتواند بپردازد، باید او را مهلت دهد.

مسأله 2116. اگر به کسى که قیمت جنس را نمی داند، مقدارى نسیه بدهد و قیمت آن را به او نگوید معامله باطل است، ولى اگر به کسى که قیمت نقدى جنس را می داند نسیه بدهد و گران‏تر حساب کند، مثلاً بگوید: جنسى را که به تو نسیه میدهم تومانى یک ریال از قیمتى که نقد میفروشم گران‏تر حساب می کنم و او قبول کند، اشکال ندارد.

مسأله 2117. کسى که جنسى را نسیه فروخته و براى گرفتن پول آن مدتى قرار داده، اگر مثلاً بعد از گذشتن نصف مدت، مقدارى از طلب خود را کم کند و بقیه را نقد بگیرد اشکال ندارد.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.