احکام نماز
سوال: نماز گزار بلافاصله بعد از گفتن «الله کبر» به رکوع یا بعد از برخاستن از رکوع به سجده میرود. آیا قیام های قبل و بعد از رکوع را انجام داده است؟
جواب: بعد از سربرداشتن از رکوع، طمأنینه و آرام گرفتن بدن در حال قیام لازم است و رکوع بعد از گفتن «الله اکبر» اگر در حال قیام و طمأنینه، بدون فاصله باشد صحیح است. والله العالم.
سوال: بلند خواندن ذکر رکوع و سجود و تشهد و سلام و قنوت در نماز ظهر و عصر چه صورتی دارد؟
جواب: اشکال ندارد. والله العالم.
سوال: شخصی نماز ظهرین را خوانده بعد متوجّه می شود که نماز ظهر از جهاتی باطل بوده است. آیا اعاده ظهر کافی است یا هر دو نماز را باید بخواند؟ همچنین نسبت به عشائین.
جواب: در فرض مذکور، تنها ظهر را اعاده کند و همین طور نسبت به عشائین. والله العالم.
سوال: اگر کسی سهواً نماز مغرب را در سفر دو رکعت بجا آورد، آیا نماز او صحیح است یا خیر؟
جواب: در فرض سوال، نماز او صحیح نیست باید دوباره نماز مغرب را سه رکعت بخواند. والله العالم.
سوال: تکلم سهواً در نماز به چیزهایی که ذکر خدا محسوب می شود و همچنین سهواً نام پیغمبران یا امام معصوم علیهم السلام را بردن، سجده سهو دارد یا خیر؟
جواب: تکلم به ذکر خدا اشکال ندارد و لکن ذکر نام پیامبران و ائمه ولو سهواً سجده سهو دارد. بلی، اگر در ضمن دعا باشد مثل اللهم صل على علی بن موسى الرضا، اشکال ندارد. والله العالم.
سوال: آیا بستن چشم در حین قرائت حمد و سوره و اذکار نماز به خاطر حصول حضور ذهنِ بیشتر باز هم مکروه است؟
جواب: در فرض سوال، کراهت معلوم نیست. والله العالم.
سوال: در نماز واجب اگر تلفن زنگ زد یا درب منزل را زدند و کسی داخل منزل نیست، شکستن نماز واجب چه صورتی دارد؟
جواب: در فرض سوال، شکستن نماز جایز نیست. والله العالم.
سوال: اگر شخصی در نماز عطسه کرد و سهواً گفت الحمدلله رب العالمین این مبطل نماز است؟ اگر عمداً بگوید چطور؟ آیا ذکر محسوب می شود و مبطل نیست؟
جواب: سهواً مبطل نیست، بلکه اگر عمداً هم بگوید اشکال ندارد. والله العالم.
سوال: در نماز هنگام عطسه کردن، آخر عطسه چندین حرف تولید میگردد. آیا مبطل نماز است یا نه؟
جواب: اگر بی اختیار عطسه زده و چند حرف در اثر عطسه تولید شده است، اشکال ندارد. والله العالم.
سوال: اگر در نماز شک کنیم که باد از شکم خارج شده یعنی شک کنیم در همان هنگام نماز، وضوی ما باطل شده است، حکم چیست؟
جواب: شک در خروج باد، موجب بطلان نمی شود. والله العالم.
سوال: اگر انسان در نماز خون دماغ شد، آیا نمازش باطل است؟
جواب: خود خون دماغ شدن موجب بطلان نماز نیست ولی از جهت نجس بودن خونی که به بدن یا لباس رسیده اگر کمتر از مقدار تقریباً یک بند انگشت باشد نماز صحیح است و اگر بیشتر باشد، باید نماز را قطع کند و بعد از تطهیر بخواند و اگر بتواند در حین نماز بدن و لباس را تطهیر یا تعویض نماید اشکال ندارد و این در وسعت وقت است اما اگر وقت تنگ باشد با همان حال بخواند و نمازش صحیح است. والله العالم.
سوال: نماز خواندن با دستکش و کفش چه حکمی دارد؟
جواب: با دستکش اشکال ندارد و کفش هم اگر در سجده مانع قرارگرفتن نوک انگشت بزرگ پا بر زمین نباشد، مانند بعضی از دمپاییها مانعی ندارد و الا جایز نیست. والله العالم.
سوال: پسری دارم نه ساله، در حدود چهار پنج سالگی نسبت به نماز خیلی علاقمند بود، مدّتی است چندان علاقه ای نشان نمی دهد و نمی خواهد نماز بخواند. گاهی با تشویق و ترغیب و ملایمت می خواند. پدرش عقیده دارند مطابق روایات، پسر باید از هفت سالگی حتماً نماز بخواند و می توان او را برای این امر، حتی کتک زد. لذا با فشار و اجبار او را وادار به نماز خواندن می کند. خواهشمندم در این مورد نظر خود را مرحمت فرمایید.
جواب: در حدیث راجع به تمرین و عادت دادن فرزندان به نماز وارد شده است که
«مروهم بسبع واضربوهم بتسع»
آنها را در هفت سالگی به نماز امر کنید و در نه سالگی بزنید،
امّا مقصود از این حدیث شریف این نیست که با امکان واداری طفل به نماز با لطف و مهربانی و ملایمت و تشویق مثل دادن جایزه های مناسب، او را کتک بزنید، بلکه باید مطابق درک و فهم و ذهنیات او از نماز، جاذبه های خوب به طفل نشان داد که خودش رغبت به نماز پیدا کند. مسلماً وضع محیط خانه، مدرسه، معلم و معاشرین بچه، و رفت و آمد های خانوادگی همه در ترغیب طفل به نماز و آداب و اخلاق خوب، موثّر است. در مورد معلم گفته اند:
درس معلّم ار بود زمزمه محبّتی جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را
در احادیث شریفه است
«اطرفوا اهالیکم فی یوم الجمعه بشیء من الفاکهه کی یفرحوا بالجمعه»
در روزهای جمعه برای اهل منزل وخانواده از میوه ها (وهر چیز که تحفه است) تحفه ببرید تا به روز جمعه فرحناک و علاقمند باشند
و در تربیت اولاد باید انواع تدبیر های لازم را به کار گرفت و آهسته آهسته و به تدریج جلو رفت، نه تندی اعمال کرد و نه کندی و مسامحه نمود. مسأله کتک زدن و تأدیب مناسب، آن هم نه شدید، در بعض موارد، و در صورتی که از همه امکانات ملاطفت آمیز استفاده شده و اثر نکرده باشد، به حکم (آخر الدواء الکی) لازم می شود، مع ذلک اگر به صورتی که اثر سوء داشته باشد و طفل به لجاجت و مقاومت وادار شود نباید به آن متوسّل شد، غرض این است که طفل تربیت اسلامی و انسانی پیدا نماید، و برای این منظور پدر و مادر باید از لطائف و دقایق تربیتی مناسب استفاده کنند خصوصاً که تربیت طفل کار بسیار لطیف و دقیق است باید ظرافت ها و لطافت هایی که لازم است همه به کار گرفته شود. لازم به تذکر است که از عوامل سوء تربیت، اختلاف پدر و مادر در کیفیت تربیت فرزند است که اگر مثلاً مادر به پدر در برابر فرزند اعتراض کند که چرا او را زده است بسیار اثر سوء و منفی خواهد داشت، همه این نکات را هم مادر و هم پدر در نظر بگیرند. والله العالم.
ثبت دیدگاه