حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
احکام چیزهایی که روزه را باطل می کند
۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱:۲۳
احکام چیزهایی که روزه را باطل می کند در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

احکام چیزهایی که روزه را باطل می کند

مسأله 1662. اگر انسان عمداً و از روى اختیار کارى که روزه را باطل می کند انجام دهد، روزه‏ اش باطل می شود، و چنان‏چه از روى عمد نباشد، اشکال ندارد، ولى جنب اگر بخوابد، و به تفصیلى که در مسأله 1640 گفته شد تا اذان صبح غسل نکند، روزه‏ اش باطل است.

مسأله 1663. اگر روزه‏ دار سهواً یکى از کارهایى که روزه را باطل می کند انجام دهد و به خیال این‏که روزه‏ اش باطل شده، عمداً دوباره یکى از آن‏ها را به جا آورد، روزه‏ اش باطل می شود.

مسأله 1664. اگر چیزى به زور در گلوى روزه‏ دار بریزند، یا سر او را به زور در آب فرو برند، روزه‏ اش باطل نمی شود، ولى اگر مجبورش کنند که روزه خود را باطل کند، مثلاً به او بگویند: اگر غذا نخورى ضرر مالى یا جانى به تو میزنیم؛ و خودش براى جلوگیرى از ضرر چیزى بخورد، روزه‏ اش باطل می شود.

مسأله 1665. روزه‏ دار نباید جایى برود که می داند یا ایمن از آن نباشد که چیزى در گلویش می ریزند، یا مجبورش می کنند که خودش روزه خود را باطل کند، و اگر برود و چیزى در گلویش بریزند، یا از روى ناچارى کارى که روزه را باطل می کند انجام دهد، روزه‏ اش باطل می شود، بلکه اگر قصد رفتن کند، اگر چه نرود روزه‏ اش باطل است.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.