استفاده امام زمان علیه السلام از شمشیر ذوالفقار با وجود سلاح های مدرن چگونه است؟
سوال: با عرض سلام و ارادت، لطفاً بیان فرمایید که آیا شمشیر حضرت امیرالمومنین، على بن ابى طالب علیه السلام نزد مبارک حضرت بقیه اللّه الاعظم ـ ارواحنا له الفداء ـ موجود مى باشد؟ آیا موقع ظهور موفور السرور از آن به عنوان و به صورت سنبل استفاده مى نمایند؟ با وجود این سلاح هاى مخرّب پیشرفته ساخت دست بشر، آن بزرگوار به چه نحو به مصاف این سلاح ها مى روند؟
جواب: برحسب روایات متعدّد که در کتاب هاى معتبر، مثل: الغیبه نعمانى، الخصال،[1] عیون اخبار الرضا علیه السلام،[2] معانى الاخبار،[3] مناقب،[4] کفایه الاثر،[5] الاحتجاج[6] و مهج الدعوات[7] روایت شده، شمشیر موسوم به «ذوالفقار» که از ذخایر نبوّت و امامت است؛ مانند سایر ذخایر و مواریث انبیا علیهم السلام در نزد ولىّ عصر مولانا بقیه الله ـ ارواح العالمین له الفداء ـ موجود و محفوظ است.
مى توانید این احادیث را در جامع شریف بحار الانوار در مجلّداتى که ذیلاً ذکر مى شود، ملاحظه فرمایید: (ج 25، ص116، سطر13 تا ص117، سطر10) و (ج36، ص333، سطر19 تا ص 335، سطر13) و (ج42، ص 58، سطر4 تا5) و (ج45، ص58، سطر7 تا9) و (ج52، ص171، سطر14؛ و ص307، سطر20؛ و ص460، سطر8 تا ص307 سطر200؛ و صفحه360، سطر8 تا361 سطر11؛ و ص379، سطر21 تا ص380، سطر9) و (ج 92، ص 381، سطر 11 تا ص 386 سطر1) در ضمن دعاى «عبرات».
مذخور بودن این شمشیر و سایر مواریث مذخوره نزد ائمّه علیهم السلام از خصایص امام و تشریفات و امتیازات امامت است. این مواریث از آیات الهیه و از مظاهر عنایت ربّانیه به انبیا است؛ بالخصوص درع (زره) و لواء (پرچم) رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و سیف ذوالفقار، هر یک مبارک و داراى قداست هستند؛ هرچند براى بیشتر ائمّه اطهار علیهم السلام فرصت اینکه در جهاد با کفّار آنها را به کار گیرند، فراهم نگردید و رسماً متقلّد این شمشیر نشدند. ولى برحسب بعض این روایات حضرت صاحب الزمان ـ روحى لتراب مقدم شیعته الفداء ـ بر این سیف متقلّد مى شوند و نفس تقلّد ایشان به این شمشیر، دلیل بر مأموریت و قیام ایشان به جهاد است. چنان که ظاهر این روایات این است که آن حضرت در قتل اعداء الله از آن استفاده خواهند نمود، و این منافات با اینکه آن پیشواى عادل جهان از هر سلاحى که در زمان ظهور متعارف باشد استفاده نمایند، ندارد.
مضافاً به اینکه آن حضرت موید به جنود غیبیه و نصرت ملائکه مى باشند و غلبه و پیروزى ایشان بر اعدا و فتح شرق و غرب عالم به دست ایشان اعجازآمیز و به تأیید مستقیم الهى و مشتمل بر معجزات بسیار است.
چنان که این احتمال نیز هست که تا موقع ظهور، در اثر حوادث و اتّفاقات بزرگ و جنگ هاى جهانى، سلاح هاى به اصطلاح پیشرفته منهدم شوند و سلاح هاى ساده متداول گردد.
در هر حال قدر مسلّم این است که به هر صورت و به هر نحوى که گذشت زمان جریان یابد، حضرت مهدى ـ ارواحنا له الفداء ـ ظهور به سیف و جهاد مى نمایند و با تقلّد به سیف ذوالفقار نیز عملاً این برنامه را اعلام مى فرمایند، و منصور به رعب و موید به نصرت و تأیید خداوند قادر متعال مى باشند، و از هر سلاحى لازم باشد در تشکیل حکومت حقّه جهانى اسلامى استفاده مى نمایند؛ (وَمَا ذَلِک عَلَى اللهِ بِعَزیزٍ).[8]
در پایان تذکراً عرض مى شود که در رساله پاسخ به ده پرسش، دو پرسش و پاسخ در ارتباط با این مطلب نوشته ام؛ مى توانید به آن رساله و یا کتاب امامت و مهدویت[9] مراجعه نمایید.
«اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیک فِی دَوْلَهٍ کرِیمَهٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَأَهْلَهُ، وَتُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَأَهْلَهُ، وَآخِرُ دَعْوَانَا أَنِ الْـحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعالَمِینَ، وَصَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِینَ».
[1]. صدوق، الخصال، ص۵۲۸.
[2]. صدوق، عیون اخبار الرضا7، ج۱، ص۲۱۳.
[3]. صدوق، معانی الاخبار، ص۱۰۲.
[4]. ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۱، ص۲۵۳.
[5]. خزاز قمی، کفایه الاثر، ص۱۵۰.
[6]. طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۴۳۷.
[7]. ابن طاووس، مهج الدعوات، ص۳۴۶.
[8]. ابراهیم، 20.
[9]. نگارنده، امامت و مهدویت، ج۲، ص۴۴۴-۴۵۰.
ثبت دیدگاه