حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 16 October , 2024 ساعت ×
اعراض از وطن
۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۴۹
پاسخ به سوالات شرعی در موضوع احکام نماز مسافر - اعراض از وطن مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

اعراض از وطن

سوال: اعراض با قصد محقق می شود یا به اعراض قهری هم محقق می شود؟

جواب: اعراض در مواردی قهراً هم محقق می شود. والله العالم.

 

سوال: کسی از وطن اصلی خود اعراض کرده ولی آنجا ملک دارد وقتی که به آنجا می‎رود، نمازش تمام است یا شکسته؟

جواب: در فرض سوال نمازش قصر است. والله العالم.

 

سوال: کسی از وطن اصلی اعراض نکرده و پدر و مادرش آنجا زندگی می کنند و سالی چند مرتبه به آنجا می‎رود، وظیفه ‎اش نسبت به نماز و روزه چیست؟

جواب: با فرض عدم اعراض ولو قهری نماز تمام و روزه صحیح است. والله العالم.

 

سوال: کسی از وطن اصلی خود اعراض نکرده ولی هر سال نمی تواند به آنجا برود وقتی که به آنجا می ‎رود و کمتر از ده روز می ‎ماند. وظیفه ‎اش نسبت به نماز و روزه چیست؟

جواب: با فرض عدم اعراض ولو قهری نماز تمام و روزه صحیح است. والله العالم.

 

سوال: اینجانب حدود 22 سال است از وطن اصلی به اصفهان آمده ‎ام و امید دارم که اگر بازنشسته شدم برگردم وطن وآنجا زندگی خود را ادامه دهم، آیا در حال حاضر نمازم در وطن تمام است یا شکسته؟ و آیا می توانم در اطراف وطن 10 تا 20 کیلومتری نمازم را تمام بخوانم یا نه؟

جواب: در فرض سوال که از وطن اصلی اعراض نکرده ‎اید نماز شما در وطن تمام و روزه صحیح است و اگر از وطن 10 یا 20 کیلومتر بروید و قصد مسافت شرعی نداشته باشید نماز را تمام بخوانید. والله العالم.

 

سوال: شخصی 30 سال خدمت خود را در استخدام یکی از وزارتخانه ‎ها در یکی از شهرها که وطن او نیست و قصد توطن هم نکرده می‎گذراند و بعد از اتمام 30 سال به شهر خود برمی‎گردد، در طول استخدام در آن شهر نماز و روزه ‎اش چگونه است؟ آیا همیشه باید قصد اقامه ده روز کند یا خیر؟

جواب: در شهر محلّ خدمت حکم مسافر دارد. والله العالم.

 

سوال: پسر از خانه پدر جدا شده است. پدر در تهران زندگی می کند و پسر در قم زندگی می‎کند. اگر پسر در ماه رمضان به منزل پدر که در تهران است برود نماز و روزه‎ اش تمام است یا نه؟ و همچنین اگر پدر به منزل پسر برود نماز و روزه ‎اش شکسته است یا نه؟

جواب: اگر پسر از وطن سابق خود (تهران) اعراض کرده باشد فعلاً که به خانه پدری می رود حکم مسافر را دارد و همچنین است حکم پدر که به خانه فرزند می رود. والله العالم.

 

سوال: کسی 2 خانه دارد یکی در روستا و یکی در قم، ساکن دائمی قم می باشدتصمیم جدّی نگرفته که دیگر روستا نمی ‎روم ترک علقه هم نکرده، اگر به روستا برود نمازش شکسته است یا تمام؟

جواب: اگر تصمیم جدّی به اعراض از روستائی که قبلاً وطن او بوده نگرفته نماز و روزه او در روستای مذکور تمام و صحیح است. والله العالم.

 

سوال: اینجانب در اداره پست میلاجرد انجام وظیفه می ‎نمودم و از اهالی آنجا می ‎باشم و در آن محل خانه و باغ دارم و مدت چهار سال است که مرا به اراک انتقال داده ‎اند. اینجانب نمازم را در اراک تمام می‎ خوانم و موقعی که به میلاجرد می ‎روم 2 روز و یا 3 روز اقامت می ‎کنم و آنجا هم نمازم را تمام می‎خوانم، آیا عمل این جانب صحیح است؟

جواب: در مورد سوال تا موقعی که از میلاجرد که وطن فعلی شما است اعراض نکرده باشید حکم وطن باقی است و نماز شما در آنجا ولو دو روز یا یک روز می ‎مانید تمام و روزه صحیح است و اما در اراک چنانچه قصد توطن کرده ‎اید حکم وطن دارد ولی اگر قصد توطن نکرده ‎اید در صورتی که قصد اقامه ده روز نداشته باشید نماز شکسته است و روزه صحیح نیست ولی در صورتی که وضع شغلی و رفت و آمد شما به اراک طوری است که در اراک ده روز نمی‎ مانید و در بین ده روز از آنجا به وطن رفت و آمد دارید باید نماز را تمام بخوانید و روزه را بگیرید، بلی اگر گاهی اتفاقاً در وطن با قصد یا بی‎قصد و یا در اراک با قصد ده روز بمانید در سفر اول بعد از آن نماز را شکسته بخوانید و روزه نگیرید. والله العالم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.