امام راتب
سوال: امام راتب به چه کسی گفته می شود؟ چه کسی می تواند امام راتب را نصب و یا عزل نماید؟ آیا سازمان هایی که وظیفه رسیدگی به امور مساجد را دارند، می توانند امام راتب را نصب و یا عزل نمایند؟ اگر عده ای از مردم مسجدی، امام راتب را قبول نداشتند، آیا این دلیل کافی و وافی برای عزل امام راتب می باشد؟ آیا اگر مسئول یا مسئولین عزل امام راتب، دلیلی بر سلب عدالت وی نداشته باشند می توانند وی را عزل نمایند؟
جواب: در صحت نماز و هم چنین اقامه جماعت اذن از کسی شرط نیست. مأمومین هرکس را واجد شرایط امام جماعت شناختند می توانند به او اقتدا کنند و امامت جماعت از مناصب انتصابی ـ که بدون نصب من له النصب حاصل نمی شودـ نیست و لذا عزل هم در آن جاری نیست و امام راتب معنایش امام ثابتی است که به طور متعارف در مسجد اقامه جماعت می نماید و اولی از دیگران به امامت است و مزاحمت با او به منع او از امامت جایز نیست بلکه بعضی از بزرگان بنابر احتیاط واجب تقدیم دیگران را بر او جایز نمی دانند هرچند واجد بعض جهات مرجّحه باشند. مع ذلک به نظر حقیر ترک اقتداء به او و اقتدا به دیگری به لحاظ بعض جهات مرجحه به صورتی که عنوان هتک و تفسیق امام راتب را نداشته باشد جایز است و چنانچه بعض مأمومین امام راتب را عادل ندانند نباید به او اقتدا کنند ولی منع امامت او برای سایرین که او را عادل می دانند جایز نیست. بلی، در بعض موارد مثل این که پیش نماز فساد عقیده داشته باشد و معرض فساد و اضلال مردم باشد، مجتهد جامع الشرایط می تواند بلکه واجب است او را از امامت منع نماید چنان که می تواند بر اساس این جهات حتی بعضی مأمومین را نیز از حضور در مسجد و ارتباط با دیگران ممنوع سازد. والله العالم.
سوال: در مواردی که مسجد امام جماعت راتب دارد و سالیان متمادی است با کمال سلامت و رعایت حرمت ها و احترام متقابل میان مأمومین و امام جماعت راتب، اقامه نماز جماعت انجام میگیرد و ممکن است به هر بهانه ای گروهی کم و یا زیاد بیایند و برای اقامه جماعت مانع فراهم نمایند و اغتشاش به وجود آورند اگر با اقامه نماز فرادی تفسیق و سوء ظن در ذهن افراد غیر مطلع به وجود آورند، آیا نمازشان صحیح است؟
جواب: مقتضی است برادران ایمانی رعایت شئون یکدیگر را به نحو احسن بنمایند و در نماز جماعت که یکی از با فضیلت ترین عبادات است از اموری که موجب تفرّق و زمینه ساز بدبینی و تبعات دیگر است جداً خودداری کنند و این عمل مقدس را آلوده به اغراض غیر عبادی ننمایند و اگر خواندن نماز فرادی در حین انعقاد جماعت، ظهور در تفسیق امام جماعت داشته باشد، اشکال دارد. والله العالم.
ثبت دیدگاه