حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024 ساعت ×
بقا بر تقلید میت
۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
پاسخ به سوالات شرعی در خصوص بقا بر میت در تقلید کردن مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

بقا بر تقلید میت

سوال: بقا بر تقلید میت جایز است یا خیر؟

جواب: اگر در مسائلی به فتوای مجتهدی در حال حیاتش عمل کرده، و یا آن ها را به قصد عمل یاد گرفته، و در آن مسائل بعد از مردن مجتهد به فتوای مجتهد زنده رفتار ن کرده باشد می تواند باقی بماند؛ بل که جواز بقا بر تقلید میت در سایر مسائل هم بعید نیست. بلی اگر مجتهد میتی که از او تقلید می‎ کرده اعلم از حّی باشد بنابر احتیاط واجب باید بر تقلید او باقی بماند. والله العالم.

 

سوال: این که فرموده ‎اید اگر مجتهد سابق اعلم بوده بقا بر تقلید واجب است، آیا میزان، علم فعلی به اعلمیت است گرچه در زمان حیات او را اعلم نمی ‎دانسته است؟

جواب: میزان این است که فعلاً میت را اعلم از حی بداند و در این صورت بقا بنابر احتیاط واجب است. والله العالم

 

سوال: .در توضیح المسائل فرموده ‎اید: احوط بقا بر تقلید اعلم متوفی است. آیا راهی برای عدم بقا هست؟

جواب: اگر علم به اعلمیت میت داشته باشد می تواند با رجوع به مجتهدی که این احتیاط را ندارد از مجتهد مورد نظر که او را جایز التقلید می ‎داند تقلید نماید. والله العالم.

 

سوال: آیا در بقا بر تقلید میت، رجوع به حی اعلم لازم است؟ در فرض لزوم، آیا در صورتی که بقا، مورد اتفاق فقهای عصر باشد نیز رجوع به حی اعلم لازم است؟

جواب: لازم است به حی اعلم مراجعه شود. بلی، چنانچه همه فقها در خصوص مسأله و حدود و خصوصیات آن، نظر متفق داشته باشند رجوع به حی اعلم در این مورد لازم نیست. والله العالم.

 

سوال: اگر ده نفر از فقهای وقت، به جواز بقا فتوا بدهند، آیا می تواند به فتوای آن ده نفر بدون تعیین، بر تقلید باقی بماند یا خیر؟

جواب: اگر اعلمیت در آن ها محصور باشد و همه بدون قید و شرط به جواز بقا، فتوا داشته باشند بدون تعیین کافی است. والله العالم.

 

سوال: اگر مجتهد متوفّی در مسأله‎ ای احتیاط واجب داشته باشد، آیا وجوب یا جواز بقا بر تقلید شامل آن می شود یا اختصاص به فتوا دارد؟

جواب: مسأله بقا بر تقلید شامل موارد احتیاط وجوبی نمی شود. والله العالم.

 

سوال: اگر مرجع تقلید شخصی فوت نماید و در مسأله بقا بر تقلید میت به مجتهد زنده رجوع نماید و مجتهد زنده نیز پس از چندی فوت نماید، حال بنا بر بقا باید از کدام میت تقلید کند؟

جواب: در فرض سوال با تقلید از حی می تواند به تقلید مجتهد اوّل باقی بماند و بقا بر تقلید مجتهد دوم که در مسأله بقا از او تقلید کرده در صورتی مفهوم دارد که نظر او در این مسأله از نظر مجتهد حی، اوسع باشد. بلی اگر بعد از مجتهد اول در بعض مسائل از مجتهد دوم تقلید کرده و مجتهد دوم از اوّل اعلم یا مساوی با او بوده در آن مسائل به تقلید او باقی بماند. در مسأله، فروع دیگری نیز هست که چون زیاد مورد ابتلا نیست به همین مقدار ا کتفا شد. والله العالم.

 

سوال: در عروه در بحث تقلید، مسئله ی ک: «اذا قلّد مجتهداً ثم مات فقلّد غیره ثمّ مات فقلد من یقول بوجوب البقا على تقلید المیت او جوازه فهل یبقی على تقلید المجتهد الاول او الثانی؟ الاظهر الثانی والاحوط مراعاه الاحتیاط» بنده این طور می‎فهمم اگر از مجتهدی مثل مرحوم آیت الله العظمی خوئی تقلید کردیم و ایشان فوت شدند پس از ایشان از مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی تقلید نمودیم ایشان هم فوت شدند؛ پس از ایشان از مجتهد زنده ‎ای تقلید کردیم که قائل به وجوب یا جواز بقا است صاحب عروه، فتوا می دهند بر تقلید مجتهد دوم ( که آیت الله العظمی گلپایگانی است) باقی باشید؛ البته احتیاط مستحب، مراعات احتیاط است. خواهشمندم فتوای خود را در این مسئله بیان فرمایید و اگر کسی تا به حال از اول ت کلیفش از 6 مجتهد تقلید کرده و فعلاً به حضرتعالی رجوع کرده باقی بر مجتهد چندم باشد؟

جواب: حقیر اگر میت اعلم از حی باشد بقا را بنابر احتیاط لازم می ‎دانم بنابر این اگر آخرین مجتهدی که از او تقلید می‎ کرده اعلم از سابقین بر او و از حی بوده بقا بر تقلید او بی ‎اش کال است و اگر مجتهد قبل از او اعلم بوده و مجتهد بعد، اعلم از حی بوده در فتوای این دو مجتهد عمل به احتیاط نماید؛ این در صورتی است که مجتهد حی، بقا را به تفصیل مذ کور احتیاطاً لازم بداند ولی اگر جزماً واجب بداند باید به تقلید هر کدام که اعلم است باقی بماند و اگر مجتهد حی بقا را جایز می داند ظاهر این است که اگر بخواهد باقی بماند به تقلید آخری باقی بماند و در صورت اول و همچنین دوم فروع دیگری نیز هست که مجال تفصیلش نیست. والله العالم.

 

سوال: کسانی که به هر دلیل، در حال تمییز قبل از بلوغ از مجتهدی تقلید کرده اند و پس از رحلت مرجعشان بالغ شده اند می توانند باقی به تقلید او باشند و اصاله ‎الصّحه درباره طفل جاری است یا خیر؟

جواب: در صورت علم به این که تقلید او قبل از بلوغ، از آن مجتهد صحیح بوده، جواز بقا بر آن تقلید بعید نیست. ول کن اصاله الصحه نسبت به عمل قبل از بلوغ، خواه تقلید باشد یا عمل دیگر، جاری نیست. والله العالم.

 

سوال: شخصی پس از رسیدن به سنّ ت کلیف، در میان دو مرجع تقلید (زید و عمرو)، زید را اعلم تشخیص داده و از وی تقلید نموده، ولی پس از فوت هر دو مرجع تقلید به این نتیجه رسیده که تشخیص وی در آن زمان صحیح نبوده و عمرو اعلم بوده است، مستدعی است بفرمایید بر فرض وجوب تقلید از مجتهد میت اعلم، تقلید از زید واجب است یا تقلید از عمرو (در صورتی که مقلد در زمان حیات عمرو، از زید تقلید نموده است)؟

جواب: در فرض سوال به مجتهد حی رجوع نماید و از او تقلید کند. والله العالم.

 

سوال: بعد از فوت مرجع تقلیدم مدتی فاصله شد تا این که به مجتهد حی رجوع کردم و عملم را طبق رساله اولی انجام دادم. آیا به ت کلیف خود عمل کرده ام یا خیر؟

جواب: چنانچه فقط در مسأله جواز بقا به مجتهد حی رجوع کرده ‎اید نسبت به اعمالی که طبق فتوای مجتهد اول انجام داده ‎اید به وظیفه، عمل نموده ‎اید. والله العالم.

 

سوال: اینجانب مقلد حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی رحمه الله علیه هستم. با توجه به این که می بایست در مسأله بقا بر تقلید بنابر نظر مرجع اعلم زمان عمل شود و با وجود مقداری تفحص هنوز نتوانسته ام به اعلمیت کسی یقین پیدا نمایم خواهشمندم ت کلیف شرعی حقیر را بیان فرمایید؟

جواب: در فرض مذ کور چنانچه همه آقایانی که طرف شبهه اعلمیت هستند بقا بر تقلید میت را جایز بدانند بقا بر تقلید حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی قدس سره الشریف جایز است. والله العالم.

 

سوال: استفتائات جدید که از مراجع تقلید سوال شده و به صورت کتبی با مهر جواب داده شده است در صورتی که در رساله ‎ها و استفتائات امام خمینی نباشد و مورد ابتلا و نیاز مقلدین ایشان باشد می توانند عمل نمایند؟

جواب: در این گونه مسائل باید با رعایت مسائل تقلید به فتوای مجتهد حی جائز التقلید عمل نمایند. والله العالم.

 

سوال: در مسائلی که حضرت آیت الله گلپایگانی احتیاط می‎ کردند بنده به حضرت آیت الله ارا کی رجوع می ‎ کردم. حال در این زمان هر دو به رحمت ایزدی پیوسته ‎اند. چه باید کرد؟

جواب: در مسائلی که به مرحوم آیت الله آقای ارا کی قدس سره رجوع نموده ‎اید می توانید به تقلید ایشان باقی بمانید. والله العالم.

 

سوال: اینجانب از ابتدای م کلف شدن مقلد حضرت آیت الله گلپایگانی قدس الله نفسه الز کیه بودم. بعد از رحلت آن بزرگوار، نیت نمودم که از حضرت آیت الله ارا کی رضوان الله تعالی علیه تقلید نمایم و بیش از ی ک مسأله از فتاوای آن مرجع که آن هم نمازجمعه می باشد را عمل ننموده ‎ام. در رساله حضرت آیت الله بقا بر تقلید میت را جایز مرقوم فرموده ‎اید. آیا مم کن است این ی ک مسأله را از مرحوم آیت الله ارا کی و بقیه مسائل شرعیه را کما فی‎ السابق از مرجع تقلید قبلی آیت الله گلپایگانی تقلید نمایم یا خیر؟

جواب: در فرض سوال در غیر مسأله نماز جمعه بقا بر تقلید مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی مانعی ندارد و همچنین در مسأله نماز جمعه بقا بر تقلید مرحوم آیت الله ا‎لعظمی ارا کی اش کالی ندارد. والله العالم.

 

سوال: اگر شخصی از مجتهدی تقلید کرده که تخمیس موونه را بعد از خروج از حاجت مطلقاً یا در صورت فروش، واجب بداند و بعد از فوت او به مجتهدی عدول نموده که این تخمیس را واجب نمی ‎دانسته حال پس از فوت مجتهد دوم به فرض این که مجتهد اول از دوم اعلم بوده یا با ش ک در اعلمیت او از دوم، بنا بر این که بقا بر تقلید میت با اعلمیت میت از حی را احتیاطاً لازم می ‎دانید ت کلیفش نسبت به تخمیس این مورد چیست؟

جواب: اگر علم به اعلمیت مجتهد اول از دوم و از مجتهد حی دارد احتیاط، تخمیس مال مذ کور است و با ش ک در اعلمیت اول از دوم و سوم و اعلمیت دوم از سوم تخمیس، واجب نیست. والله العالم.

 

سوال: فردی از مجتهدی تقلید می‎ کرده و پس از رحلت ایشان در مسأله بقا بر تقلید میت به مجتهد حی رجوع کرده و در بقیه مسائل به فتوای مجتهد اول باقی مانده ا کنون که مجتهد دوم هم رحلت نموده است، آیا چنین فردی می تواند در مسأله « کثیر السفر» به فتوای مجتهد دوم عمل کند و در بقیه مسائل به تقلید مجتهد اول باقی باشد یا خیر؟

جواب: اگر فقط در مسأله بقا، به مرجع بعدی رجوع کرده رجوع به او در سایر مسائل بعد از فوت او مجزی نیست و باید در مسأله بقا بر تقلید از مجتهد اوّل، به مجتهد حی رجوع کند. والله العالم.

 

سوال: کسانی که با اجازه مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی بر فتاوای مرحوم آیت الله العظمی آقای خمینی رحمه الله علیه باقی مانده ‎اند و بعد با اجازه مرحوم آیت الله العظمی ارا کی آن بقا را ادامه داده ‎اند الان چه ت کلیفی دارند؟

جواب: به نظر حقیر فعلاً هم بقا بر تقلید مرحوم آیت الله العظمی آقای خمینی رضوان الله علیه جایز است. والله العالم.

 

سوال: شخصی مقلد حضرت امام بوده و بعد از ایشان از آیت الله خویی و سپس از آیت الله گلپایگانی و بعد از آیت الله ارا کی رضوان الله تعالی علیهم تقلید نموده است. با توجه به این که هر ی ک از آقایان بقا بر تقلید میت را جایز می ‎دانستند بر تقلید از مجتهد قبلی باقی مانده است. در حال حاضر ت کلیف او چیست؟ آیا می تواند به فتوای همه آن ها عمل کند؟

جواب: اگر فقط در مسأله بقا از سه مجتهد بعدی تقلید کرده نمی تواند از این سه مجتهد تقلید کند. والله العالم.

 

سوال: شخصی مقلّد مرحوم حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی رضوان اللّه تعالی علیه بوده است. سپس به حضرت آیت الله العظمی ارا کی رضوان الله علیه و بعد از ایشان به حضرتعالی رجوع کرده و باقی بر تقلید می ‎باشد. سوال این است که باقی بر تقلید کدام از این دو بزرگوار باشد؟

جواب: در فرض سوال چنانچه شخص مذ کور بعد از درگذشت مرحوم آیت الله گلپایگانی، در مسأله بقا بر تقلید میت رجوع به مرحوم آیت الله ارا کی رجوع نموده و بعد از درگذشت آیت الله ارا کی چنانچه به حقیر رجوع نموده می تواند باقی بر تقلید از مرحوم آیت الله گلپایگانی باشد.

بلی، اگر بعد از مرحوم آقای گلپایگانی مقلد آقای ارا کی شده و باقی بر تقلید آقای گلپایگانی نمانده می تواند باقی بر تقلید آقای ارا کی باشد. والله العالم.

 

سوال: کسانی که فرضاً از آیت الله العظمی خوئی تقلید می‎کرده اند یا از حضرت امام و پس از رحلت مرجعشان مسأله بقا را از آیت الله العظمی گلپایگانی تقلید کرده اند با مسائل جدید، یا تنها در مسأله بقا، در صورتی که بقا بر تقلید واجب یا جایز باشد، به کدام ی ک از مراجع قبلی باقی باشد به اوّلی یا دومّی و در صورت بیش از دو نفر چه کند؟

جواب: در فرض سوال می تواند به اوّلی باقی باشد مگر در مسائلی که به دوّمی رجوع کرده بوده است. والله العالم.

 

سوال: یکی از دوستانم مقلد آیت الله گلپایگانی بوده است و بعد از فوت ایشان در همه مسائل به آیت الله ارا کی رجوع کرده ‎اند. آیا می توانند به شما در کل مسائل رجوع کنند؟

جواب: اگر مرجع تقلید سابق را اعلم بداند احتیاط واجب، باقی ماندن بر تقلید او است و اگر مرجع زنده را اعلم بداند رجوع به او واجب است و اگر مساوی بداند در بقا و عدم بقا مختار است. والله العالم.

 

سوال: شخصی مقلد مرحوم آیت الله بروجردی رضوان الله علیه بوده است. پس از فوت ایشان به مرحوم آیت الله شاهرودی رضوان الله علیه رجوع نموده و چون آن مرحوم بقا بر تقلید را جایز نمی‎دانسته به مرحوم آیت الله خویی رضوان الله علیه رجوع کرده و پس از رحلت آن مرحوم مدتی بقا بر تقلید و سپس به مرحوم آیت الله گلپایگانی رضوان الله علیه مراجعه نموده است. ا کنون متوجه شده که باید در مسأله بقا بر تقلید میت مراجعه به حی نموده و با فرض این که مجتهد حی، بقا را جایز می داند بفرمایید تقلید وی از آیت الله بروجردی رضوان الله علیه تا کنون چه ح کمی دارد و در آینده، وظیفه او چیست و می تواند باقی بر تقلید حضرت آیت الله گلپایگانی بماند یا خیر؟

جواب: در صورتی که فقط در مسأله بقا به مرحوم آیت الله العظمی خوئی و آیت ا لله العظمی گلپایگانی رضوان الله علیه مراجعه کرده‎ فعلاً هم بقا بر تقلید مرحوم آیت الله العظمی بروجردی مانعی ندارد و چنانچه در همه مسائل به مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی رضوان الله علیه رجوع کرده‎ فعلاً بقا بر ایشان مانعی ندارد. والله العالم.

نوشته های مشابه

الکل صنعتى
1 سال قبل
نجاسات
1 سال قبل
تیمم
1 سال قبل

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.