حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

پنجشنبه, ۱۲ مهر , ۱۴۰۳ Thursday, 3 October , 2024 ساعت ×
بیانات استاد عالیقدر حاج محمد حسن صافی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید حوزه
۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه، استاد عالیقدر حاج محمد حسن صافی گلپایگانی در مدرسه موسی بن جعفر علیهما السلام حضور یافت و طلاب این مدرسه از رهنمودهای ایشان استفاده کردند.
پ
پ

بیانات استاد عالیقدر حاج محمد حسن صافی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید حوزه

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه، استاد عالیقدر حاج محمد حسن صافی گلپایگانی در مدرسه موسی بن جعفر علیهما السلام حضور یافت.

ایشان ضمن تبریک اعیاد میلاد خجسته پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و اله و سلم و میلاد امام جعفر صادق علیه السلام بیان داشتند:

با توکل بر خداوند متعال درس های حوزوی را شروع می کنیم و خداوند متعال را شاکر هستیم که این نعمت را به ما عنایت فرمود تا مجدداً امسال نیز در مدرسه ای که منصوب به وجود مقدس امام موسی کاظم صلوات الله و سلامه علیه هست در جمع عزیزان و سربازان آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شاگردان مکتب امام صادق علیه السلام شرکت کنیم.

 

فضیلت های شهر قم

شما هم باید شاکر باشید که خدای متعال این عنایت را به شما داشته و شما در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل هستید؛ شهری که عش آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین هست و در روایات فضیلت های بسیاری برای قم ذکر گردیده است.

همانطور که امام صادق علیه السلام فرموده اند:

«… وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ …»(1)

نشان می دهد حرم اهل بیت علیهم السلام قم مقدسه است و این بسیار ارزشمند است.

شهری که وجود شریف کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مدفن مبارک و مضجع نورانی ایشان است. حرمی که حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به زیارت عمه بزرگوارشان تشریف می آورند.

اگر به حرم مطهر مشرف می شویم و عتبه و جای پای زوار حضرت را می بوسیم در واقع جای پای مبارک امام زمان ارواح العالمین له الفدا را می بوسیم و این توفیقی است.

مسجد جمکران هم مسجد مقدس و ارزشمندی است که آیت الله العظمی صافی قدس سره می فرمودند: یک وقتی در خدمت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی رضوان الله تعالی علیه بودیم و شخصی آمد خدمت ایشان سوال کرد که آقا نمازی که در مسجد مقدس جمکران می خوانیم این نماز را به عنوان ورود بخوانیم یا رجا؟

آیت الله العظمی بروجردی یک تامل مختصری کردند و فرمودند به عنوان ورود بخوانید. و این خیلی مهم است که آیت الله بروجردی که در فقه اهل بیت علیهم السلام تبحر داشتند این را بفرمایند.

دو رکعت نمازی که در جمکران می خوانید « فَکاَنّما صَلاّها فِى الْبَیتِ العَتیقِ»(2) مانند این است که در مسجد الحرام خوانده اید.

شاید بعضی ها بگویند این هم مسجدی است مثل مساجد دیگر ولی مسجدی که « فِی بُیوتٍ أَذِنَ ٱللَّهُ أَن تُرفَعَ …» (3) این همه اهمیت دارد و اشخاص و علمای بزرگوار ما از اول تا به امروز به این مسجد توجه داشتند و چقدر افرادی که آمدند و حاجت گرفتند.

این توفیقاتی که عرض شد برای همه نیست و باید شاکر باشید که موقعیت و شرایطی فراهم شده است و میتوانید این توفیقات را داشته باشید.

خداوند متعال همه این شرایط را آماده کرده است که شما بعنوان سربازان امام زمان عجل تعالی فرجه الشریف درس بخوانید و به مراتب بالای علم و عمل برسید.

اگر خدایی ناکرده کوتاهی صورت بگیرد، تقصیر خودمان است. همه چیز آماده است. جوان هستید و بهترین سرمایه زندگی را خداوند متعال به شما داده است.

بهترین سرمایه همین دوران جوانی است که مشغولیت ندارید و غصه و ناراحتی و اهل و عیال شما کم است و در این دوران که در حجره هستید و خودش یک عالمی دارد، یک جهان صفا و معنویت در این حجره ها هست که اگر کسی واقعاً این را درک کند بعداً دیگر چنین صفایی را تجربه نخواهد کرد.

 

تکریم استاد باعث موفقیت انسان است

استاد صافی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر احترام شاگرد نسبت به استاد افزودند:

یکی از عوامل توفیق انسان و مخصوصاً آقایان طلاب این است که نسبت به اساتید خویش احترام خاصی قائل باشند.

تکریم استاد خیلی مهم است؛ حتی آن معلمی که الفبا یاده داده و روزهای اولی که ما مدرسه می رفتیم دست ما را می گرفت.

آیت الله والد ما قدس سره نسبت به اساتیدشان خیلی احترام قائل بودند. حتی این اواخرحتی اسم آیت الله بروجردی می آمد با احترام خاصی از ایشان یاد می کردند.

هر وقتی که از جلوی منزل آیت الله بروجردی رد می شدند، می ایستادند و درب منزل ایشان را می بوسیدند. استادی که 40 الی 50 سال قبل به رحمت خدا رفته این طور احترام می کردند.

 

توسل به اهل بیت علیهم السلام

یکی دیگر از عوامل موفقیت توسل به اهل بیت علیهم السلام است. شما در هر حال باید به وجود مقدس امام زمان ارواحنا فداه متوسل باشید.

آیت الله العظمی صافی هر روز دعای عهد را فراموش نمی کردند و بعد از نماز صبح دعای عهد می خواندند و عهد و پیمان خود را هر روز با امام زمان خود تجدید می کردند.

مدتی پیش در مصاحبه ای از بنده پرسیدند که آیا ایشان خدمت امام زمان علیه السلام رسیده اند؟

عرض کردم که واقعا خجالت می کشیدیم که از ایشان سوال کنیم. ولی آن چیزی که من می دانم این است که ایشان از امام زمان جدا نبودند. امام زمان را کانّه می دیدند.

ما می گوییم که عالم محضر خداست و ایشان هم امام زمان را در هر حال می دیدند. یعنی کارهایشان، درس هایشان و تحقیق و بحثشان همه برای امام زمان علیه السلام بوده است.

کسی که اینهمه توفیق پیدا کرده است و بیش از 20 اثر فقط فارسی برای امام زمان نوشته است و کتاب شریف منتخب الاثر را که خودش جریانی مفصل دارد و مسلّم مورد تایید امام زمان است را تالیف کرده است ؛ ایشان خودش را دلباخته و واله و شیدای امام زمان می دانست.

 

تقرب به خدا و امام زمان علیه السلام

حال شما که در حوزه علمیه وارد شده اید و مشغول درس و بحث هستید باید وجود مبارک امام زمان را اینگونه ببینید و قصدتان تقرب به امام باشد و مهم تقرب معنوی و حقیقی است.

تقرب فیزیکی شاید شخصی مریض شده باشد و توسط امام زمان شفا یافته باشد و این فضیلتی برای آن باشد ولی تقرب معنوی بالاتر از اینهاست.

خیلی از فقهای ما ادعا نکردند که امام زمان را دیده اند ولی خودشان را جدای از امام زمان هم نمی دانستند و همواره در جهت رضای ایشان قلم و قدم بر می داشتند.

ما هم باید هر روز با امام زمانمان عهد ببندیم و ببنیم در حوزه علمیه خودمان را به که فروخته ایم؟ چه نعمتی بالاتر از وجود مقدس امام زمان روحی و ارواح العالمین له الفداء که خودمان را به ایشان عرضه کنیم.

درست است که درس خواندن زحمت دارد و مشکلات هم زیاد است ولی وقتی هدف و مقصد انسان مهم باشد، برای رسیدن به این هدف باید حاضر باشد همه کاری را انجام دهد.

 

هدف ما چیست؟

هدف ما چیست؟ هدف ما ارشاد و هدایت است. هدف این است که قرآن را بفهمیم. احادیث اهل بیت علیهم السلام را بفهمیم. علوم آل محمد را بگیریم و به مردم دنیا برسانیم.

با توجه به وسایل ارتباطی که در این عصر وجود دارد می توانید راحت تر از گذشته به این اهداف خود برسید و به نشر مکتب اهل بیت علیهم السلام اقدام کنید.

دنیا تشنه معنویت است. کمی به حال دنیا و اتفاقاتی که در دنیا می افتد دقت کنید.این همه جنگ و کشتار و فقر که در دنیا است.

این وضعیت وظیفه ما را سنگین می کند. ما باید چه بکنیم؟ ما باید ارشاد کنیم. تبلیغات احسن داشته باشیم. و همانطور که قرآن می فرماید باید بلاغ حسن داشته باشیم.

باید با تلفیق بلاغ حسن و استفاده از وسایل ارتباطی امروزی به دین، مذهب و مکتبمان خدمت کنیم. به نهج البلاغه و آقا امیر المومنین علیه السلام خدمت کنیم.

دیگران چطور در نهج البلاغه تامل میکنند و مانند آن عالم مسیحی که گفته شده قریب دویست مرتبه نهج البلاغه را خوانده است و شرح کتاب نهج البلاغه را می نویسد ما باید به اهل بیت علیهم السلام خدمت کنیم.

 

عرفان حقیقی

اگر ما در حوزه باشیم ولی خبری از نهج البلاغه و کلام ائمه معصومین علیهم السلام نداشته باشیم و از آنها جدا باشیم، از هدفمان به دور افتاده ایم.

توصیه من به مسئولین مدرسه موسی بن جعفر علیهما السلام که الحمدالله در مراتب بالای علمی قرار دارد این است که مباحثات حدیث و تفسیر نهج البلاغه و صحیفه سجادیه دایر گردد.

شما همین دعای ابوحمزه ثمالی را بخوانید و ببینید که امام سجاد علیه السلام چگونه با خدای خود صحبت می کند. اگر نبودند این بزرگواران ما خدا را چطور می شناختیم و چه طوری می خواستیم با خدا حرف بزنیم؟

از دعای عرفه امام حسین علیه السلام یک جمله اش را برای مردم بیان کنید، دریایی از معرفت شناسی است. معرفت واقعی همین است. عرفانی که در دستگاه اهل بیت علیهم السلام است همین است و جای دیگری نیست.

اگر به درگاه اهل بیت پناه بردیم و از آنها بخواهیم که معارف اهل بیت علیهم السلام را در قلوب ما منوّر کند و از خدا بخواهیم و تلاش کنیم؛ آن وقت است که ثمراتش را خواهیم دید.

 

مناجات و شب زنده داری

گاهی شب ها بلند شوید در نافله شبهایتان با خدای خودتان راز و نیاز کنید. شب های زمستان طولانی است و یکی دو ساعتی با خدای خودتان خلوت کنید.

برای ما درد است که در مدرسه علمیه موقع اذان صبح صدای اذان و نماز بلند نباشد و نیمه شب ها چراغی برای نافله شب روشن نگردد.

باید کاری کنید که صدای مناجاتتان در نیمه شب ها به ملائکه برسد و فرشتگان الهی صدای مناجات شما را بشنوند.

توصیه بنده این است که طلاب عزیز مباحثه را فراموش نکنند و دو سه نفری حتماً درس ها را با مباحثه مرور کنند تا بیشتر در خاطر بماند.

و دیگر این حدیث که « قَیدُوا اَلْعِلْمَ بِالْکتَابَهِ» را حتما سرلوحه تحصیل خود قرار دهید و یک قلم و دفتر همیشه همراه داشته باشید و مطالب مهم علمی را یادداشت کنید چرا که علم فرار است.

امیدوارم که از دوره جوانی خود بهره وافر ببرید و با توسل به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به مقامات عالی علم و عمل و اخلاق نائل شوید. ان شاء الله

________________________________________

1- إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکهُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَهُ وَ لِأَمِیرِ الْمُومِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکوفَهُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَهٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّی فَاطِمَهَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ؛ خدا را حرمی است و آن مکه است، پیامبر را حرمی است و آن مدینه است، امیرالمومنین را حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن قم است و در آن خانمی از فرزندان من به نام فاطمه دفن خواهد شد، هرکس وی را زیارت کند پاداشش بهشت خواهد بود.

(مجلسی، بحارالأنوار، ج۹۹، ص ۲۶۶)

2- عَنْ حَسَنِ بْنِ مُثْلَهِ عَنِ الْمَهْدِىِّ علیه السلام اِنَّهُ قالَ: مَـنْ صَــلاّها فَکاَنّما صَلاّها (هُما) فِى الْبَیتِ العَتیقِ؛ حسن بن مثله (جمکرانى) از حضرت مهدى علیه السلام نقل مى کند که امام علیه السلام(بعد از دستور ساختن مسجد جمکران) فرمود: کسى که در آن مسجد نماز بخوانـد همانند این است که در خانه عتیق (یعنى کعبه) نماز خوانده است. (مستدرک الوسائل، نشر موسسه آل البیت قم: 3/447)

3- نور؛ 36

گزارش تصویری این دیدار را از لینک زیر مشاهده نمایید:

گزارش تصویری حضور استاد حاج محمد حسن صافی در مدرسه موسی بن جعفر علیهما السلام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.