حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 16 October , 2024 ساعت ×
تبعیت همسر و فرزند در سفر
۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۵۸
پاسخ به سوالات شرعی در موضوع احکام نماز مسافر - تبعیت همسر و فرزند در سفر مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

تبعیت همسر و فرزند در سفر

سوال: دختری که خانه شوهر می‎ رود اگر خارج از مسافت شرعی باشد در شب اول که خانه شوهر وارد می شود و قبل از 10 روز برمی‎گردد، نماز او چه حکمی دارد؟ آیا دختر به مجرد ورود به خانه شوهر وطن او حساب می شود یا خیر؟

جواب: در فرض سوال، به مجرد ورود به خانه شوهر وطن محسوب نمی شود، بنابراین در مدت توقف کمتر از ده روز، نماز شکسته است. والله العالم.

 

سوال: اگر دختری که شوهر کرده است؛ به خانه پدر و برادر خودش برود نماز قصر است یا تمام؟

جواب: اگر خانه پدر و برادر در وطن شوهر نباشد نماز زن قصر است. والله العالم.

 

سوال: معقوده دائمی که با وطن شوهرش به مقدار مسافت شرعی فاصله است و هنوز عروسی نکرده مکرر به وطن شوهر رفت و آمد دارد بدون قصد اقامت، تکلیف نماز و روزه ‎اش بین راه و در وطن شوهرش چیست؟ و همچنین شوهرش که چه بسا کثیر السفر هم هست ولی این رفت وآمد ها به خاطر ملاقات یکدیگر است تکلیف نماز و روزه ‎اش چیست؟

جواب: در فرض سوال قبل از عروسی و انتقال عروس به وطن شوهر و ماندن در نزد شوهر، وطن شوهر برای زوجه حکم وطن ندارد و مجرد رفت وآمد جهت دیدن موجب تمام خواندن نماز در مسافرت نمی شود و همچنین است حکم نسبت به شوهر. والله العالم.

 

سوال: زنی که ازدواج می کند و از وطن اصلی خود به شهر دیگری می ‎رود و در عرض سال چند مرتبه برای دیدن ارحام به وطن اصلیش باز می‎گردد نماز و روزه او چه حکمی دارد؟

جواب: در فرض سوال که زن بنا دارد در وطن شوهر همراه با شوهر زندگی کند اعراض قهری از وطن خود اوست و در بازگشت به وطن، جهت صله ارحام حکم مسافر را دارد. والله العالم.

 

سوال: تابع بودن زن از شوهر تا چه حدمی باشد، مثلاً اگر شوهرش گاهی در وطن اصلی اش یک شب و دو شب می ‎ماند و همسرش را با خودش می برد وظیفه زن نسبت به نماز و روزه چیست؟

جواب: اگر سابقاً در وطن شوهر همراه او زندگی کرده است فعلاً هم که به وطن شوهر می رود نماز تمام و روزه او صحیح است و الا وطن قبلی شوهر که فعلاً شوهر در غیر آنجا زندگی می کند برای زوجه او حکم وطن ندارد. والله العالم.

 

سوال: شوهر از مشهد و همسرش از بشرویه است، زوجین برای زیارت و احوال پرسی به مشهد می‎ آیند، تکلیف این زن برای نماز و روزه‎ اش چیست در حالی که از وطن اصلی پدری خود اعراض نکرده است؟

جواب: در فرض سوال اگر به طور اتفاقی به مشهد می آیند، نماز زن در مشهد شکسته است. والله العالم.

 

سوال: تکلیف فرزندان خانواده فوق الذکر برای نماز و روزه در بشرویه چیست؟ به خصوص که به خاطر وجود پدر بزرگ و مادر بزرگشان و اقوام آنان در این شهر اقامت در آن را دوست می ‎دارند؟

جواب: در صورتی که خود فرزندان فعلاً در زندگی مستقل نشده باشند و همراه پدر و مادر هستند، در بشرویه حکم مسافر را دارند. والله العالم.

 

سوال: دختری را پس از ازدواج به شهر دیگری می ‎برند؛ در آنجا ساکن می شودو اگر با شوهرش به شهر خودش (یعنی زادگاه پیش پدر و مادرش) بیاید. با توجه به این که تابع شوهر است، مثل شوهرش حکم مسافر دارد یا نه؟

جواب: در مورد سوال، که زوجه بنا دارد با شوهر خود در شهر شوهرش زندگی نماید معنی این تصمیم اعراض قهری از زادگاه خود می باشد. بنابراین زوجه مذکوره در زادگاه خود حکم مسافر دارد. والله العالم.

 

سوال: زن وقتی که با شوهر خانه پدر شوهرش می ‎رود، آیا نمازش قصر است یا تمام چون شوهر اعراض نکرده است همچنین زن وقتی که می ‎رود برای دیدن پدر و مادرش که منزل آن ها جای اول نیست رفته ‎اند در شهر دیگر آیا نماز زن تمام یا قصر است؟

جواب: در هر دو صورت نماز زن قصر است. والله العالم.

 

سوال: اینجانب متولد تهران هستم ولی پس از 5 سال به شهرستان نجف آباد آمدیم و به مدت چند سال آنجا زندگی می‎ کردم. وقتی ازدواج کردم نیز به مدت 3 سال در نجف آباد بودم ولی در حال حاضر ساکن اصفهان هستم و در اصفهان زندگی می ‎کنم با این حال که محل کار همسرم در نجف آباد و خانه پدری و خانه پدر شوهرم نیز در نجف آباد می باشد. حال می ‎خواهم ببینم حکم نماز و روزه‎ های من در این دو وطن (نجف آباد و اصفهان) چگونه است؟

جواب: اگر نجف آباد را به عنوان وطن اتخاذ کرده بودید و از آنجا و لو به تبع شوهر اعراض نکرده ‎اید، فعلاً هم نماز شما در آنجا تمام و روزه صحیح است. و اگر اصفهان را نیز و لو به تبع شوهر برای خود وطن قرار داده ‎اید، نماز شما در آنجا هم تمام و روزه صحیح است. والله العالم.

 

سوال: اینجانب وطن پدر و مادریم و محل ولادتم در 90 کیلومتری اصفهان است که منزل مسکونی هم در آن محل دارم و از آن محل اعراض نکرده ام و هفت فرزند دارم که در تهران متولد شده اند که چهار نفر آن ها ازدواج کرده اند و سه نفر آن ها در منزل حقیر هستند و شوهر نکرده اند هر زمانی که به آن محل می رویم و چند روزی آنجا هستیم، آیا نماز فرزندانم قصر یا تمام است؟ و آیا فرق می باشد بین فرزندانی که ازدواج کرده اند و یا ازدواج نکرده اند. (و اکنون هم ساکن تهران هستم).

جواب: در فرض سوال، چنانچه فرزندانی که هنوز در منزل هستند صغیرند و همراه شما هر ساله به وطنتان می آیند وطن آن ها محسوب می شودو اگر اتفاقی به وطن پدر می روند وطن آن ها نمی باشد و اگر کبیر هستند و نیز آن ها که ازدواج کرده اند اگر قبل از بلوغ همراه شما به آنجا رفت و آمد داشته وبعد از بلوغ اعراض نکرده اندبه این معنی که بناگذاری بر عدم سکونت در آن محل ننموده اندو در ضمن هر سال برای ماندن در آنجا به آن محل می روند که عرفاً گفته شود آنجا را ترک نکرده اندحکم وطنیت باقی است ولی در صورتی که آنجا را ترک کرده اندو برای انجام کاری مثل رسیدگی به وضع منزل یا صله رحم می‎ روند حکم وطن را ندارد. والله العالم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.