حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

پنجشنبه, ۱۲ مهر , ۱۴۰۳ Thursday, 3 October , 2024 ساعت ×
تشهد و سلام
۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۳۰
پاسخ به سوالات شرعی در موضوع احکام تشهد و سلام نماز مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

تشهد و سلام

سوال: نمازگزار در حین نماز در رکعت دوم که تشهد را قرائت می کند قبل از صلوات قیام می‎کند، آیا نماز باطل می‎گردد و آیا صلواتِ تشهد رکن نماز است یا خیر؟

جواب: اگر ترک صلوات عمدی باشد موجب بطلان است؛ و در فرض سوال اگر سهواً قبل از تمام شدن صلواتِ تشهد، قیام کرده و در حال قیام متذکر شده؛ برگردد و (صلوات) فراموش شده را انجام دهد و بعد به سایر وظائف خود عمل کند. و اگر بعد از رکوع متوجّه شده نماز را تمام کند، بعد قضاء فراموش شده را بجا آورد و دو سجده سهو نیز انجام دهد. والله العالم.

 

سوال: کسی که در سلام نماز هم ذکر «السلام علینا…» و هم ذکر «السلام علیکم…» را بگوید، کدام یک را باید به نیت خارج شدن از نماز بگوید؟

جواب: نیت خارج شدن از نماز به سلام واجب نیست و «السلام علینا …» را چه به نیت خارج شدن از نماز یا بدون نیت بگوید احتیاط واجب این است که «السلام علیکم …» را هم بگوید و اما اکتفاء به «السلام علیکم …» بدون «السلام علینا …» جایز است. والله العالم.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.