حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024 ساعت ×
تقلید از مجتهد اعلم
۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
پاسخ به سوالات شرعی در خصوص تقلید و تقلید از مجتهد اعلم
پ
پ

تقلید از مجتهد اعلم

سوال: آیا تقلید از مجتهد جامع الشرایط می‎بایست با اجازه وی باشد؟

جواب: اجازه لازم نیست. والله العالم.

 

سوال: تقلید از اعلم عادل صحیح است یا اعدل عالم؟

جواب: اعلم عادل مقدّم است. والله العالم.

 

سوال: اگر کسی بزرگِ خانه ‎ای باشد و از مرجعی تقلید کند، آیا می تواند اهل خویش را هم تکلیف نماید که از او تبعیت نموده و از مرجع منتخب او تقلید نمایند؟

جواب: هر کس در مسأله تقلید باید به تکلیف شرعی خود عمل کند و اجبار دیگران به تقلید صحیح نیست. والله العالم.

 

سوال: تکلیف کسانی که تازه بالغ می شوند و علی رغم تحقیق و بررسی و سوال از اهل خبره، به نتیجه مشخصی نمی رسند چیست؟

جواب: اگر اعلمیت یکی از فقها برای چنین اشخاصی محرز نشده باشد و نیز هیچ یک محتمل الاعلمیه هم نباشند مخیرند از هر کسی که واجد شرایط تقلید باشد تقلید کنند. والله العالم.

 

سوال: اگر در صورت تقلید از مرجعی معلوم گردد که مرجع دیگر اعلم است می توان به او رجوع کرد یا خیر؟

جواب: درصورت مفروضه بنابر احتیاط واجب در مسائل اختلافی به اعلم رجوع ‎نماید. والله العالم.

 

سوال: اگر مرجعی که شخصی از وی تقلید می کند فوت نماید و این مرجع در زمان حیات خود تصریح به اجتهاد و عدالت فردی نموده باشد، آیا این تصریح، ملزِم مقلد او می باشد که از ایشان تقلید نماید؟

جواب: این تصریح بیش از شهادت بر اجتهاد نیست و موجب الزام شرعی مقلّد او بر تقلید چنین فردی نیست چنان که شهادت بر اعلمیت او هم نیست؛ بلی اگر از قول مرجعی که داشته علم به اجتهاد یا اعلمیت شخصی پیدا کند آن علم حجّت است. به هر حال اجتهاد و اعلمیت به علم یا بینه غیرمعارض و یا شیاع به شرحی که در رسائل عملیه است ثابت می شود. والله العالم.

 

سوال: کسانی که بعد از بلوغ بدون موازین مقرر در انتخاب مرجع اعلم، از کسی تقلید نموده اند اکنون چه وظیفه ای دارند؟

جواب: در فرض سوال، فعلاً باید از اهل خبره تحقیق کنند، پس اگر اعلمیت یکی از مجتهدین حی برای آنان ثابت شد و یا احتمال اعلمیت یکی از آن ها را معیناً بدهند باید از معلوم الاعلمیه یا محتمل الاعلمیه تقلید کنند و اگر نه علم به اعلمیت و نه احتمال آن هیچ یک نبود در تقلید از هر یک از آن ها مخیرند. والله العالم.

نوشته های مشابه

الکل صنعتى
1 سال قبل
نجاسات
1 سال قبل
تیمم
1 سال قبل

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.