حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 2 July , 2024 ساعت ×
آیا توسل به ائمه علیهم السلام با توحید منافات ندارد؟
۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۱
پاسخ به سوالات شرعی در خصوص توسل به ائمه عليهم السلام
پ
پ

آیا توسل به ائمه علیهم السلام با توحید منافات ندارد؟

⬅️سوال: در فرهنگ ما عباراتى، مانند «یا اباالفضل حاجت مرا بده، و یا امام رضا مشکل مرا حل کن» رایج است. با توجه به این که تمام امور عالم در دست خداست، آیا این گونه توسل به ائمه علیهم السلام با توحید منافات ندارد؟

جواب: به طور کلّى قدرت و ولایت به طور غیر مستقیم و به اذن الله بر احیا و شفاى بیماران و توسعه رزق و سازمان دادن کاینات، شرک و غلوّ نیست، بلکه اعطاى این قدرت به بعضى از بندگان، طبق حکمت و مصلحت لازم است و اینها مجارى فیض خداوند هستند، و چنانچه مقصود از مجارى فیض این باشد که ایشان در باطن، وسایل و اسباب و وسایط تربیت و رسیدن فیض الهى به ممکنات مى باشند، که همه از آنان کسب استعداد و صلاحیت مى نمایند، چنان که در ظاهر، بسیارى از مخلوقات از آفتاب استفاده مى نمایند و در ادامه ى بقا و رشد و نموّ از آن مدد مى گیرند، مطلب صحیحى است و شائبه شرک و تفویض و غلوّ در آن نیست.

توسل به اهل بیت علیهم السلام براى گشایش کارها و مشکلات، از راه هایى است که خداوند متعال، بندگانش را به آن توصیه نموده است. بنابراین توسل به ایشان، در واقع تمسک به ریسمانى است که خداوند براى نجات قرار داده است.

جهت مطالعه بیشتر مى توانید به کتاب ولایت تکوینى و تشریعى اینجانب مراجعه نمایید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.