خرید و فروش پول، ارز و چک
سوال: اسکناس مال مثلی است یا قیمی و اگر هیچ یک از این ها نیست مالیت آن به چه نحوی است؟
جواب: اسکناس در حکم اجناس مثلی است. والله العالم.
سوال: چنانچه به کسی وامی را که می دهند، بفروشند یعنی مبلغ نوزده هزار تومان را به مبلغ بیست هزار تومان بفروشند و قید هم بکنند که ما این مبلغ را به اینقدر به شما فروختیم، آیا حکم ربا را دارد و یا خیر؟
جواب: اگر نوزده هزار تومان اسکناس را به بیست هزار تومان مثلاً یک ساله بفروشند و جداً قصد خرید و فروش داشته باشند اشکال ندارد. والله العالم.
سوال: آیا می توان صد هزار تومان را در مقابل صد و بیست هزار تومان به عنوان قرض فروخت؟
جواب: خرید و فروش اسکناس با قصد جدی در معامله و غرض عقلایی به نقد یا نسیه بیشتر مانعی ندارد. ولی قرضدادن با شرط زیادی، ربا و حرام است. والله العالم.
سوال: اگر بگویند من این مبلغ صد هزار تومان را به شما در عوض ماهی پنج هزار تومان فروختم و طرف مقابل هم بگوید قبول کردم، آیا این مسأله از نظر شرع جایز است یا نه و آیا ربا محسوب می شود؟
جواب: به نحوی که در سوال ذکر شده صحیح نیست و باطل است. والله العالم.
سوال: آیا اجازه می فرمائید مثلاً مبلغ یک میلیون تومان را نقداً به یک میلیون و صد هزار تومان بفروشیم؟
جواب: در فرض سوال، خرید یک میلیون تومان نقد به یک میلیون و یک صد هزار تومان نقد عند العرف سفهی است و عقلایی نیست حتی در فروش یک میلیون تومان نقد به یک میلیون تومان نقد نیز همین اشکال هست. بلی اگر در مثل این معامله غرض عقلایی عرفی باشد مثل اینکه شخصی که اسکناس یک میلیونی دارد و نیاز به یک میلیون اسکناس خرد دارد یک میلیون خرد یا کمتر را به یک میلیون بفروشد اشکال ندارد یا اگر نیاز به یک اسکناس یک میلیونی دارد آن را به یک میلیون و یکصد هزار تومان خریداری نماید، اشکال ندارد. والله العالم.
سوال: نظر مبارک را در حکم شغل صرافی و خرید و فروش ارز بیان فرمایید؟
جواب: با رعایت احکام شرعیه اشکال ندارد. والله العالم.
سوال: در تاریخ 9/4/74 به شخصی مبلغ دویست هزار تومان تحویل دادم که ایشان تا تاریخ 1/1/75 در افغانستان معادل آن را که مبلغ دومیلیون وچهارصد هزار افغانی می شود به پدرم تحویل دهد. متأسفانه تا حال تحویل نداده است خدمت ایشان مراجعه نموده و درخواست دویست هزار تومان خود را نمودم ایشان در جواب من گفت که من معادل دویست هزار تومان که دو میلیون و چهار صد هزار افغانی می شود به شما میدهم. اینجانب میگویم که شما باید اصل پول را به من بدهید و اگر بخواهید معادل تومان را به من بدهید ضرر میکنم چون آن زمان تومان زیاد ارزش نداشت و الآن که تومان ارزش پیدا کرده است ایشان میگوید که من به شما تومان نمیدهم بلکه پول افغانی میدهم از محضر مبارک سوال میگردد که آیا حق دارم که اصل مبلغ دویست هزار تومان را مطالبه نمایم یا خیر؟
جواب: در مورد سوال، که بین متعاملین شرط شده که طرف معامله دو میلیون و چهارصد هزار افغانی را در افغانستان به پدر خریدار بدهد و او به شرط عمل نکرده خریدار می تواند معامله را فسخ کند و دویست هزار تومان خود را بگیرد. والله العالم.
سوال: خرید و فروش ارزهای خارجی چه صورتی دارد؟
جواب: فی حدنفسه اشکال ندارد. والله العالم.
سوال: آیا کسی پول این کشور را در مقابل پول کشورهای دیگر مثلاً ریال را در مقابل دلار یا در مقابل پول افغانی در صرف بالا و پایین مثلاً یک هزار تومان در مقابل 20 یا 25 هزار افغانی در مدت معین خرید و فروش کند، آیا این معامله از نظر اسلام حلال است یا خیر؟
جواب: خرید و فروش اسکناس به نحو مذکور در سوال اشکال ندارد. والله العالم.
سوال: آیا خرید و فروش چک، سفته و اسکناس جایز است؟
جواب: خرید و فروش اسکناس اشکال ندارد ولی فروش و یا خرید چک صحیح نیست. بلی اگر کسی که چک در دست اوست از کسی طلبکار باشد، می تواند طلب خود را به شخص ثالث به نقد کمتر از وجه مذکور در چک بفروشد. والله العالم.
سوال: گرفتن هزینه دادرسی و خسارت دیرکرد از کسی که چک آن برگشت خورده جایز نمی باشد. آیا گیرنده چک می تواند، چک را به مبلغ خود چک یا کمتر به کس دیگر واگذار کند و شخص دوم چک را از روال قانونی اقدام و هزینه دادرسی و خسارت وارده را دریافت نماید یا خیر، البته شخص اول هیچ گونه دخالتی در امور گرفتن هزینه و خسارت وارده ندارد آیا عمل شخص اول جایز است یا خیر؟
جواب: چک حکم حواله را دارد و فروش آن صحیح نیست و آنچه صحیح است این است که چک در مقابل طلب باشد و انسان طلبی را که بر ذمّه کسی دارد به شخص ثالث بفروشد نه خود چک را و در هر حال، گرفتن خسارت مذکوره نه برای شخص اول جایز است و نه برای شخص دوم و اگر شخص اول طلب خود را که از کسی دارد به کمتر از آن یا به همان مقدار به شخص دوم بفروشد و مسئله گرفتن دیرکرد یا سایر هزینه ها در بین آن ها مطرح و منظور نباشد و بعد از انجام معامله، شخص دوم به فکر بیفتد که خسارت بگیرد معامله شخص اول اشکال ندارد. والله العالم.
سوال: افرادی در مقابل انجام دادن کاری مثلاً در ازای دست مزد کارگری یا دوختن لباس و کار های خدماتی چک وعده دار (مدت دار) می گیرند برای 6 ماه بیشتر یا کمتر، و در موقع احتیاج داشتن به پول، آن چک های وعده دار را به اشخاص داده و آن اشخاص برای مدت چک مقداری کم کرده و پول میدهند، آیا چنین عملی حرام است مثلاً مانند نزول و ربا است که هم دهنده و هم گیرنده کار حرام می کنند؟
جواب: کسی که طلبکار است می تواند طلب خود را به مبلغ نقد، کمتر از آنچه در چک نوشته شده بفروشد ولی فروختن آن به چک مدت دار دیگری صحیح نیست و فروش خود چک هم صحیح نیست. والله العالم.
ثبت دیدگاه