حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
خمس زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد
۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱:۵۹
خمس زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

خمس زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد

مسأله 1838. اگر کافر ذمى، زمینى را از مسلمان بخرد، باید خمس آن را از همان زمین یا از مال دیگرش بدهد، و نیز اگر خانه و دکان و مانند این‏ها را از مسلمان بخرد، باید خمس زمین آن را بدهد، و در دادن این خمس، قصد قربت لازم نیست، بلکه حاکم‏ شرع هم که خمس را از او می گیرد، لازم نیست قصد قربت نماید.

مسأله 1839. اگر کافر ذمى، زمینى را که از مسلمان خریده و خمسش را نداده به مسلمان دیگرى بفروشد، باید خریدار، خمس آن را بدهد، و نیز اگر بمیرد و مسلمانى آن زمین را از او ارث ببرد، باید وارث او خمس آن زمین را بدهد.

مسأله 1840. اگر کافر ذمى موقع خریدن زمین شرط کند که خمس ندهد، یا شرط کند که فروشنده خمس آن را بدهد، شرط او صحیح نیست، و باید خمس را بدهد، ولى اگر شرط کند که فروشنده مقدار خمس را از طرف او به صاحبان خمس بدهد، لازم است مسلمانان به شرطى که بر او شده عمل نماید.

مسأله 1841. اگر مسلمان، زمینى را به غیر خرید و فروش، ملک کافر کند، و عوض آن را بگیرد، مثلاً به او صلح نماید، کافر ذمى باید خمس آن را بدهد.

مسأله 1842. اگر کافر ذمى صغیر باشد، و ولى او برایش زمینى بخرد، باید خمس آن را بدهد.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.