حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 16 October , 2024 ساعت ×
دلیل انتساب مذهب شیعه به امام صادق علیه السلام
۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
چرا مذهب ما را به امام جعفر صادق علیه السلام نسبت مى دهند؟ در این صورت، سایر ائمه علیهم السلام چه نقشى داشتند؟ چرا فقط امام ششم را امام «صادق» مى گویند؟
پ
پ

دلیل انتساب مذهب شیعه به امام صادق علیه السلام

سوال: چرا مذهب ما را به امام جعفر صادق علیه السلام نسبت مى دهند؟ در این صورت، سایر ائمه علیهم السلام چه نقشى داشتند؟ چرا فقط امام ششم را امام «صادق» مى گویند؟

 

جواب: حضرات ائمه علیهم السلام همه عالم به احکام و داراى مقام امامت و فضایل دیگر بوده اند. ولى اینکه مذهب شیعه را مذهب جعفرى مى گویند، براى این است که تا زمان حضرت امام صادق علیه السلام به واسطه تسلّط سیاستمداران و زمامداران ستمگر، فرصت نشر علوم و معارف اسلام و تربیت شاگرد، آن طور که براى ایشان فراهم شد براى امامان قبل از ایشان فراهم نگردید. بنابراین ایشان از موقعیت و فرصت حداکثر استفاده را فرموده، علوم و معارف اسلام را تعلیم و تدریس فرمودند؛ و شاگردان بزرگى تربیت کردند که هر یک، از علماى بزرگ اسلام به شمار مى روند.

از آن موقع شیعه و پیروان آن حضرت را جعفرى گفتند و بعد هم این لقب بر شیعه باقى ماند، و امامان بعد هم آن را منع نفرمودند؛ چرا که غرض همه، ترویج دین و هدایت مردم بود؛ همه راستگو بودند و همه مردم را به یک راه ـ که یگانه راه راست است ـ هدایت فرمودند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.