حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

پنجشنبه, ۱۲ مهر , ۱۴۰۳ Thursday, 3 October , 2024 ساعت ×
دلیل خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم
۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
به چه دلیل حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم خاتم النبیین مى باشند؛ درصورتى که تا روز قیامت فاصله زیادى است؟ و آیا ممکن است انسان کامل ترى بیاید که شرایط آن حضرت را داشته باشد؟
پ
پ

دلیل خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم

سوال: به چه دلیل حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم خاتم النبیین مى باشند؛ درصورتى که تا روز قیامت فاصله زیادى است؟ و آیا ممکن است انسان کامل ترى بیاید که شرایط آن حضرت را داشته باشد؟

 

جواب: یکى از عقاید مسلّمه و ضروریه اسلامیه، عقیده به خاتمیت دین اسلام و خاتم الانبیا بودن حضرت رسول اعظم، محمّد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم است؛ که بعد از آن حضرت و دین او، نه پیغمبرى خواهد آمد و نه دینى کامل تر و جامع تر از آن خواهد بود.

دلایل آن از سمع، یعنى کتاب و سنت بسیار است؛ ازجمله آیه کریمه

(مَا کانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِکمْ وَلَکنْ رَسُولَ اللهِ وَخَاتَمَ النَّبِیینَ)؛[3]

و آیه ابتغاء:

(وَمَنْ یبْتَغِ غَیرَ الْإِسْلَامِ دِیناً فَلَنْ یقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْـخَاسِرینَ)؛[4]

و آیات دیگر.

ازجمله احادیث، حدیث معروف و متواتر «منزلت» است که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمومنین علیه السلام فرمود:

«أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَهِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِی بَعْدِی‏»؛[5]

و احادیث بسیار و معتبر دیگرى نیز وجود دارد.

خلاصه، مسئله خاتمیت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم به ادله قطعیه از کتاب و سنت و اجماع و اتفاق و ضرورت بین جمیع مسلمین، ثابت و مسلّم است و طولانى شدن ازمنه تا انتهاى این عالم موجب استبعاد آن نیست؛ چنان که اکنون که متجاوز از چهارده قرن از هجرت مى گذرد، تحوّلاتى که در وضع تمدّن و مظاهر زندگى بشر پیش آمده است، به مراتب بیشتر از تحوّلاتى است که در همه ادوار گذشته بوده؛ همچنان تعالیم اسلام، زنده و عملى و جلوتر از هر عصر و زمان است.

 


3- احزاب، ۴۰.

4- آل عمران، ۸۵.

5- بخارى، صحیح، ج۴، ص۲۰۸؛ ج۵، ص۱۲۹؛ مسلم نیشابوری، صحیح، ج۷، ص۱۲۰؛ احمد بن حنبل، مسند، ج۱، ص۱۷۳، ۱۷۵، ۱۷۷، ۱۸۴-۱۸۵؛ ترمذی، سنن، ج۵، ص۳۰۲، ۳۰۴؛ متقی هندی، کنز العمال، ج۱۱، ص۵۹۹، ۶۰۳ و بسیاری از مصادر حدیث.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.