حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 16 October , 2024 ساعت ×
رانندگان و ملوانان
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
پاسخ به سوالات شرعی در موضوع احکام نماز مسافر -احکام رانندگان و ملوانان مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

رانندگان و ملوانان

سوال: کسی که قصد دارد راننده بشود و به مسافرت برود و در رابطه با رانندگی و آن ها که کمک راننده هستند، در سفر اول حکم نماز و روزه آن ها چیست؟

جواب: در سفر اول که مدتش طولانی نیست نماز آن ها قصر است و روزه آن ها صحیح نیست. والله العالم.

 

سوال: راننده ‎ای که شغلش مسافر بری است (البته رفت و برگشت همه روزه کمتر از حد مسافت شرعی است) با انجام چه مقدار سفر شغلی در مسیری که رفت و برگشت آن تا سرحد مسافت شرعی یا بیشتر از آن است، نماز های وی تمام و روزه ‎هایش صحیح می شود؟

جواب: اگر راننده مذکور، در مدت کمتر از ده روز حداقل یک مرتبه مسافرت به مقدار مسافت شرعی داشته باشد و مسافرت در حد مسافت شرعی عرفاً شغل او محسوب شود و حداقل چهار ماه طول بکشد، از سفر دوم نمازش تمام است. والله ا‎لعالم.

 

سوال: مهاجر جنگ تحمیلی می ‎باشم و در محلی نزدیک شهر که حدوداً 18 یا 19 کیلومتر فاصله دارد زندگی می‎کنم و شغلم همیشه در سفر می باشد و یا به عبارت دیگر برنامه‎ کاری من ایجاب می کند که همیشه در سفر باشم که 2 روز بیشتر در 7 یا 8 روز در خانه نمی‎ مانم بعضی وقت ها مسافرت باربری بین ایران و امارات متحده و گاهی بین ایران و کویت و گاهی بین شهرهای ایران مسافرت می‎کنم. آیا دائم السفر به حساب می‎آیم یا خیر؟ و اگر همراه سفرکاری به زیارت قوم و خویشی که در آن شهر زندگی می کند و یا از تهران به قم بروم نماز و روزه ‎ام چه حکمی دارد؟ و اگر سفری غیر محدوده‎ ای که ذکر کردم برای من پیش آید در آن صورت نماز و روزه ‎ام چه حکمی پیدا می‎کند، مثلاً سفر برای تنظیم پرونده به آبادان و یا اروند کنار بروم که برای ساختن خانه در موطن اصلی باشد. در طی راه و مسافت نماز و روزه ‎ام چه حکمی پیدا می‎کند؟

جواب: در فرض مسأله، تکلیف شما در سفر و محل سکونت و بین راه گرفتن روزه و تمام خواندن نماز است. بلی، در هر مورد که برای غیرشغل خود مسافرت می کنید حکم مسافر را دارید. والله العالم.

 

سوال: اگر کسی کارش ملوانی است و لنج آن ها در بندر عباس و خانه آن ها در آبادان است، رفت و آمد او بین آبادان و بندرعباس که جزء شغل او و از توابع شغل او می باشد، آیا در رفت و برگشت بین بندر عباس و آبادان نماز او تمام است و روزه دارد یا نه؟

جواب: بلی، نماز او در بین راه وطن و محل کار تمام و روزه صحیح است. والله العالم.

 

سوال: شخصی کارش ملوانی است در لنجی که از بندر خرمشهر به کویت می‎رود، کار آن ها بردن بار می باشد این شخص بعد از برگشت، به موتور لنج دیگری می‎رود وبه ماهیگیری در مسافت شرعیه مشغول می شود. آیا این شغل دیگری است که باید در سفر اول نماز را شکسته بخواند یا این که ادامه همان سفر قبلی است؟

جواب: در فرض سوال که سفر ماهی گیری او هم مربوط به شغل اوست، نماز تمام و روزه صحیح است. والله العالم.

 

سوال: اگر در فرض قبلی با همان موتور لنج باشد و لنج خود را عوض نکند ولی کار آن ها از بارکشی به ماهیگیری عوض شد، آیا این موجب تغییر شغل است که در سفر اول شروع به کار دوم، نماز شکسته و بعد تمام است یا این که ادامه سفر اولی است؟

جواب: چنانچه در مسأله قبلی گفته شد سفر شغلی است و در این جهت فرقی نمی کند که با موتور لنج خودش برود یا دیگری. والله العالم.

 

سوال: شخصی در شرکت نفت کار می‎کند؛ 15 روز در کار و 15 روز در خانه می باشد ضمناً کار او در 15 روز در کشتی، یدک کشی در اسکله بندر بوشهر است و منزل او در آبادان. اگر 15 روز در خانه بود و بعد به مدت 15 روز به سرکار رفت، نماز و روزه او چگونه است؟ (چون بعد از ده روز اگر در خانه ماند سفر اول شکسته است و حال آن که این شخص 15 روز در کار است و کلاً یک سفر است چون نه به خانه می‎آید و نه از بندر بوشهر جای دیگری می‎ رود).اگر در فرض بالا یک سفر تصنعی در بین 15 روز به محل کار خود برود و برگردد در عدم صدق بقا ده روز در خانه کفایت می کند یا خیر؟

اگر در فرض بالا آن شخص با کشتی یدک کش به اسکله ‎های دیگر می‎رود و به بوشهر بر می‎ گردد، آیا با این فرض تعدد اسفار می شود یا خیر؟

در فرض قبل اگر از اول می‎ دانست به اسکله ‎های متعدد خواهند رفت با علم به این مطلب، آیا همه یک سفر است یا تعدد اسفار صدق می ‎کند؟ اگر نمی ‎دانست مسأله چگونه است؟)

جواب: شخص مذکور اگر در خانه ده روز می ماند نمازش در سفر شکسته است و دائم السفر محسوب نمی شود، ولی اگر در بین 15 روز استراحت یک مسافرت به مسافت شرعی و لو در غیر شغل بنماید و در محل کار هم ده روز ثابت نماند نماز او تمام و روزه صحیح است، و اما اگر در محل کار ده روز ثابت در یک محل می ماند به جهت قصد اقامت، نمازش تمام و روزه صحیح است. والله العالم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.