همراه با غدیر (بخش ششم: راه مستقیم در محوریت علی علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام است.)
در این نوشتار حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی محوریت امام علی علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام را با استفاده از احادیث متواتر و کلام علمای اسلام به تصویر کشیده است و آن را درونمایه امت واحده اسلامی قلمداد کرده است.
بسمه تعالی
مودّت اهلبیت علیهم السلام نقطه وحدت فِرَق اسلامی
با عرض تبریک عید سعید غدیر، عید اکمال دین و اتمام نعمت در رضای خدا به دین اسلام به عموم مسلمانان جهان از شیعیان و اهل سنّت که همه در مودّت اهلبیت علیهم السلام وحدت دارند، این نقطه مرکزی وحدت را گرامی میداریم و با محور ولایت که در غدیر رسماً با تأکیدات الهی خاص ابلاغ گردید و همه به آن اقرار و اعتراف نموده و به حضرت امیرالمومنین علیه السلام شادباش عرض نمودهاند تجدید عهد مینماییم و به همان روز غدیر که ولایت علی علیه السلام به همه رنگ واحد بخشید و صبغه الله واحده و امّت واحده را کامل نمود بازگشت میکنیم.
اعتراف فریقین به محوریت علی علیه السلام
دعوت غدیر و ابلاغ مَا أُنْزِلَ عَلَی النَّبِی مِنْ رَبِّهِ در یک کلمه به ابلاغ علیمحوری در امر دین و همه شئون اسلامی خلاصه میشود، حقیقت و هویتی که احادیث صحیحه کتب صحاح، مسانید و جوامع معتبر حدیث مسلمین بر آن دلالت و صراحت دارد، مثل حدیث شریف:
«عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ حَیثُما دارَ»؛
و حدیث:
«عَلِی مَعَ القُرْآنِ وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِی لَنْ یفْتَرِقا حَتَّى یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ»؛
یعنی همان علیمحوری جامع و شامل همه شئونات دنیوی و اخروی دینی.
احادیث متواتر ثقلین هم هدایتش همان علیمحوری در دین و در عقاید صحیح اسلامی.
در علوم مبدأ و معاد، تفسیر قرآن، فقه و معارف وحیانی همه علی محوری است و محور و حجّت در همه علی علیه السلام است، در ولایت، در امامت، در ارشاد به الهیات و عبادات همه، محور علی علیه السلام است نه برای کسی غیر از علی امیر المومنین علیه السلام این معنی بهطور مطلق و عام عنوان شده و نه کسی این محوریت را از علی علیه السلام سلب مینماید.
در اداره جامعه و اختیارات ظاهری هم محور علی علیه السلام است و با حضور علی علیه السلام مداخله غیر علی علیه السلام صحیح نیست و اگر به هر جهتی این محوریت حقیقی و شرعی در خارج به شکل دیگر درآمد محدود به همان زمان حضور علی علیه السلام در جامعه و حیات ایشان و در همان امر ظاهری اداره بود که در حال حاضر در خارج با توجه به عدم حضور علی علیه السلام در جامعه موضوع ندارد، یعنی خلاف در علی محوری در جامعه کنونی در بُعد اجرا و اداره، سلب و اثبات ندارد نه اینکه از مقام و منزلت علی علیه السلام چیزی کم باشد.
در علیمحوری و ایمان به علیمحوری در دین و شئون دینی بین شیعه و سنّی اختلافی نیست و کسی این محوریت را ندارد و حضور فیزیکی علی علیه السلام و عدم حضور آن حضرت در این محوریت علی السواء است، چنانچه فخر رازی میگوید:
«هرکه علی را محور بداند راه مستقیم رفته است».
یعنی چنانکه پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در همه ازمنه و اعصار محور است، علی علیه السلام نیز به تنصیص حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله محور است هرچند در امور اداره ظاهری بهواسطه عدم حضور در جامعه، این محوریت را ندارد.
بنابراین علی محوری که در غدیر خم ابلاغ شد، مثل همان روز ابلاغ نقطه مرکزی وحدت است و نقطهای است که در معنی عام آن و برحسب احادیث ثقلین که قرآن و عترت را الی یوم القیامه عِدل یکدیگر قرار داد، علیمحوری و وجود حجّت در هر عصر و اعصار از اهلبیت علیهم السلام، محور اعتصام به حبل الله و وحدت اسلامی است، چنانکه برحسب احادیث امان، محور بقای اهل ارض میباشند.
امّت واحده با محوریت اهلبیت علیهم السلام
به این علیمحوری همه امّت باید متمسّک باشند و چون همه در آن اتفاق کلمه دارند و محوریت اهلبیت علیهم السلام برحسب ادلّه ساطعه قاطعه ثابت است باید همه به رنگ آن باشند و اهلبیت علیهم السلام را محور وحدت بشناسند و بر این اساس در امور اجتماعی، اخلاقی، معاش و معاد، مکتب اهلبیت علیهم السلام را محور قرار دهند و امّت واحده را که تشکیل و تقوّم به محوریت علی علیه السلام و علی محوری در غدیر خم اعلام شد، بدون رنگهای گوناگون و بیاساس طائفهای و منازعات تفرقهانگیز در جهان کنونی متجلّی سازند. پاینده علی محوری و محوریت علی علیه السلام.
برای مطالعه بخش های دیگر «همراهان غدیر» می توانید بر روی لینک های زیر کلیک کنید:
همراه با غدیر (بخش پنجم: تمسک به غدیر تنها راه سعادت)
همراه با غدیر (بخش هفتم: شیعه برای غدیر و غدیر همه چیز شیعه است)
ثبت دیدگاه