حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
روزه هاى مستحب
۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
روزه هاى مستحب در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

روزه‏ هاى مستحب‏

مسأله 1757. روزه تمام روزهاى سال، غیر از روزه ‏هاى حرام و مکروه که گفته شد، مستحب است، و براى بعضى از روزها بیشتر سفارش شده است که از آن جمله است:

  1. پنج شنبه اول و پنج شنبه آخر هر ماه و چهارشنبه اولى که بعد از روز دهم ماه است، و اگر کسى این‏ها را به جا نیاورد، مستحب است قضا نماید، و چنان‏چه اصلاً نتواند روزه بگیرد، مستحب است براى هر روز یک مد طعام یا 6/ 12 نخود نقره به فقیر بدهد.
  2. سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه.
  3. تمام ماه رجب و شعبان، و بعضى از این دو ماه اگر چه یک روز باشد.
  4. روز عید نوروز، و چهارم تا نهم شوال، روز بیست و پنجم، و بیست و نهم ذیقعده، روز اول تا روز نهم ذیحجه «روز عرفه»، ولى اگر به واسطه ضعف روزه نتواند دعاهاى روز عرفه را بخواند، روزه آن روز مکروه است، عید سعید غدیر «18 ذیحجه»، روز مباهله «24 ذیحجه»، روز اول و سوم و هفتم محرم، میلاد مسعود پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله «17 ربیع‏ الاول»، پانزدهم جمادى الاولى، روز مبعث حضرت رسول اکرم صلى الله علیه و آله «27 رجب»؛ و اگر کسى روزه مستحبى بگیرد واجب نیست آن را به آخر برساند، بلکه اگر برادر مؤمنش او را به غذا دعوت کند، مستحب است دعوت او را قبول کند، و در بین روز افطار نماید.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.