حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 21 October , 2024 ساعت ×
رویت هلال ـ ثبوت اول ماه
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۳۲
پاسخ به سوالات شرعی در موضوع احکام رویت هلال ـ ثبوت اول ماه مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

رویت هلال ـ ثبوت اول ماه

سوال: آیا با محاسبات منجمین، ماه ثابت می شود، مخصوصاً وقتی که آن ها امروزه نسبت به زمان گذشته امکانات خیلی دقیق و مجهّزی در اختیار دارند و اصرار می ورزند که نتایج دستگاه ‎های علمی امروز قابل انکار نمی باشد؟

جواب: پیشگویی منجمین به نفسه حجت شرعیه نیست. بلی، اگر برای هر کس موجب علم به صحت محاسبه شود، باید به علمی که از گفته منجم حاصل شده عمل ‎نماید. والله العالم.

 

سوال: آیا تطوق و بلند بودن هلال را، دلیل بر شب دوم می دانید؟

جواب: بلند بودن ماه و تطوق آن، دلیل شرعی بر شب دوم نیست. والله العالم.

 

سوال: اختلافات مربوط به تعیین اوقات و ازمنه چگونه مرتفع می‎ گردد؟ آیا امروز واقعاً همان روزی است که تقاویم بیان داشته ‎اند؟

جواب: تعیین ایام از جهت این که اول ماه است و یا چند روز از فلان ماه گذشته با رویت هلال در اول ماه یا گذشتن سی روز از رویت هلال ماه قبل ثابت می شود و همچنین با بینه شرعی و یقین خود مکلف. والله العالم.

 

سوال: اگر ماه در کشورهای شرقی رویت شود، آیا برای کشورهای غربی خود به خود ثابت می شود یا خیر؟

جواب: به طور کلی در هر نقطه از زمین که ماه رویت شود برای هر نقطه دیگر که بعداً روز می شود آن روز، روز اول ماه است. والله العالم.

 

سوال: آن طور که از توضیح المسائل و کتاب هدایه العباد حضرتعالی استفاده می شود حضرتعالی در طریق ثبوت هلال، اتحاد افق را شرط نمی دانید، بنابر این آیا ما می توانیم مثلاً به رادیو عربستان اعتماد کنیم و اگر فردا را اول ماه یا روز عید فطر اعلام کرد ما هم روزه بگیریم یا افطار کنیم؟ سوال دیگر این که در ذیل عنوان طریق ثبوت هلال در کتاب هدایه العباد حضرتعالی پیرامون همین مسأله فرموده اید که سزاوار است احتیاط ترک نشود. رعایت احتیاط در صورت اعلام این که فردا عید فطر است چگونه میسر است؟

جواب: همان طوری که در توضیح المسائل و هدایه العباد ذکر شده به نظر اینجانب رویت هلال در بلدی نسبت به بلاد دیگر نیز بعید نیست کافی باشد البته ثبوت رویت باید به علم و یا بینه شرعی باشد و احتیاط به این حاصل می شود که مکلف در آن روز به مقدار مسافت شرعی مسافرت بنماید و روزه خود را در مسافرت افطار نماید. والله العالم.

 

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.