حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
زکات نصاب گوسفند
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۲
زکات نصاب گوسفند در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

زکات نصاب گوسفند

مسأله 1921. گوسفند، پنج نصاب دارد:

اول: چهل، و زکات آن یک گوسفند است، و تا گوسفند به چهل نرسد، زکات ندارد.

دوم: صد و بیست و یک، و زکات آن دو گوسفند است.

سوم: دویست و یک، و زکات آن سه گوسفند است.

چهارم: سیصد و یک، و زکات آن چهار گوسفند است.

پنجم: چهار صد و بالاتر از آن که باید آن‏ها را صد تا صد تا حساب کند، و براى هر صد تاى آن‏ها یک گوسفند بدهد، و لازم نیست زکات را از خود گوسفندها بدهد، بلکه اگر گوسفند دیگرى بدهد، یا مطابق قیمت گوسفند پول یا جنس دیگرى بدهد، کافى است.

مسأله 1922. زکات بین دو نصاب واجب نیست. پس اگر شماره گوسفندهاى کسى از نصاب اول که چهل است بیشتر باشد تا به نصاب دوم که صد و بیست و یک است نرسیده، فقط باید زکات چهل تاى آن‏ها را بدهد، و زیادى آن‏ها زکات ندارد، و هم‏چنین است در نصاب‏ هاى بعد.

مسأله 1923. زکات شتر و گاو و گوسفندى که به مقدار نصاب رسیده واجب است؛ چه همه آن‏ها نر باشند یا ماده، یا بعضى نر باشند و بعضى ماده.

مسأله 1924. در زکات، گاو و گاو میش یک جنس حساب می شوند، و شتر عربى و غیر عربى یک جنس است، و هم‏چنین بز و میش و شیشک در زکات با هم فرق ندارند.

مسأله 1925. اگر گوسفند براى زکات بدهد، بنابر احتیاط واجب باید اقلاً داخل سال دوم شده باشد، و اگر بز بدهد، احتیاطاً باید داخل سال سوم شده باشد.

مسأله 1926. گوسفندى را که بابت زکات می دهد، اگر قیمتش از قیمت گوسفندهاى متوسط در بین نصاب کمتر باشد اشکال دارد، و بهتر است گوسفندى را که قیمت آن از تمام گوسفندهایش بیشتر است بدهد، و هم‏چنین است در گاو و شتر.

مسأله 1927. اگر چند نفر با هم شریک باشند، هر کدام آنان که سهمش به نصاب اول رسیده، باید زکات بدهد، و بر کسى که سهم او کمتر از نصاب اول است، زکات واجب نیست.

مسأله 1928. اگر یک نفر در چند جا گاو یا شتر یا گوسفند داشته باشد و روى هم به اندازه نصاب باشند، باید زکات آن‏ها را بدهد.

مسأله 1929. اگر گاو و گوسفند و شترى که دارد مریض و معیوب هم باشند، باید زکات آن‏ها را بدهد.

مسأله 1930. اگر گاو و گوسفند و شترى که دارد مریض یا معیوب یا پیر باشند، می تواند زکات را از خود آن‏ها بدهد، ولى اگر همه سالم و بیعیب و جوان باشند، نمی تواند زکات آن‏ها را از مریض، یا معیوب یا پیر بدهد، بلکه اگر بعضى از آن‏ها سالم و بعضى مریض و دست‏ هاى معیوب و دسته دیگر بی عیب و مقدارى پیر و مقدارى جوان باشند، احتیاط واجب آن است که براى زکات آن‏ها سالم و بی عیب و جوان بدهد.

مسأله 1931. اگر پیش از تمام‏ شدن ماه یازدهم، گاو و گوسفند و شترى را که دارد با چیز دیگر عوض کند، یا نصابى را که دارد با مقدار نصاب از همان جنس عوض نماید، مثلاً چهل گوسفند بدهد، و چهل گوسفند دیگر بگیرد، زکات بر او واجب نیست.

مسأله 1932. کسى که باید زکات گاو و گوسفند و شتر را بدهد، اگر زکات آن‏ها را از مال دیگرش بدهد، تا وقتى شماره آن‏ها از نصاب کم نشده، همه ساله باید زکات را بدهد، و اگر از خود آن‏ها بدهد و از نصاب اول کمتر شوند، زکات بر او واجب نیست، مثلًا کسى که چهل گوسفند دارد، اگر از مال دیگرش زکات آن‏ها را بدهد تا وقتى که گوسفندهاى او از چهل کم نشده، همه ساله باید یک گوسفند بدهد، و اگر از خود آن‏ها بدهد تا وقتى به چهل نرسیده، زکات بر او واجب نیست.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.