حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 16 October , 2024 ساعت ×
سربازان و نیروهاى مسلح
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
پاسخ به سوالات شرعی در موضوع احکام نماز مسافر -احکام سربازان و نیروهاى مسلح مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

سربازان و نیروهاى مسلح

سوال: سربازی هستم که در غیر وطن خودم مشغول خدمت هستم و در طول خدمت، وظیفه ‎ام رانندگی است؛ هم رانندگی داخل شهر را انجام می‎ دهم و هم مأموریتی که پیش بیاید خارج از شهر بیش از حد ترخص رانندگی می‎ کنم. حال وظیفه من در طول خدمت نسبت به نماز و روزه‎ ام چگونه است؟

جواب: اگر خدمت به نحو مذکور حداقل تا چهارماه ادامه دارد و طوری است که ده روز پشت سرهم در شهر نمی‎ مانید، نماز تمام و روزه صحیح است. والله العالم.

 

سوال: نماز سربازی که محل سربازیش از خانه بیش از حدِ تعیین شده فاصله دارد چگونه است؟ و نیز در محل آموزش که 2 ماه است اگر نماز را شکسته بخواند به دلیل این که تصمیم ماندن ویا مدت آن مشخص نیست چه حکمی دارد؟

جواب: اگر سرباز مرتباً به محل سربازی می رود و به وطن برمی گردد و طوری است که ده روز پشت سرهم در وطن یا محل سربازی نمی ماند، نمازش تمام و روزه ‎اش صحیح است و الا حکم مسافر را دارد. بلی، هر وقت در محل سربازی قصد ده روز اقامت کند، نمازش تمام است و نسبت به محل آموزش چنانچه معلوم نباشد که ده روز پشت سرهم می ماند یا نه نماز شکسته است. بلی، اگر با همین حال باقی باشد تا سی روز، از روز سی و یکم باید نماز را تمام بخواند مگر این که در اثناء سی روز به وطن برود و مجدداً برگردد که نماز شکسته است. والله العالم.

 

سوال: اگر شغلی در داخل پادگان داشته باشم و هرچند روز یک بار بیشتر از 4 کیلومتر از آن محل دور شوم و بعد ازظهر و یا مدت طولانی (چند ساعت) به پادگان برگردم نماز را چگونه بجا آورم. آیا می توان با توجه به این که مطمئن هستم که بیش از 10 روز به این طریق در پادگان هستم نماز را تمام بخوانم و اگر در مدت اقامت بیش از ده روز در پادگان هر چند روز یک بار بیشتر از 23 کیلومتر از آن محل دور شده و بعد از چند ساعت به پادگان برگردم؟

جواب: در مورد سوال اگر چه قصد اقامه ده روز در پادگان به جهت رفتن تا 4 کیلومتر محقق نمی شود ولی به جهت آن که شغل شما در سفر است، نماز تمام و روزه صحیح است. والله العالم.

 

سوال: پاسدار هستم. محل کار من تا وطنم بیش از چهار فرسخ است. اگر بخواهم اول هفته بیایم محل کارم و آخر هفته برگردم یا وسط هفته برگردم به وطنم، نماز و روزه ‎ام چگونه است؟

جواب: چنانچه بنا دارید حداقل چهار ماه به نحو مذکور آمد و رفت داشته باشید، نماز تمام و روزه صحیح است. والله العالم.

 

سوال: تعدادی از برادران پاسدار استان کهگیلویه و بویراحمد وطن اصلیشان شهر یاسوج می باشدو با محل کارشان 165 کیلومتر فاصله دارد و در شهر گچساران اسکان داده شده‎ اند. با این که محل اسکان تا محل کار 18 کیلومتر می باشد و با توجه به وضعیت شغلی که در یک مکان ثابت نیست و هر چند مدّت ممکن است تغییر یابد، نماز و روزه آن ها چه حکمی دارد؟

جواب: در فرض سوال در محل کار و اسکان و نیز در سایر مسافرت ‎های شغلی نماز تمام و روزه صحیح است. والله العالم.

 

سوال: پرسنل یکی از یگان های نظامی از نیروهای هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هفته ‎ای یک بار جهت خرید از حد ترخص خارج می ‎شوند. تکلیف نماز و روزه آنان چیست؟

جواب: در مورد سوال، نماز تمام و روزه صحیح است. والله العالم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.