حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
شرایط واجب شدن زکات
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
شرایط واجب شدن زکات در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

شرایط واجب‏ شدن زکات‏

مسأله 1863. زکات در صورتى واجب می شود که مال، به مقدار نصاب که بعداً گفته می شود برسد، و مالک آن بالغ و عاقل و آزاد باشد، و بتواند در آن مال تصرف کند.

مسأله 1864. اگر انسان یازده ماه مالک گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره باشد، اول ماه دوازدهم باید زکات آن را بدهد، ولى اول سال بعد را باید بعد از تمام‏ شدن ماه دوازدهم حساب کند.

مسأله 1865. اگر مالک گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره در بین سال بالغ شود، باید اول سال را اول بالغ‏ شدن خود قرار دهد.

مسأله 1866. بنابر احتیاط واجب، وقت واجب ‏شدن زکات گندم و جو، وقت دانه‏ بستن‏ آن‏ها است، و زکات کشمش نیز بنابر احتیاط وقتى واجب می شود که غوره است و موقعى هم که رنگ خرما زرد یا سرخ شد، بنابر احتیاط زکات آن واجب می شود، و اگر اتفاقاً ملاحظه موقعى که به آن‏ها گندم و جو و انگور و خرما گویند موافق با نفع فقرا باشد، احتیاط واجب ملاحظه صرفه فقرا است، مثل آن که کسى مالک گندم یا جو شود، بعد از بسته‏ شدن دانه‏ هاى آن‏ها و پیش از آن که به آن‏ها گندم و جو بگویند که در چنین صورتى احتیاط واجب آن است که زکات آن را مالک دوم نیز بدهد، ولى وقت‏ دادن زکات در گندم و جو موقع خرمن و جدا کردن کاه آن‏ها و در خرما و کشمش موقعى است که انگور، کشمش و رطب، تمر شده باشد.

مسأله 1867. اگر موقع واجب‏ شدن زکات گندم و جو و کشمش و خرما که در مسأله پیش گفته شد، صاحب آن‏ها بالغ باشد، باید زکات آن‏ها را بدهد.

مسأله 1868. اگر صاحب گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره در تمام سال دیوانه باشد، زکات بر او واجب نیست، ولى اگر در مقدارى از سال دیوانه باشد و در آخر سال عاقل گردد، بنابر احتیاط مستحب زکات را بدهد.

مسأله 1869. اگر صاحب گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره در مقدارى از سال مست یا بیهوش شود، زکات از او ساقط نمی شود؛ و هم‏چنین است اگر موقع واجب‏ شدن زکات گندم و جو و خرما و کشمش مست یا بیهوش باشد.

مسأله 1870. مالى را که از انسان غصب کرده‏ اند و نمی تواند در آن تصرف کند، زکات ندارد، ولى اگر زراعتى را از او غصب کنند و موقعى که زکات آن واجب می شود در دست غصب ‏کننده باشد، هر وقت به صاحبش برگشت، احتیاط واجب آن است که زکات آن را بدهد.

مسأله 1871. اگر طلا و نقره یا چیز دیگرى را که زکات آن واجب است قرض کند و یک سال نزد او بماند، باید زکات آن را بدهد، و بر کسى که قرض داده، چیزى واجب نیست.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.