حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
شرایط کسانى که مستحق زکاتند
۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰:۴۰
شرایط کسانى که مستحق زکاتند در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

شرایط کسانى که مستحق زکاتند

مسأله 1950. کسى که زکات می گیرد باید شیعه دوازده امامى باشد، و اگر انسان کسى را شیعه بداند و به او زکات بدهد، بعد معلوم شود شیعه نبوده، باید دوباره زکات بدهد.

مسأله 1951. اگر طفل یا دیوانه‏ اى از شیعه فقیر باشد، انسان می تواند به ولى او زکات بدهد، به قصد این که آنچه را می دهد ملک طفل یا دیوانه باشد.

مسأله 1952. اگر به ولى طفل و دیوانه دسترسى ندارد، می تواند خودش یا به وسیله‏ یک نفر امین، زکات را به مصرف طفل یا دیوانه برساند، و باید موقعى که زکات به مصرف آنان می رسد نیت زکات کند.

مسأله 1953. به فقیرى که گدایى می کند، می شود زکات داد، ولى به کسى که زکات را در معصیت مصرف می کند، نمی شود زکات داد.

مسأله 1954. به کسى که معصیت کبیره را آشکارا به جا می آورد، احتیاط واجب آن است که زکات ندهند.

مسأله 1955. به کسى که بدهکار است و نمی تواند بدهى خود را بدهد، اگر چه مخارج او بر انسان واجب باشد، می شود زکات داد که بدهى خود را بپردازد.

مسأله 1956. انسان نمی تواند مخارج کسانى را که مثل اولاد، خرجشان بر او واجب است از زکات بدهد، ولى اگر مخارج آنان را ندهد، دیگران می توانند به آنان زکات بدهند.

مسأله 1957. اگر انسان زکات به پسرش بدهد که خرج زن و نوکر و کلفت خود نماید اشکال ندارد.

مسأله 1958. اگر پسر به کتاب‏ هاى علمى دینى احتیاج داشته باشد، پدر می تواند براى خریدن آن‏ها به او زکات بدهد.

مسأله 1959. پدر می تواند به پسرش که متمکن از مخارج ازدواج نباشد، زکات بدهد که براى خود زن بگیرد، و پسر هم می تواند براى آن که پدرش زن بگیرد زکات خود را به او بدهد.

مسأله 1960. به زنى که شوهرش مخارج او را می دهد، یا خرجى نمی دهد ولى ممکن است او را به دادن خرجى مجبور کنند، نمی شود زکات داد.

مسأله 1961. زنى که صیغه شده، اگر فقیر باشد، شوهرش و دیگران می توانند به او زکات بدهند، ولى اگر شوهرش در ضمن عقد شرط کند که مخارج او را بدهد، یا به جهت دیگرى دادن مخارجش بر او واجب باشد، در صورتى که بتواند مخارج آن زن را بدهد، نمی شود به آن زن زکات داد مگر آن که مخارجش را شوهر ندهد هر چند از روى معصیت باشد.

مسأله 1962. زن می تواند به شوهر فقیر خود زکات بدهد، اگر چه شوهر، زکات را صرف مخارج خود آن زن نماید.

مسأله 1963. سید نمی تواند از غیر سید زکات بگیرد، ولى اگر خمس و سایر وجوهات، کفایت مخارج او را نکند و از گرفتن زکات ناچار باشد، می تواند از غیر سید زکات بگیرد.

مسأله 1964. به کسى که معلوم نیست سید است یا نه، می شود زکات داد.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.