حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
عیب هایی که به واسطه آنها می شود عقد را به هم زد
۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱:۱۹
عیب هایی که به واسطه آنها می شود عقد را به هم زد در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

عیب هایی که به واسطه آنها می شود عقد را به هم زد

مسأله 2389. اگر مرد بعد از عقد بفهمد که زن یکی از این هفت عیب را دارد می‎تواند عقد را به هم بزند، به شرط آن که معلوم شود که عیب پیش از عقد بوده است:

اول: دیوانگی

دوم: مرض خوره

سوم: مرض برص «پیسی»

چهارم: کوری

پنجم: زمین‎گیر بودن

ششم: آن که افضا شده باشد، یعنی راه بول و حیض یا راه حیض و غایط او یکی شده باشد.

هفتم: آن که گوشت یا استخوانی در فرج او باشد که مانع از نزدیکی شود.

مسأله 2390. اگر زن بعد از عقد بفهمد که شوهر او دیوانه بوده است، یا بعد از عقد دیوانه شود، یا بفهمد که آلت مردی ندارد، یا مرضی دارد که نمی‎تواند وطی و نزدیکی نماید، یا این دو عیب بعد از عقد و پیش از وطی پیدا شود، یا بفهمد تخم‎های او را پیش از عقد کشیده‎اند و امر را بر او مشتبه کرده باشند، می‎تواند عقد را به هم بزند، ولی در صورتی که مرد نمی‎تواند نزدیکی نماید، زن اگر بخواهد فسخ نماید باید به حاکم شرع رجوع نماید تا او تا یک سال به مرد مهلت دهد، چنانچه نتوانست با آن زن یا زنی دیگر نزدیکی کند، پس از آن می‎تواند عقد را به هم بزند.

مسأله 2391. اگر مرد یا زن به واسطه یکی از عیب‎هایی که در دو مسأله پیش گفته شد عقد را به هم بزند، باید بدون طلاق از هم جدا شوند.

مسأله 2392. اگر به واسطه آن که مرد نمی‎تواند وطی و نزدیکی کند، زن عقد را به هم بزند، شوهر باید نصف مهر را بدهد، ولی اگر به واسطه یکی از عیب‎های دیگری که گفته شد مرد، یا زن عقد را به هم بزند، چنانچه مرد با زن نزدیکی نکرده باشد، چیزی بر او نیست، و اگر نزدیکی کرده، باید تمام مهر را بدهد.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.