حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

چهارشنبه, ۲۸ شهریور , ۱۴۰۳ Wednesday, 18 September , 2024 ساعت ×
غسل هاى مخصوص بانوان
۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
پاسخ به سوالات شرعی در موضوع غسل های مخصوص بانوان مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

غسل هاى مخصوص بانوان

سوال: در صورتی که استحاضه، کثیره است و شخص از نظر جسمی توانایی سه مرتبه غسل در شبانه روز را ندارد (مبتلا به کمردرد و پا درد می باشد)، آیا می تواند برای نماز به جای غسل استحاضه، تیمم بدل از غسل کند؟ و همچنین برای روزه می تواند تیمم کند؟ و آیا قضای روزه ‎های این چند روز را باید بگیرد؟

جواب: به جای هر یک از سه غسل که توانایی انجام آن را ندارد تیمم بدل از غسل نماید و در این صورت، اگر با تیمم بدل از غسل، نماز و روزه را انجام داده، روزه و نماز او قضا ندارد. والله العالم.

 

سوال: در رابطه با استحاضه قلیله اگر شخصی بعد از نماز صبح پاک شد، آیا برای هر یک از نماز های ظهر و عصر یک وضو بگیرد؟ و همچنین برای هر یک از نمازهای مغرب و عشاء؟

جواب: پس از پاک شدن، یک وضو برای نماز ظهر و عصر او کافی است. والله العالم.

 

سوال: زنی ادعا دارد که هر ماه فقط یک روز یا کمتر و یا کمی بیشتر (کمتر از سه روز) خون می ‎بیند و همیشه این طور بوده است. آیا باز استحاضه است یا حکم دیگری دارد؟

جواب: استحاضه است. والله العالم.

 

سوال: رحم زنی را طی یک عمل برداشته اند. خونی که بعد ها می ‎بیند محکوم به چیست؟

جواب: در فرض سؤال، چنانچه خون مذکور اوصاف خون حیض را داشته باشد و در سایر شرایط هم مانند حیض باشد مثلاً از سه روز کمتر نباشد شرعاً حکم حیض را دارد. والله العالم.

 

سوال: زنی است که 50 سال او تمام شده است ولی هنوز در هر ماه هفت الی ده روز خونی از او خارج می شودکه از نظر ظاهر تفاوتی با خون حیض او ندارد، آیا این خون را باید حیض حساب کرد یا استحاضه؟

جواب: در فرض سؤال اگر زن سیده نباشد باید با آن خون معامله استحاضه بنماید و اگر سیده است تا پایان 60 سالگی آن خون حیض است و آن زن احکام حائض را دارد. والله العالم.

 

سوال: آیا زن حائض و نفساء می تواند در حال عادت خود بیشتر از هفت آیه از قرآن مجید و یا زیارت عاشورا بخواند ولی به کلمات دست نزند؟

جواب: خواندن قرآن کراهت دارد و فقط قرائت آیات سجده دار چهار سوره (سوره سجده و فصلت و النجم و العلق) بر زن حائض جایز نیست بلکه احتیاط مستحب این است که سایر آیات این چهار سوره را نیز قرائت نکند و خواندن زیارت عاشورا و ادعیه، مثل مواقع دیگر مستحب است. والله العالم.

 

سوال: زن حامله در حال حمل گاهی یک لکه خون می‎ بیند و باز ممکن است ده روز بعد هم لکه ‎ای ببیند، تکلیف آن زن چیست؟

جواب: اگر فقط به صورت مرقوم لک می ‎بیند و خون هم در باطن قطع می شود هر دو لک حکم استحاضه دارد. والله العالم.

 

سوال: آیا زنی که زایمان می کند غسل 20 روزه یا 40 روزه دارد یا خیر؟ و بعد از این که بچه به دنیا آمد، آیا باید آن را غسل دهیم یا خیر؟

جواب: پس از زایمان، غسلی برای خصوص روز بیستم و چهلم نداریم. بچه که به دنیا می آید غسل ندارد ولی شستن او در صورتی که ضرر نداشته باشد مستحب است. والله العالم.

 

سوال: زنی که قرص ضد بارداری می‎خورد که در ماه مبارک رمضان حائض نشود اگر دو یا سه روز خون در باطن باشد و بیرون نیاید، آیا می تواند روزه بگیرد یا خیر؟

جواب: اگر خون در داخل از محلّ خود حرکت کند ولی حتی به وسیله انگشت و پنبه بیرون نیامده باشد و تا سه روز به همین حال باقی باشد احتیاط لازم این است که نماز و روزه ‎اش مثل زن پاک انجام دهد و کارهایی را که بر حائض حرام است ترک نماید. والله العالم.

نوشته های مشابه

دفن میت
1 سال قبل
 نماز میت
1 سال قبل
غسل میت
1 سال قبل

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.