قرائت
سوال: در نماز اگر در جمله «اَعوذُ باللهِ مِنَ الشیطانِ الرجیم» بین «الشیطان والرجیم» کلمه لعین را نیز اضافه کند اشکال دارد؟
جواب: اضافه کردن «اللعین» اشکال ندارد. والله العالم.
سوال: شخصی وفات یافته و از جوانی، نماز های خود را با قرائت سوره حمد با اختلاف با سایر قرائات میخوانده اند به این صورت که: به جای «صراط الذین انعمت علیهم»، «صراط مَن انعمت علیهم» و به جای «ولاالضالین»، «وغیرالضالین» میخوانده اند. ایشان در آن زمان توجه به مسائل شرعیه داشته و مقید بوده اند و این نوع قرائت را مقبول و مبر ء ذمه می دانستند: 1. آیا چنین قرائتی وجود دارد؟ 2. در صورت وجود چنیـن قرائتی، خواندن نماز با آن مـجزی و مبرء ذمه است یا نه؟ 3. در صورت عدم کفایت این قرائت از نماز، تکلیف ورثه این شخص چیست؟ با توجه به این که ایشان در این مورد وصیتی نداشته اند.
جواب: قرائت قرآن کریم بر حسب روایات و اتفاق فقها عظام رضوان الله علیهم طبق قرائات معروفه و مشهوره در عصر حضرات ائمه طاهرین علیهم السّلام کافی و مجزی است که معروف ترین و مشهورترین آن ها قرائت ده نفر است که قرائت هفت نفر آن ها شهرت و تداول بیشتر داشته و می توان اقتصار بر قرائت این هفت نفر را موافق با احتیاط و قدر متیقّن دانست، و قرائت (من انعمت) و (غیرالضّالین) از هیچ یک از این هفت نفر نقل نشده و از قرائات مشهوره نیست و منحصراً قرائت عمربن الخطاب و عبدالله بن زبیر بوده و مع ذلک در بین اهل سنت نیز معمول بها نشده و با این که قرائت عمر است از قرائات متروکه است. و روایتی که در تفسیر علی بن ابراهیم است به قرینه روایات دیگر که همین قرائت مشهور را که مصاحف همه مطابق با آن است تأیید می نمایند قابل حمل بر تقیه است. به هرحال استقرار سیره شیعه اهل بیت علیهم السّلام خلفاً عن سلف بر همین قرائت مشهور، دلیل بر عدم جواز این قرائات شاذه است و بنابراین نهایت امر این است که شخص مذکور معذور است و انشاء الله تعالی معاقب نباشد ولی اعمالش مجزی و امتثال و اطاعت امر نیست و ظاهراً ولد اکبر او که باید قضای نماز های فوت شده از والد را به جا آورد در مثل این صورت مکلف به قضاء نماز های او نیست. مع ذلک اگر تبرّعاً قضاء نماز های او را بجا آورند یا استیجار نمایند خیر و احسان به میت خواهد بود. بلی، اگر اصل نماز از او فوت شده باشد، قضاء آن به عهده ولد اکبر است. والله العالم.
سوال: اگر کسی در رکعت سوم نماز مشغول حمد و سوره شد و در وسط سوره یا پایان آن ملتفت شود چه باید بکند؟
جواب: در فرض سوال، تسبیحات اربعه را بخواند. والله العالم.
سوال: شخص مکلف از روی جهل به حکم سه سال تمام نماز ها را ـ چه رکعت اول و دوم و چه رکعات سوم و چهارم ـ با تسبیحات خوانده است. آیا باید نماز ها را قضا نماید یا خیر؟
جواب: در فرض سوال بنابر احتیاط واجب نماز هایی که به صورت مذکور در سوال خوانده قضاء نماید. والله العالم.
سوال: آیا در تلاوت قرآن مع القواعد فتحه و کسره و ضمّه لهجه هم واجب است؟
جواب: باید کلمات به عربی صحیح تلفظ شود و مراعات لهجه لازم نیست. والله العالم.
سوال: در خواندن تسبیحات به خاطر ندانستن مسأله به جای گفتن «… ولا اله إلا الـ…» میگفتم «… ولا اله إنَّ الـ…» تکلیف اینجانب در مورد نماز های گذشته ام چیست؟
جواب: اگر جاهل قاصر بوده اید، نماز ها قضا ندارد و اگر جاهل مقصر بوده اید، نماز هایی که به نحو مذکور خوانده اید باید قضاء نمایید. والله العالم.
سوال: آیا در نماز ظهر و عصر، علاوه بر حمد و سوره، تسبیحات اربعه و اذکار دیگر را نیز باید آهسته خواند؟
جواب: در فرض سوال تسبیحات اربعه هم مانند حمد و سوره آهسته خوانده می شود و در بقیه اذکار انسان مختار است آهسته بخواند یا بلند. والله العالم.
سوال: خواندن نماز از روی کتاب در نماز های واجب و مستحب چه حکمی دارد؟
جواب: اگر حافظ حمد و سوره باشد، قرائت از روی قرآن کریم در نماز های واجب خلاف احتیاط است. والله العالم.
سوال: آیا نماز هایی که سال ها با مخارج غلط حروف خوانده شده، بعد از تصحیح باید اعاده شود یا خیر؟
جواب: اگر به طوری بوده که به نظر عرف عرب غلط محسوب می شده چنانچه کوتاهی در اصلاح کرده، باید اعاده و قضاء کند. والله العالم.
سوال: اگر کسی در نماز تجوید را رعایت نکند، مثلاً در سوره توحید نون یکن را اظهار کند، نماز او چه حکمی دارد؟
جواب: خلاف احتیاط است ولی موجب بطلان نماز نیست. والله العالم.
سوال: تلفظ صحیح حرف ضاد چگونه است و در صورت مشکل بودن وظیفه چیست؟
جواب: در تلفظ ضاد باید پهلوی زبان به دندانهای آسیا بخورد ولی اگر طوری ادا کند که در نظر اهل لسان عربی صحیح باشد کافی است. والله العالم.
سوال: نمازهای یومیه را من نمی توانم عربی بخوانم و نمی شود یاد بگیرم، آیا می شود با زبان های اسپانیولی وآمریکایی وغیره خواند یا حتماً باید عربی باشد؟
جواب: فرض این که شخص نتواند قرائت واذکار واجب نماز را فرا بگیرد، بسیار نادر است و نوع مردم می توانند یاد بگیرند لذا بر هر کس واجب است حمد و سوره واذکار نماز را به همان الفاظ عربی یاد بگیرد. بلی، اگر کسی در تنگی وقت بخواهد نماز بخواند مثل شخصی که در تنگی وقت مسلمان شده باشد و فرصت برای فرا گرفتن نباشد باید اگر ممکن است به تلقین دیگری همان الفاظ عربی را بخواند و اگر ممکن نیست و ترجمه آن الفاظ را به زبان دیگر می داندترجمه آن را بخواند. به هر حال یاد گرفتن الفاظ عربی نماز واجب است و ترک آن گناه و موجب استحقاق عقاب است. والله العالم.
سوال: اگر کسی اطلاع نداشته که باید قرائت را صحیح بخواند و نمی دانسته قرائت او اشتباه است و کسی هم به او نگفته و تا حال قرائت را غلط خوانده است، آیا نماز های قبلی را باید قضا نماید یا نه؟
جواب: اگر جاهل قاصر بوده، قضا ندارد و الا باید نماز هایی را که با قرائت صحیح نخوانده قضا کند. والله العالم.
سوال: کسی که نماز جمعه نخوانده و میخواهد نماز ظهر بخواند، آیا قرائت را باید با جهر بخواند یا اخفات؟
جواب: مستحب است قرائت نماز ظهر روز جمعه را جهراً بخوانند. والله العالم.
سوال: در خواندن حمد و سوره نماز، عرفاً صدا باید تا چه اندازه باشد تا اشکالی در نماز به وجود نیاید؟
جواب: در مواردی که باید جهراً خوانده شود، موقعی که کلمات را اداء می کند صدای او باید جوهر داشته باشد. والله العالم.
ثبت دیدگاه