حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

شنبه, ۱۶ تیر , ۱۴۰۳ Saturday, 6 July , 2024 ساعت ×
محرم ماه نقش بر آب شدن توطئه های دشمنان اسلام و تشیع
۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
استاد عالیقدر حاج محمد حسن صافی گلپایگانی در آستانه ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام جمعی از مبلغین موسسه دار الزهرا سلام الله علیها که عازم سفرهای تبلیغی بودند را به حضور پذیرفتند.
پ
پ

محرم ماه نقش بر آب شدن توطئه های دشمنان اسلام و تشیع

استاد عالیقدر حاج محمد حسن صافی گلپایگانی در آستانه ماه محرم و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام جمعی از مبلغین موسسه دار الزهرا سلام الله علیها که عازم سفرهای تبلیغی بودند را به حضور پذیرفتند.

 

محرم ماه حزن و اندوه اهل بیت علیهم السلام

ایشان در این دیدار با عرض تسلیت ایام حزن و اندوه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام فرمودند: کم کم به ماه محرم نزدیک می شویم و مجدداً شاهد خیزش و تحول عظیمی در میان مردم خواهیم بود.

همانطور که پیامبر گرامی اسلام فرموده اند: «إِنَّ لِقَتْلِ‏ الْحُسَیْنِ حَرَارَهً فِی قُلُوبِ الْمُومِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً»؛ برای امام حسین علیه السلام آتش و حرارتی در دل های مومنین هست که خاموش نمی شود الی یوم القیامه.

ما می بینیم که هر سال که محرم می آید شکوه و عظمت این عزاداری ها و سوگواری ها بیشتر می شود و انقلاب عظیمی در مردم ایجاد می شود.

 

محرم ماه نقش بر آب شدن توطئه های دشمنان اسلام و تشیع

ماه محرم ماه نقش بر آب شدن توطئه های دشمنان اسلام و تشیع است که علیرغم تمام تلاش هایشان برای انحراف جوانان، با آمدن محرم و ایام سوگواری دهه اول محرم، حالتی در جوانها و مردم ایجاد می شود که تمام نقشه های آنان به باد می رود و این حماسه تا روز قیامت، پرشور باقی خواهد ماند.

 

دهه محرم فرصتی برای تبلیغ و ترویج مکتب حسینی

برای طلاب و حوزه های علمیه این دهه یک فرصت است که باید استفاده کنیم و تبلیغ دین و ترویج مکتب حسینی را در برنامه خود داشته باشیم.

باید در این ارتباط مردم را هدایت و ارشاد کرد و هدف از قیام و نهضت عاشورا را به مردم بازگو نمود تا بتوان نتایج عظیم این قیام را برای مردم تبیین کرد.

 

لزوم تبین فضائل و اخلاق حسینی در کنار مصائب روز عاشورا

مبلغین گرامی می بایست غیر از مصائبی که بر اهل بیت علیهم اسلام در روز عاشورا وارد شد؛ فضایل و اخلاق نبوی و حسینی را نیز برای مردم بازگو کنند و شبهاتی که بر اهل بیت علیهم السلام و به خصوص وجود مقدس امام حسین علیه السلام در روز عاشورا وارد شده است پاسخگو باشند.

زندگی امام حسین علیه السلام و اهل بیت سراسر درس است چه در صحنه عاشورا و چه در قبل از آن که می بایست برای مردم درس ها و عبرت های آن بازگو شود.

 

بهره مندی از دانشگاه تربیتی امام حسین علیه السلام

زندگی حضرت یک دانشگاه تربیتی بزرگی است که مملو از مکارم انسانی و فضایل اخلاقی است.

بازگو کردن زندگی و منش جوان امام حسین، حضرت علی اکبر علیهما السلام و یا حبیب بن مظاهر، پیر مرد عاشورا و دیگران که در رکاب حضرت حماسه های متعددی در قبل و روز عاشورا خلق کردند، می تواند الگو و اسوه ای برای مردم باشد.

 

نقش اخلاق حسنه در ترویج دین

همانطور که از ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین نقل شده است که «کونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ»؛ باید اول اخلاق و سیره نبوی و حسینی را در خودمان پیاده کنیم و بعد نسبت به ترویج آن در جامعه و نسل جوان اقدام کنیم و با اخلاق حسنه، بهتر می توان جوانان را به طرف دین هدایت کرد.

در قرآن آمده است که خداوند باری تعالی به حضرت موسی علیه السلام فرمود:

«فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَینًا لَعَلَّهُ یتَذَکرُ أَوْ یخْشَى»؛ که با زبان نرم سخن بگویید.

یکی از عوامل پیشرفت اسلام اخلاق کریمه پیامبر گرامی اسلام است که خداوند در قرآن به آن اشاره فرموده است:

«وَإِنَّک لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ»

و یا

« فَبِمَا رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک»

یکی ار مهارت های تبلیغی باید همین باشد که با هر فردی و گروهی چگونه برخورد و صحبت کنیم. با جوان ها و خردسالان و بزرگترها و … و این مهارت ها باید در کلاس های آموزشی مبلغین قرار داده شود.

پیامبر گرامی اسلام هنگامی که حضرت علی علیه السلام را به جنگ می فرستاد می فرمودند: «یا علی…لَان یهدی اللهُ عَزَّوَجَلَّ عَلی یدَیکَ رَجُلاً خَیرٌ لکَ مِمَّا طَلَعَت عَلیهِ الشَّمسُ»؛«یاعلی! اگر خدای عزّوجلّ یک نفر را بدست تو هدایت کند برای تو بهتر است از آنچه خورشید بر آن می تابد» و این ضرورت و اجر و ثواب امر هدایت و تبلیغ را بیان می کند.

 

نقش بی بدیل حوزه های علمیه در دفع شبهات اعتقادی

در این زمانه ای که همه دنیا بسیج شده اند و در مقابل اسلام و تشیع صف کشیده اند، حوزه های علمیه باید در مقابل این انحرافات اعتقادی و اخلاقی که در جامعه پیدا شده است موضع داشته باشد و به سوالات اعتقادی که پرسیده می شود جواب دهد و شبهاتی را که شبکه های معاندین پخش می کنند پاسخگو باشند.

 

ارائه راهکاری به مبلغین برای شناسایی و دفع شبهات

طلاب گرامی که به تبلیغ می روند باید دقت کنند و علاوه بر پاسخگویی به شبهات و سوالاتی که در مناطق تبلیغی با آنها روبرو می شوند، آنها را یادداشت نموده و آن را به مراکز حوزوی ارائه دهند تا علاوه بر شناسایی و جمع آوری شبهات جدید، جواب های متقن تر و بهتری برای آنها پیدا شود.

طلاب باید علاوه بر شبهات نسبت به یادداشت خاطرات و سفرنامه نیز اهتمام داشته باشند که این دست نوشته ها برای خود آنها و دیگرانی که سال های بعد در آن مناطق به تبلیغ خواهند رفت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

عظمت نهضت عاشورا

فرصت تبلیغ بسیار مغتنم است و باید عظمت حرکت و نهضت امام حسین علیه السلام را تبیین نمود و مرحوم والد ما گاهی وقت ها از خود بی خود می شدند و گریه می کردند و می گفتند مگر می شود که چنین اتفاقی بیافتد که مردم بیایند و به امام حسین علیه السلام چنین جسارتی بکنند. خیلی ناراحت می شدند و غصه می خوردند.

 

معرفی دو کتاب از آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره برای مبلغین محرم

ایشان از همان دوران جوانی خود را به اهل بیت و امام حسین علیهم السلام فروخته بودند و کتاب هایی را درباره خود سید الشهداء علیه السلام نوشتند که توصیه می کنم طلاب گرانقدر حتماً آنها را مطالعه نمایند.

از بهترین کتاب هایی که درباره امام حسین علیه السلام نوشته شده است، کتاب «پرتوی از عظمت امام حسین علیه السلام» است که مرحوم والد ما حدود 60 سال پیش آن را نوشته اند.

کتاب «شهید آگاه» را در جواب شخصی نوشتند که آمده بود و حماسه عاشورا را زیر سوال برده بود و اگر جواب این شبهات داده نمی شد این سوالات در اذهان مردم باقی می ماند و انحراف به وجود می آمد.

شما مقدمه این کتاب را که خلاصه قیام امام حسین علیه السلام در سه صفحه است بخوانید تا ببینید که با توجه به شرایط حساس آن زمان این مرجع والامقام چگونه آمدند و از حادثه عظیم کربلا دفاع کردند.

بعضی ها می گویند که «الباطل یمت به …»؛ اگر یادش نکنیم از بین می رود. اما ایشان می فرمودند که این شبهات آمده اند که اعتقادات مردم را زیر سوال ببرند و باقی می مانند و اگر جواب ندهیم موجبات انحراف مردم را فراهم می آورند.

 

ضرورت تبیین هدف قیام امام حسین علیه السلام

شما مبلغین گرامی درست است که از اشعار، روضه، روایات مستند و حتی از آیات قرآن کریم برای سخنرانی های دهه اول محرم استفاده می کنید ولی باید بتوانید هدف قیام امام حسین علیه السلام را به طور مستند برای مردم بیان کنید.

می بایست برای مردم روشن نمایید که ائمه معصومین علیهم السلام برای هدایت مردم حاضر شدند جان خود و فرزندانشان را به خطر بیاندازند و تقدیم کنند تا دین خدا برقرار بماند.

 

یاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه در منابر

والد معظم ما از قول مرحوم آیت الله العظمی بروجردی نقل می فرمودند که در روزهای قبل از تعطیلات دروس حوزه در محرم به مبلغین اعزامی می فرمودند که شما در منبرهایتان به یاد امام زمان روحی و ارواح العالمین له الفدا باشید و اسم مبارک ایشان را بیاورید و برای فرجش دعا کنید.

در مورد مهدویت برای مردم مطالب مستندی بیان کنید تا مردم بیشتر با امام زمان آشنا شوند و بدانند که بالاخره این عالم و این جهان فرمانده ای دارد.

 

گزارش تصویری دیدار فوق را میتوانید از لینک زیر مشاهده نمایید.

تصاویر دیدار جمعی از مبلغان موسسه دار الزهرا سلام الله علیها 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.