مدارس علمیه
سوال: آیا از درآمد موقوفاتی که اختصاص به اداره حوزه علمیه دارد علاوه بر حق التدریس اساتید می توان مصرف هزینه های جنبی مانند آب و برق و سرویس ایاب و ذهاب اساتید و حقوق خدمتگزار و غیره که لازم و ملزوم یکدیگرند نمود؟
جواب: به طور کلی عواید موقوفه باید در مواردی که واقف معلوم کرده صرف شود و چون ترتیبات مقرر در موقوفات یکسان نیست اظهار نظر کلی در آن میسر نمی باشد و باید در هر مورد با ملاحظه وقفنامه اظهار نظر شود. والله العالم.
سوال: آیا تشکیل جلسه درس طلاب علوم دینیه در قسمتی از حسینیه جایز است یا نه؟
جواب: با فرض عدم مزاحمت با مراسم عزاداری مانعی ندارد. والله العالم.
سوال: شخصی که در محل عمومی تدریس می کند و رضایت بر شرکت بعضی از افراد در درس خود را ندارد و شخصی را شخصاً از آمدن و شرکت در درسش نهی می کند، آیا این نهی حرمت تکلیفی برآن فرد دارد یا نه؟
جواب: در فرض سوال، چنانچه تدریس برای استفاده عموم بلامانع باشد شرکت شخص مفروض در مجلس درس اشکال ندارد. والله العالم.
سوال: آیا استفاده اندک از حجرات و معطل کردن آن در بخش عمده ایام با توجه به نیاز طلاب به این حجرات، جایز است یا خیر؟ آیا صرف سابقه حضور در حجره ای مجوز بسته نگاه داشتن یا استفاده ناچیز (یکی دو ساعت در روز) و محروم کردن طلاب بدون حجره از استفاده شبانه روزی می باشد یا نه؟
جواب: اگر در وقف کیفیتی و ترتیب خاصی برای استفاده از حجرات مدرسه معین شده باشد همان کیفیت و برنامه باید معمول گردد، و هم چنین اگر از گذشته سیره بر استفاده به نحو خاصی مستقر بوده مثل آن که بعض از علماء و فضلاء با وجود نیاز طلاب، حجره اختصاصی برای تدریس و مباحثه داشته باشند، فعلاً نیز همان سیره در همان محدوده قابل اجراء است و اگر کسی به این صورت حجره داشته باشد مزاحمت با او جایز نیست و ظاهراً این برنامه را که با این عنوان که بزرگان و افراد مهذب در مدرسه آمد و شد داشته باشند، متولیان در هر زمان به مصلحت وقف و لازم می دانستند، و در واقع نظارت ایشان را بر امور اخلاقی طلاب جلب می کردند، مع ذلک چون مدارس در سابق و بیشتر در زمان حال برای اسکان طلاب وقف شده در صورتی که کیفیتی جهت اداره آن ها معین نشده باشد، باید متولی جهتِ نیاز طلاب را به حجره و سکونت در مدرسه رعایت نماید و بدون مصلحت مرقوم صرفاً به عنوان مباحثه و تدریس، کسی مزاحم سکونت طلاب در حجرات نشود، علی هذا ظاهر این است که در مورد مدارس قسم دوم اختصاص حجره به مجرد تدریس و مباحثه منوط به نظر و صلاحدید متولی منصوص یا منصوب از طرف فقیه می باشد. والله العالم.
سوال: در صورت عدم مراجعه ساکنین قبلی حجرات برای تخلیه و بردن وسایل خود، حکم کتب و سایر وسایل آنان چه می باشد؟
جواب: اگر با اعلام و اخطار و سلب مسئولیت در موعد مقرر برای تحویل گرفتن کتب و وسایل خود نیامد با نظر متولی شرعی وسایل و اثاث ساکن قبلی جمع می شود و در محل مناسبی برای او نگهداری می شود. والله العالم.
سوال: اگر مدرسه ای متولی خاص یا عام نداشته باشد، تکلیف استفاده طلاب از حجرات آن چگونه است؟
جواب: اگر متولی منصوص نداشته باشد یا مجهول التولیه باشد تولیت آن با مجتهد جامع الشرایط است و در نحوه استفاده طلاب به سیره ای که معمول بوده عمل شود. والله العالم.
سوال: اگر مدرسه مخروبه ای، از محل وجوهات شرعیه زیر نظر فرد مأذون از سوی مجتهد جامع الشرایط تعمیر شود، فرد ناظر بر صرف وجوهات نسبت به این مدرسه و نحوه استفاده آن جهت طلاب تولیت عام یا خاص پیدا میکند؟ و آیا اصولاً حقی پیدا می کند مبنی بر این که مانع از استفاده طلابی گردد که برای سکونت خود جایی ندارند و مجبورند شب ها را در مسجد یا خانه استیجاری به سر برند؟
جواب: کیفیت استفاده تابع مقررات وقف است و چنانچه نحوه وقف معلوم نباشد، امر آن با مجتهد جامع الشرایط است و به صرف تعمیر مدرسه، کسی تولیت نسبت به وقف را پیدا نمی کند. والله العالم.
ثبت دیدگاه